d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Wat Hoorde Ik Nou? > Ja
123Next
Add Reply New Topic New Poll
Banned
Posts: 6,908
Joined: Sep 12 2006
Gold: 21.91
Warn: 20%
Dec 22 2007 05:52am
belgie heeft een tussentijds kabinet?
het is natuurlijk ook lastig
het rijke vlaanderen wat altijd geld moet geven aan wallonie als ik dat goed spel
en dan heb je ook nog een deel in belgie waar ze duits praten

Wie zijn de kanshebbers om een kabinet te formeren
en waarom lukt het telkens maar niet om een kabinet te vormen?

Volg het een klein beetje op het nieuws
Member
Posts: 6,251
Joined: Feb 19 2005
Gold: 28.70
Dec 22 2007 05:53am
Come in, Garben! Hier was trouwens al ergens een topic over, maar weet niet meer precies waar.
Banned
Posts: 6,908
Joined: Sep 12 2006
Gold: 21.91
Warn: 20%
Dec 22 2007 05:55am
Quote (mUMmY- @ Sat, Dec 22 2007, 11:53am)
Come in, Garben! Hier was trouwens al ergens een topic over, maar weet niet meer precies waar.


oh niet gezien sad.gif
maar nu is er een tussentijds kabinet he smile.gif
Member
Posts: 5,577
Joined: Dec 13 2005
Gold: 0.00
Dec 22 2007 06:33am
Ja, het noemt een 'interimregering'. Wordt geleid door liberalen, socialisten en christendemocraten onder leiding van Verhofstadt. Ondertussen wordt verder onderhandelt voor de échte regering, die volgens voorspellingen in mei op punt zou staan.

Belangrijkste redenen voor de crisis:
Quote (�?NNI @ Sun, 9 Dec 2007, 16:00)
1. De tegenstrijdige beloftes (aan Vlaamse kant: staatshervorming, aan Waalse kant: geen staatshervorming) en het niet willen afzien van die beloftes (uit electorale belangen)
2. De media, die het hele staatshervorming-verhaal heeft opgeblazen en herleidt tot een discussie over de splitsing van België (dat is helemaal niet aan de orde: de onafhankelijkheid van Vlaanderen is reeds verworpen in de kamer). Door in het wildeweg te speculeren. Bovendien heeft (vooral) de Waalse pers Leterme afgeschilderd als een separatistische duivel. Door zijn controverse uitspraken over de Waalse bevolking maakte hij het hen ook niet erg moeilijk.
3. De moeilijke verkiezingsuitslag. Oranje-blauw is de enige échte mogelijkheid, want de liberale partijen willen geen tripartiet, en al zeker niet met de socialisten.


Ik zal ook even het begrip staatshervorming toe te lichten. België bestaat uit een Vlaamse regering, een Waalse regering en een overkoepelende federale regering. Nu willen de Vlaamse partijen bepaalde bevoegdheden die nu federaal bestuurd worden (sociale zekerheid, arbeid, justitie) splitsen, zodat het vanuit de Vlaamse en Waalse regering bestuurd wordt. Zo zouden ze beter kunnen besturen, omdat je meer regio-gericht kunt werken, zo argumenteren ze. De Waalse partijen verzetten zich daartegen, omdat zij ervan overtuigd zijn dat dat het begin is van het uiteenvallen van België. Dat iedereen zit te janken over een eventuele splitsing is hoe dan ook onzin. De onafhankelijkheid van Vlaanderen is al verworpen in de Kamer.

Quote (Mummy)
Come in, Garben! Hier was trouwens al ergens een topic over, maar weet niet meer precies waar.

Hier: http://forums.d2jsp.org/index.php?showtopic=7997752&f=259&st=90 Maar één of andere figuur vond het nodig het te closen, God weet waarom.
Member
Posts: 9,055
Joined: Oct 1 2005
Gold: 5,901.42
Dec 22 2007 06:34am
Quote (�?NNI @ Sat, 22 Dec 2007, 13:33)
Hier: http://forums.d2jsp.org/index.php?showtopic=7997752&f=259&st=90 Maar één of andere figuur vond het nodig het te closen, God weet waarom.


god weet het idd, maar niet de god waarin iedereen gelooft
Member
Posts: 14,570
Joined: Oct 19 2006
Gold: 0.00
Warn: 10%
Dec 22 2007 05:09pm
Quote (Tha_Axid @ Sat, Dec 22 2007, 01:34pm)
god weet het idd, maar niet de god waarin iedereen gelooft


Het is iniedergeval een god waarvan ik zeker weet dat ie bestaat.
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Dec 23 2007 02:01am
belgie had nooit mogen bestaan ... da is een fout van de natuur ...
da stuk walonie had bij frankrijk moete komen, da duits stuk bij duitsland en vlaanderen had deel moete worden van nederland ...
da was het normaalste geweest... maarja ...

leve vlaanderen .. VLAANDEREN ONAFHANKELIJK ! tongue.gif
Banned
Posts: 6,908
Joined: Sep 12 2006
Gold: 21.91
Warn: 20%
Dec 23 2007 03:54am
Quote (Falkerakatim @ Sun, Dec 23 2007, 08:01am)
belgie had nooit mogen bestaan ... da is een fout van de natuur ...
da stuk walonie had bij frankrijk moete komen, da duits stuk bij duitsland en vlaanderen had deel moete worden van nederland ...
da was het normaalste geweest... maarja ...

leve vlaanderen .. VLAANDEREN ONAFHANKELIJK ! tongue.gif


tja
jullie zijn wel multiecultureel bezig tongue.gif
Member
Posts: 5,577
Joined: Dec 13 2005
Gold: 0.00
Dec 23 2007 07:15am
Quote (Falkerakatim @ Sun, 23 Dec 2007, 09:01)
belgie had nooit mogen bestaan ... da is een fout van de natuur ...
da stuk walonie had bij frankrijk moete komen, da duits stuk bij duitsland en vlaanderen had deel moete worden van nederland ...
da was het normaalste geweest... maarja ...

leve vlaanderen .. VLAANDEREN ONAFHANKELIJK ! tongue.gif

Jij moet in de politiek gaan.
Member
Posts: 1,124
Joined: Feb 20 2006
Gold: Locked
Trader: Scammer
Warn: 40%
Dec 23 2007 10:39am
Quote (Skulvar @ Sun, 23 Dec 2007, 00:09)
Het is iniedergeval een god waarvan ik zeker weet dat ie bestaat.


Je bedoelt feargod?
Go Back To Nederlands Topic List
123Next
Add Reply New Topic New Poll