Het is zelfs bewezen dat iedereen die geen visuele stoornis/afwijking/beschadiging heeft die kleuren op dezelfde manier ziet (Fysica, het breken van het licht in een prisma, je kent 'm wel + Staafjes en kegeltjes uit de biologie + neurologie = bingo)
Ik heb het over mensen die wel een visueel probleem hebben, zij zullen aangeleerd hebben dat de kleur die zij observeren 'rood' is, al kan deze voor hun een volledig andere kleur zijn. Leer nu bijvoorbeeld een kind van bij de geboorte dat de kleur die wij rood noemen, groen is. Dan zal dit kind de kleur rood groen noemen, en dit zal voor
hem de waarheid zijn.
Dat maakt het volgens mij juist wel universeel geldig, en dus waarheid.
Edit: je maakte hier bij je eerste redenering trouwens zelf gebruik van
Ik ga hierbij nog steeds uit van het feit dat de hele fundering van wiskunde gebaseerd is op veronderstellingen.
Binnen deze veronderstellingen is de wiskunde natuurlijk de waarheid. Moest wiskunde gebaseerd zijn op volledig andere principes dan zou dat 'de waarheid' zijn.
Ja ok, maar het hangt er dus vanaf hoe je waarheid ziet. Een getuigenis van iemand is nooit perfect omdat de mens subjectief is, natuurlijk is het dus geen waarheid. Je kan de tijd niet stilzetten en miliseconde perliliseconde registreren wat er gebeurt. In de exacte wetenschappen kan men dit wel.
Exacte wetenschap...
Vloekt enorm als we het hebben over 'de waarheid'. Zoals ik zei, binnen deze wetenschap kan het natuurlijk.