d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Zeuren...
1237Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 6,341
Joined: Jan 24 2007
Gold: 1.00
Warn: 100%
Jan 14 2008 07:54am
Mag je het 'recht' om te zeuren als relatief beschouwen?

Iedereen kent het wel, zeg iets over het eten en opa (of vaders) antwoordt met een zin als; 'vroeger vraten we het brood al was het onder gescheten door de ratten!'. Ja, ok, dus? Betekent dat, dat wij in deze tijd eigenlijk niet meer mogen klagen over het eten (laten we ons beperken tot Jan Modaal)? In zekere zin misschien niet, iedereen die dit leest krijgt immers goed te eten lijkt me zo.

Om het te veralgemenen; nu mopper je over x, terwijl de mensen vroeger er dolgelukkig mee zouden zijn.

Dit dus in relatie met de tijd. Standaarden veranderen, maar het verleden niet (doh), in hoeverre moet je rekening houden met het verleden? is er zo nu en dan bij stilstaan genoeg? of is het een kwestie van verleden en vergeten voor de nieuwe generatie?

Volgende punt;
Zeuren in relatie tot plaats. Je krijgt een trommeltje klaargemaakt brood van je moeder mee. Wederom vind je het niet echt geweldig en je gooit het weg. De mensen in Afrika (bla bla niet iedereen in Afrika) zouden een moord plegen voor diezelfde broodjes. Is dat reden genoeg om niet zo te zeuren en gewoon je boterhammen op te eten (sociale waarde van het klaargemaakt brood buiten beschouwing gelaten)?

Moet jij je hele glas water leegdrinken omdat voor dat beetje dat je weggooit sommige mensen 5km lopen? Moet jij je gedrag veranderen aan de hand van het feit dat andere mensen het vele malen slechter hebben?

Member
Posts: 9,055
Joined: Oct 1 2005
Gold: 5,901.42
Jan 14 2008 08:05am
nee, wat er in afrika gebeurt is te ver van mn bed.
zoals theo maassen zegt, het is nog erger om, als je uit de badkamer loopt, met je schone sokken in een achtergelate plas water te stappen, dan dat er in afrika elke 5seconde iemand dood gaat aan aids
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Jan 14 2008 08:18am
het is nogal vrij belachelijk om telkens weer te horen dat "de negertjes in afrika" een moord zouden begaan voor het eten dat wij wegsmijten...
daar kan jij nu eenmaal niets aan doen .. dat is nu gewoon onze levenswijze.
we hebben het nu eenmaal gemakkelijker dan sommige anderen...
Banned
Posts: 6,908
Joined: Sep 12 2006
Gold: 21.91
Warn: 20%
Jan 14 2008 08:23am
er wordt altijd vergeleken met afrika
maar het licht meer aan het land zelf
dat ze die problemen hebben
Dus ik beschouw dat niet als zeuren xepo

This post was edited by stefan_FFH on Jan 14 2008 08:25am
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Jan 14 2008 08:32am
Zeuren is een weeldeprobleem.
Member
Posts: 6,341
Joined: Jan 24 2007
Gold: 1.00
Warn: 100%
Jan 14 2008 08:32am
Quote (Falkerakatim @ Mon, 14 Jan 2008, 15:18)
het is nogal vrij belachelijk om telkens weer te horen dat "de negertjes in afrika" een moord zouden begaan voor het eten dat wij wegsmijten...
daar kan jij nu eenmaal niets aan doen .. dat is nu gewoon onze levenswijze.
we hebben het nu eenmaal gemakkelijker dan sommige anderen...
Aha, het is 'gewoon onze levenswijze'. Is dat niet juist de fout? Wordt je daar niet laks van? De mensen worden immers steeds zwakker in het westen, dat zie je aan de kinderen van tegenwoordig. Niets dan zeuren.

Quote (stefan_FFH @ Mon, 14 Jan 2008, 15:23)
er wordt altijd vergeleken met afrika
maar het licht meer aan het land zelf
dat ze dee problemen hebben
Dus ik beschouw dat niet als zeuren xepo
Ok, dan neem je een groot deel van China, de balkan, Polen of die zwerver om de hoek.

Quote (WemyNM @ Mon, 14 Jan 2008, 15:32)
Zeuren is een weeldeprobleem.
Dat moge duidelijk zijn, maar is het 'verantwoord'?

