Quote (MilkAndCookies @ Apr 18 2011 05:09pm)
Nee, want als ik dit bereken op de manier hoe mij het aangeleerd is 2 jaar geleden, kun je zo'n som ook oplossen op een manier die bij mij ''haakjes wegwerken'' werd genoemd. Als een soort ''whenindoubt-regel". Maar goed, waarschijnlijk heb ik de memo gemist dat ze in België elementaire wiskunde-regels aan hun laars lappen.
http://img847.imageshack.us/img847/8076/haakjeswegwerken.jpg
Amai, dit is dezelfde uitkomst als die ik krijg op de manier die in Nederland nog aan onze leerlingen wordt geleerd op de middelbare school ( MVDWOA). Gekke Belgen.
haakjes wegwerken mag inderdaad...

dat ga ik niet ontkennen. maar je moet het wel op een andere mannier doen ..
want je ziet nu maar de helft van de bewerking, zijnde:
2(9+3) ... dan kan je idd doen: 18 + 6 = 24 ... 100% gelijk
maar als je dat doet .. moet je wel nog steeds de volgorde van bewerkingen respecteren. dus je moet nog steeds 48/2 (zijnde 24) nemen en dat x (9+3 doen)
je mag dus wel (24 x 9) + (24x3) doen

en zo de haakjes wegwerken..
De enige fout die hier word gemaakt tegen de rekenregels zoals internationaal afgesproken is ... is het bijplaatsen van haakjes waar er geen staan.
jullie vinden het vanzelfsprekend dat de (2x (9+3)) als één deel onder de breukstreep word geplaatst... maar daar mag je niet van uitgaan. je mag alleen uitgaan van hetgene dat er staat... en zoals het staat in de opgave, staat de (9+3) niet onder de breukstreep