d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Interessant Debat? > De Waarheid
Prev1789101112Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.30
Dec 8 2008 05:53pm
Quote (BadBoyDeGekste @ Mon, Dec 8 2008, 11:51pm)
waarheid bestaat niet lol

zullen we een nieuw topic starten over wat is waarheid?

fixed (mijn post)

This post was edited by ReadyAimFire on Dec 8 2008 05:53pm
Member
Gold: 0.31
Dec 8 2008 06:08pm
Het is zelfs bewezen dat iedereen die geen visuele stoornis/afwijking/beschadiging heeft die kleuren op dezelfde manier ziet (Fysica, het breken van het licht in een prisma, je kent 'm wel + Staafjes en kegeltjes uit de biologie + neurologie = bingo)

Ik heb het over mensen die wel een visueel probleem hebben, zij zullen aangeleerd hebben dat de kleur die zij observeren 'rood' is, al kan deze voor hun een volledig andere kleur zijn. Leer nu bijvoorbeeld een kind van bij de geboorte dat de kleur die wij rood noemen, groen is. Dan zal dit kind de kleur rood groen noemen, en dit zal voor hem de waarheid zijn.

Dat maakt het volgens mij juist wel universeel geldig, en dus waarheid.
Edit: je maakte hier bij je eerste redenering trouwens zelf gebruik van

Ik ga hierbij nog steeds uit van het feit dat de hele fundering van wiskunde gebaseerd is op veronderstellingen.
Binnen deze veronderstellingen is de wiskunde natuurlijk de waarheid. Moest wiskunde gebaseerd zijn op volledig andere principes dan zou dat 'de waarheid' zijn.

Ja ok, maar het hangt er dus vanaf hoe je waarheid ziet. Een getuigenis van iemand is nooit perfect omdat de mens subjectief is, natuurlijk is het dus geen waarheid. Je kan de tijd niet stilzetten en miliseconde perliliseconde registreren wat er gebeurt. In de exacte wetenschappen kan men dit wel.

Exacte wetenschap...
Vloekt enorm als we het hebben over 'de waarheid'. Zoals ik zei, binnen deze wetenschap kan het natuurlijk.

Member
Gold: 0.30
Dec 8 2008 06:22pm
Quote (Ov2rkill @ Tue, Dec 9 2008, 12:08am)
alles.

Ja ok ik ga me niet verliezen in details, grotendeels volg ik je redenering wel, maar ik blijf erbij dat er universele waarheden bestaan, ook voor de wiskunde. In Groot-Brittanniƫ gebruikt men bijvoorbeeld wel andere lengtematen etc. dan hier, maar ze zijn onderling perfect omzetbaar en bruikbaar in dezelfde formules die altijd en overal gelden, waar ook ter wereld en zover we tot nu toe in het heelal hebben kunnen kijken.
Member
Gold: 0.31
Dec 8 2008 06:29pm
Quote (ReadyAimFire @ Tue, Dec 9 2008, 01:22am)
Ja ok ik ga me niet verliezen in details, grotendeels volg ik je redenering wel, maar ik blijf erbij dat er universele waarheden bestaan, ook voor de wiskunde. In Groot-Brittanniƫ gebruikt men bijvoorbeeld wel andere lengtematen etc. dan hier, maar ze zijn onderling perfect omzetbaar en bruikbaar in dezelfde formules die altijd en overal gelden, waar ook ter wereld en zover we tot nu toe in het heelal hebben kunnen kijken.

Snap je redenering ook, geen probleem.
Maar ik probeer net iets verder te kijken, probeer alles in vraag te trekken en kijk waar je dan komt smile.gif
Member
Gold: 14.89
Dec 9 2008 12:45am
Natuurlijk. Alles is relatief, Einstein!

Oeh, de ironie!
Member
Gold: 0.00
Warn: 30%
Dec 9 2008 08:56am
Quote (WemyNM @ Tue, Dec 9 2008, 06:45am)
Natuurlijk. Alles is relatief, Einstein!

Oeh, de ironie!

Nee.
Member
Gold: 5,267.97
Dec 9 2008 09:53am
Quote (Hendrick @ Tue, Dec 9 2008, 03:56pm)
Nee.

LOL wil jij even komen uitleggen dat de relativiteitstheorie van einstein niet klopt?
jij bent echt ambitieus
Member
Gold: 224.00
Dec 9 2008 09:54am
Quote (Viona @ Tue, 9 Dec 2008, 17:53)
LOL wil jij even komen uitleggen dat de relativiteitstheorie van einstein niet klopt?
jij bent echt ambitieus

Volgens zijn redenering:
Getallen zijn maar getallen door de mensen gegeven dus subjectief, net als woorden en de wetenschap in het algemeen. Eigenlijk alles. Mijn hele bestaan is subjectief dus eigenlijk besta ik feitelijk niet.

Met die conclusie kan hij elke discussie aan. Het brengt hem alleen geen kut verder. Elk 15 jarig kindje bedenkt dit een keer tijdens een levensbeschouwingsles. Het is een fase, dus wees niet bang!
Member
Gold: 5,267.97
Dec 9 2008 09:55am
Quote (Wuben[NM] @ Tue, Dec 9 2008, 04:54pm)
Volgens zijn redenering:
Getallen zijn maar getallen door de mensen gegeven dus subjectief, net als woorden en de wetenschap in het algemeen. Eigenlijk alles. Mijn hele bestaan is subjectief dus eigenlijk besta ik feitelijk niet.

Met die conclusie kan hij elke discussie aan. Het brengt hem alleen geen kut verder. Elk 15 jarig kindje bedenkt dit een keer tijdens een levensbeschouwingsles. Het is een fase, dus wees niet bang!

Heeft het misschien ook iets met autisme te maken dat hij maar niet voorbij die fase geraakt?
Member
Gold: 0.00
Warn: 30%
Dec 9 2008 09:57am
Quote (Wuben[NM] @ Tue, Dec 9 2008, 03:54pm)
Volgens zijn redenering:

Nu ga jij je zo neerzetten dat ik degene ben die het fout heeft. Je bij deze uitgeluld.

Quote (Viona @ Tue, Dec 9 2008, 03:55pm)
Heeft het misschien ook iets met autisme te maken dat hij maar niet voorbij die fase geraakt?

Houdt je kankersmoel kankerhoer, ik ben net autistisch zoals ik jullie al eerder heb uitgelegd.

This post was edited by Hendrick on Dec 9 2008 09:58am
Go Back To Nederlands Topic List
Prev1789101112Next
Add Reply New Topic New Poll