This post was edited by Xepo on Jan 14 2008 08:34am
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Jan 14 2008 08:44am
wel ... het is pure logica ... de wereld zit vol met ups en downs hé

ooit waren de afrikanen (zoals egyptenaren) de belangrijste volken op aarde
eens de grieken, de romijnen, babyloniers, chinesen, europeanen, amerikanen

iedereen op de wereld leeft met ups en downs

in europa zijn we zojuist een UP gepasseert... onze grootouders waren hard gemaakt en hebben geleerd hard te moeten werken om IETS te berijken...
nu is het leven simpel voor ons ... dus we worden zwakker...
nu zijn de aziatische landen aan het oprukken omdat zij nu beginnen hard werken ...
binnen een paar generaties zijn wij europeanen waarschijnlijk weer armer en moeten wij weer harder werken .. en zullen wij er weer bovenop komen...

het is gewoon een afwisseling... geschiedenis herhaalt zich ... china zal de sterkste staat worden, wij gaan minder belangrijk worden...
Member
Posts: 7,178
Joined: Feb 10 2005
Gold: 0.00
Jan 14 2008 08:45am
man man man...
Die mensen in afrika vragen geen meedelijden en brood van je. Je kan die mensen brood geven, rijst geven enz...
Dat is allemaal tijdelijk. Ik vind het ook gigantisch bullshit al die programma's op tv die geld inzamelen voor Afrika. KOMPLEET bullshit.
Die Bono van U2, die denkt dat die goed bezig is... DUDE SHUT THE FUCK UP AND DOE UW DING IN MUZIEK. Wereldvrede en armoedebestrijding moet ni in de handen liggen van een rockster. En dat er zoveel mensen zijn die die crap volgen. Allemaal tijdelijk... Brood, geld, scholen, ziekenhuizen, huizen, betere infrastructuur, betere landbouw enz... ALLEMAAL BULLSHIT VAN JEWELSTE!!

Die mensen die van de armoede bloed schijten willen enkel en alleen dat er eindelijk eens een moedige man op de wereld komt die beseft hoe gemakkelijk het is om de armoede uit de wereld te helpen.
begin niet met shit zoals "denk je dat het gemakkelijk is om heel fucking afrika van de hongersnood te helpen?".
JA DAT IS GEMAKKELIJK!!!
Gewoon moorden die afrikaanse presidenten en die fucking massamoordende groeperingen.
Ik bedoel... om het maar extreem simplistisch uit te drukken, het vergt maar een aantal welgewapende amerikaanse elitetroepen om heel afrika schoon te vegen van corruptie en schandaal. Want dat is de echte oorzaak van armoede daar. Corruptie en machtsmisbruik. Mensen die moeten vluchten, en uiteindelijk toch maar ergens terechtkomen waar ze het opgeven en wachten tot Meneer Azrael hen een bezoekje komt doen.
Leiders die het interessanter vinden om hun zakjes te vullen in plaats van een beekje te bouwen van 200km zodat die ene dorpje ook water kan hebben. Slechte landbouwgrond? Wel, leid die mensen toch naar een beter plek? Afrika is gigantisch groot, de landen daar zijn gigantisch groot. Is heel Afrikaans land onvruchtbaar? Bullshit.

Pff... Je hoeft geen meedelijden te hebben, je meedelijden zal niks uithalen. Je hoeft je niet slecht te voelen wanneer je hamburgers eet, en een paar frietjes en een halve hamburger weggooit.
Besef gewoon dat er tientallen kindjes zijn gestorven terwijl je dees las. Besef gewoon de corruptie die aan de gang is in de wereld. Je hoeft je ook niet slecht te voelen voor de leed van anderen. Maar dat het je NIKS doet, NIET interesseert? Dat gaat te ver. Ofwel ben je nog een kind en weet je niet wat er allemaal gebeurt (en je skate liever en luister naar 50cent), ofwel ben je gewoon een achterbakse aap.
Hoop gewoon af en toe dat er in de nabije toekomst iets drastisch verandert.

Ik moet nu werken, verdamme,
kom later wel op op da zeuren relatief enz.
Want ik wil iets bijvoegen over de Joden die dankzij de Holocaust NU een hele identiteit hebben opgebouwd die gebasseerd is op het leed van toen, van hun voorouders. Die nu denken dat ze het recht hebben om bij eenders welke staat hun zin te krijgen, en in meeste gevallen het ook zo is. Relatief gezien, fuck de holocaust, move on.

Quote (Falkerakatim @ Mon, Jan 14 2008, 03:44pm)

iedereen op de wereld leeft met ups en downs


lol, we zitten in de 21st eeuw makker,
elke paar seconden een kindje die sterft van honger, noem je da een "down" in de 21st eeuw?

This post was edited by MorphX on Jan 14 2008 08:48am
Member
Posts: 5,577
Joined: Dec 13 2005
Gold: 0.00
Jan 14 2008 08:50am
Ik denk dat 'zeuren' ook een deel cultureel bepaald is. Als je kijkt hoeveel er in 'n gemiddelde soap gejankt wordt.

