Quote (x3r4 @ Tue, 14 Feb 2006, 20:42)
mijn mening: ik vind het TOTALE ONZIN , om je druk te gaan maken over een paar cartoonplaatjes. ja oké , ze zijn mischien een beetje bot , maar dat vind ik nog geen reden om een prijs op de tekenaars' hoofd te zetten, etc.
als je het mij vraagt zochten ze gewoon naar een reden om ruzie te maken.
Ok. De eerste oorzaak van dit etnische probleem zit hem in het feit dat de Westerse cultuur nogal snel andere culturen en alle gewoontes en tradities dat dat met zich meebrengt "totale onzin" vindt. Voor jou zijn het, net als voor mij, "maar" cartoonplaatjes.
Toch kan je met behulp van een beetje empathie jezelf inbeelden dat voor iemand die zijn hele leven wijd en opbouwt omtrend wat in de Koran staat, dit niet "maar" cartoonplaatjes zijn. Feit is dat het provecerend is. Waarschijnlijk was het niet kwetsend bedoelt, maar dat wordt uiteraard niet zo begrepen (wat begrijpelijk is).Binnen de islam (die met 1,2 miljard aanhangers een van de grootste religies ter wereld is), zijn er veel zeer hechte aanhangers. Je moet wel het onderscheid maken tussen hechte aanhangers en extremisme (wat de islam een zeer slecht imago bezorgt). Hechte aanhangers = fanatiekelingen. Overdreven fanatiekelingen = extremisten.
Nu, wanneer iets wordt afgebroken waar je je hele leven hebt op toegespitst, is frustratie een zeer normale reactie (ik zeg niet dat ik het goedkeur). Wanneer je gefrustreerde mensen in een massa plaatst, wordt de druk zo groot dat toestanden zoals deze ontstaan. Je kan eigenlijk de vergelijking maken met hooligans. Zij zijn ook een gefrustreerde massa wanneer hun team het niet goed doet, en gaan om een reden die "wij" belachelijk noemen, toch geweld plegen.
Toch wil ik even benadrukken dat ik gewelddadige reacties helemaal niet goedkeur. Ik begrijp hoe ze zijn ontstaan maar terecht zijn ze zeker niet. Fout en fout maakt niet goed. De Deense regering wordt onterecht betrokken en als pispaal gebruikt, en het boycotten van alles wat Deens is, is dan ook belachelijk. Ook de doodsbedreiging van de journalisten is ontoelaatbaar (ik heb daar zelfs niet over gehoord, maar ik vermoed wel dat het over een extremistische en radicale moslimorganisatie gaat).
Natuurlijk moet je er natuurlijk wél voor zorgen als cartoonist, dat wanneer je een satire maakt over een andere cultuur, je in je achterhoofd moet houden hoe je denkt dat — de in het belachelijk getrokken — cultuur zal gaan reageren. IK had persoonlijk een reactie als deze kunnen inbeelden. Het is absurd om te denken dat wanneer je één van de heilige figuren van een godsdienst die — in sommige gevallen — zeer extremistisch wordt geďnterpreteerd, belachelijk maakt, je geen extremistische reactie gaat krijgen. Niemand kan er eigenlijk omheen: extremistische interpretaties van godsdiensten bestaan (in alle godsdiensten, niet enkel in de islam), en wanneer je moet gaan samenleven met deze mensen, moet er ook rekening gehouden worden met wat je kan doen en niet kan doen om deze mensen te frustreren. Dit was een voorbeeld van wat je niet kan doen. Wat je vind van extremisme, is je eigen mening (ik vind het persoonlijk afschuwelijk), maar je kan niet om het feit heen dat het bestaat. En omdat het bestaat, moet er rekening mee gehouden worden.
Veel mensen reageerden met het argument "als dat Jezus of de paus was dan zou het helemaal niet erg zijn voor ons..."
Helaas is dat fout. Je kan geen appels met peren vergelijken, en dus kan je ook geen Christendom vergelijken met islam. Iedereen interpreteerd godsdienst op zijn eigen manier, en onder invloed van de corrupte regeringen en godsdienststaten in het Midden-Oosten is er nu eenmaal een veel fanatieker geloof. Zo vind persoon Y het misschien niet erg om "een flikker" genoemd te worden, maar persoon X wel. Dat heeft te maken met normen en waarden, en die worden nog steeds individueel gemaakt. Bullshit-argument dus.
Tenslotte wil ik ook nog even vermelden dat een politieke partij (ik zou echt niet meer weten welke, nogal een underdog-partij in Vlaanderen) satirische cartoons over joden op hun website geplaatst had. Deze cartoons moesten verdwijnen, wegens anti-semitisme. Natuurlijk heeft dat te maken met het feit dat WOII nog frisser in het geheugen zit maar anderzijds heeft het imago van een benadeelde groep ook een enorme invloed op hoe er wordt gereageerd.
Edit: ik zie dat Laurens al een aantal essentiële zaken heeft aangeduid, ik ga er volledig mee akkoord.
Ook nog even iets over dat "vrijemeningsuiting", wat oh-zo populair is in de Westerse wereld.
Ik twijfel namelijk over het belang van vrijemeningsuiting in een situatie als deze. In hoever is er "vrijemeningsuiting" nodig, wanneer die enkel leidt tot het stimuleren van de haat tussen de verschillende etnische groepen? Zoals Laurens zei, vraag ook ik me af wat het doel was van de cartoons. Je moet inderdaad nogŕl achterlijk moet zijn om de gevolgen ervan op voorhand niet te kunnen zien aankomen.
This post was edited by ˘?NNI on Feb 14 2006 02:29pm