Quote (xepolite @ Wed, 1 Feb 2006, 19:13)
Ik ben voor de doodstraf.
Met het executeren van de moordenaaren verkrachter van je dochter zet je een goede stap in de richting van verwerken. Weten dat de dader elk moment kan ontsnappen om verder te gaan helpt daar niet bij. Als voorbeeld neem ik Dutroux, die in 1998 ontsnapte, zijn vrijheid was dan wel van korte duur, maar bewijst wel dat het nog steeds mogelijk is. De golf van ontsnapte tbs'ers zorgt nou ook niet echt voor vertrouwen in opsluiten.
Mja, dat Dutroux-voorval kan enkel in België voorkomen. Maar dat zegt dan meteen ook iets over de zwakke Belgische gevangenissen en de justitie in het algemeen (bv het hele onderzoek in de Dutroux-zaak is echt ongelooflijk amateuristisch verlopen).
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
De doodstraf is onherroepelijk. Zo werden in de VS al meer dan eens onschuldige mensen terechtgesteld. Een paar jaar geleden werd een zwarte man geëxecuteerd omdat hij zijn zeven kinderen zou hebben vergiftigd. Achteraf bekende het kindermeisje de moorden, maar het onheil was toen al geschied.
In de VS zijn inderdaad al meerdere keren onschuldige mensen terechtgesteld. In tegenstelling tot Nederland, werken zij met een van de straat geplukte Jury die moet beoordelen of de verdachte schuldig is of niet. Met (zoals in Nederland) enkel professionele rechters/advocaten en de ontwikkelingen in DNA onderzoek zal het aantal
onjuiste veroordelingen drastisch verminderen. Het is misschien een goede beslissing om de doodstraf alleen toe te passen wanneer er geen gerede twijfel is.
Ik ben niet overtuigd. Het verminderen van het ontschuldig executeren is ook niet waterdicht. En "wanneer er geen gerede twijfel is" is nogal vaag, zeker in de juridische wereld. (Btw: is het echt zo dat Nederland niet werkt met een burgerjury? Ook niet in het hof van cassasie?)
Quote (Xepolite)
Het enige verschil is echter dat een moord word gepleegd uit naam van een of meerdere personen, een executie uit naam van het volk.
Nee, een executie in naam van de rechter of jury die er zo over heeft beslist, en de politici die de doodstraf hebben ingevoerd.
¢?NNI, zou je kunnen posten waar je die cijfers/gegevens gevonden hebt?
Ik zag enkele dagen geleden iets over zelfmoord op tv (canvas). De cijfers heb ik niet onthouden, maar ik denk dat iedereen wel weet dat in de VS de meeste moorden worden gepleegd en in de staten waar de doodstraf is ingevoerd ging dit cijfer niet naar beneden. (Net zoals het aantal junks in Nederland niet verhoogd is ontdanks de legalisatie van softdrugs.)
Quote (xepolite)
Voor de gelovige mensen onder ons; een quote uit de bijbel.
“Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt”.
Ik dacht altijd dat de Kerk duidde op vergiffenis?
Quote (Feargod)
wat d8 hoe het is om te moeten afw88 op je doodstraf ?
Ik zou liever enkele uren/dagen mijn dood afwachten dan voor je hele leven in een cel zitten.
ik ben cker voor, kinderverkrachters, etc verdienen niet anders in mijn mening, liefst zelfs nog vierendelen of iets ander pijnlijks, zelfde geld voor moordenaars
Dat is belachelijk, en dat zou de maatschappij niet beter maken dan de eigenlijke criminele daad, zoals Han al gezegd heeft.
Als ik mocht kiezen zou ik liever het risico nemen van dood te gaan dan je hele leven lang op dezelfde muren muren te kijken, dezelfde tijdstip eten, slapen, en zonder vrijheid leven. Bovendien worden kinderverkrachters ook enorm respectloos behandeld door andere gedentineerden (en terecht).
Gelukkig is de invoering van de doodstraf iets wat absoluut niet zal gebeuren, omdat dit in strijd is met mensenrechtenorganisaties en de voorwaarden die de Europese Unie stelt.
This post was edited by ¢?NNI on Feb 1 2006 02:16pm