De problemen zijn anders van aard, maar dat wil niet zeggen dat je je eigen problemen moet minimaliseren. Het ene heeft toch niets met het andere te maken?
Als ik niet zeur over werkdruk omdat er in Darfour hongersnood heerst, wordt iemand daar dan beter van? Ik vind dat 't leven van je eigen leven verantwoord is, ook al leef ik mee met mensen die 't slechter hebben dan ik.
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Jan 14 2008 08:50am
Quote (MorphX @ Mon, Jan 14 2008, 02:45pm)
man man man...
Die mensen in afrika vragen geen meedelijden en brood van je. Je kan die mensen brood geven, rijst geven enz...
Dat is allemaal tijdelijk. Ik vind het ook gigantisch bullshit al die programma's op tv die geld inzamelen voor Afrika. KOMPLEET bullshit.
Die Bono van U2, die denkt dat die goed bezig is... DUDE SHUT THE FUCK UP AND DOE UW DING IN MUZIEK. Wereldvrede en armoedebestrijding moet ni in de handen liggen van een rockster. En dat er zoveel mensen zijn die die crap volgen. Allemaal tijdelijk... Brood, geld, scholen, ziekenhuizen, huizen, betere infrastructuur, betere landbouw enz... ALLEMAAL BULLSHIT VAN JEWELSTE!!

Die mensen die van de armoede bloed schijten willen enkel en alleen dat er eindelijk eens een moedige man op de wereld komt die beseft hoe gemakkelijk het is om de armoede uit de wereld te helpen.
begin niet met shit zoals "denk je dat het gemakkelijk is om heel fucking afrika van de hongersnood te helpen?".
JA DAT IS GEMAKKELIJK!!!
Gewoon moorden die afrikaanse presidenten en die fucking massamoordende groeperingen.
Ik bedoel... om het maar extreem simplistisch uit te drukken, het vergt maar een aantal welgewapende amerikaanse elitetroepen om heel afrika schoon te vegen van corruptie en schandaal. Want dat is de echte oorzaak van armoede daar. Corruptie en machtsmisbruik. Mensen die moeten vluchten, en uiteindelijk toch maar ergens terechtkomen waar ze het opgeven en wachten tot Meneer Azrael hen een bezoekje komt doen.
Leiders die het interessanter vinden om hun zakjes te vullen in plaats van een beekje te bouwen van 200km zodat die ene dorpje ook water kan hebben. Slechte landbouwgrond? Wel, leid die mensen toch naar een beter plek? Afrika is gigantisch groot, de landen daar zijn gigantisch groot. Is heel Afrikaans land onvruchtbaar? Bullshit.

Pff... Je hoeft geen meedelijden te hebben, je meedelijden zal niks uithalen. Je hoeft je niet slecht te voelen wanneer je hamburgers eet, en een paar frietjes en een halve hamburger weggooit.
Besef gewoon dat er tientallen kindjes zijn gestorven terwijl je dees las. Besef gewoon de corruptie die aan de gang is in de wereld. Je hoeft je ook niet slecht te voelen voor de leed van anderen. Maar dat het je NIKS doet, NIET interesseert? Dat gaat te ver. Ofwel ben je nog een kind en weet je niet wat er allemaal gebeurt (en je skate liever en luister naar 50cent), ofwel ben je gewoon een achterbakse aap.
Hoop gewoon af en toe dat er in de nabije toekomst iets drastisch verandert.

Ik moet nu werken, verdamme,
kom later wel op op da zeuren relatief enz.
Want ik wil iets bijvoegen over de Joden die dankzij de Holocaust NU een hele identiteit hebben opgebouwd die gebasseerd is op het leed van toen, van hun voorouders. Die nu denken dat ze het recht hebben om bij eenders welke staat hun zin te krijgen, en in meeste gevallen het ook zo is. Relatief gezien, fuck de holocaust, move on.


lol .. het is allemaal niet so simpel weet je ... even de presidenten uitmoorden .. probleem opgelost...
als je een tiran vermoord komt er toch gewoon een nieuwe in de plaats... en zomaar mensen vermoorden gaat nu eenmaal niet...
je kan het onrecht in de wereld nooit wegkrijgen ... het is nu eenmaal niet goed verdeelt... en dat zal het ook nooit zijn... maar weet dat al die mensen die ook maar iets van geld hebben ingezameld wel degelijk een verschil maken hoor, al was het maar voor een paar mensen ...

oh ja smile.gif er zijn maar een paar amerikaanse soldaten nodig om dit op te lossen ? kijk naar Irak ... de amerikanen gingen daar ook even orde op zaken stellen ... een paar jaar geleden... de problemen zijn er nog altijd en nog elke dag sterven er soldaten ....
Go Back To Nederlands Topic List
1237Next
Add Reply New Topic New Poll