Ik vind religie een van de prachtigste creaties die vloeit uit de mensheid.
Er zijn mensen geweest - die zijn er nog steeds - die religie als een uitvlucht hebben (mis)gebruikt voor bepaalde handelingen in hun leven.
Hoe mooi een religie kan zijn, des te meer ze misbruikt zal worden, en vooral fout geinterpreteert worden.
Ik zie geen verschil tussen bvb een navigatiesysteem (bvb TomTom

) en de Koran.
TomTom zal je vertellen langs waar je moet rijden, om zo efficient mogelijk van A naar B te gaan.
Naarmate de tijd verstrijkt, heb je die TomTom niet meer nodig, en heb je zelfs routes zelf uitgepland (al dan niet met verkeersovertredingen) om efficienter punt B te bereiken.
Dan kom je iets tegen en denk je, mss had ik toch TomTom moeten volgen.
Nu, de wegennet/infrastructuur zit niet stil... het verandert constant. Daarom, moet je soms updates downloaden, zodat TomTom nog efficienter werkt. Dat doe je dan toch, zo simpel als het is, is je TomTom aangepast aan het huidige wegennet. Dan rij je weer effe met je TomTom aan, en je leert misschien een beter route die je zelf had bedacht, en die je efficienter van A naar B brengt.
Soms kan het zijn dat er een (plotselinge) probleem optreedt - een file misschien? - waarbij je niets aan je TomTom hebt, en zelf maar een route moet bedenken.
Dan ga je zeggen "KUT TomTom, waarom hebben ze deze problemen niet toen bedacht en er een oplossing voor aangeboden!". Wel, trek je plan, en maak het er het beste van...
De Koran zal je vertellen wat je "moet" doen om van A (aarde) naar B (Paradijs/Hemel) te gaan.
Naarmate de tijd verstrijkt, heb je de Koran niet meer nodig, en heb je via de passages die erin staan, een levensplan (al daniet met zonden) uitgepland om er "zeker" van te zijn, dat je de hemel zal bereiken. Dan stop je, en denk je na... had ik die zonde toch maar niet gedaan...
Nu, het leven zit niet stil... het verandert constant. Daarom, moet je soms de passages herlezen, en erover nadenken. Denk na over hoe het toen was, en hoe het nu is. Je interpreteert het volgens de levensnormer en standaarden en dergelijke. En voor je het merkt, heb je een ideologie over een passage waarover je positief bent. Het kan ervoor zorgen dat je bepaalde handelingen in het leven anders doet en beziet. Dan heb je weer een levensplan uitgepland, die je je beter doet voelen naarmate de dagen passeren.
Soms kan het zijn dat je in een bepaalde situatie belandt - een relatieprobleem misschien? - waarbij je niet aan je Koran hebt, en zelf maar een oplossing moet bedenken.
Dan ga je zeggen "Kut Koran, waarom hebben ze deze problemen taboe gehouden en er een belachelijk zeer breed veralgemenend over beschreven". Wel, trek je plan, en maak het er het best van...
Nu, religie...
Ik zal de Koran (geldt voor eenders welke religieuze boek denk ik) eens samenvatten voor jullie, zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk, zodat edujackass (

) het zelfs begrijpt.
hier gaat die :
"Hou je handen proper, hou je tong proper en let op je rug."
Hou je handen proper... Pak niet wat van jou is, steek een hand uit aan diegen die het nodig hebben, kneed je leven mooi uit.
Hou je tong proper... Praat niet slecht over je buren, praat met mensen die jou nodig hebben, ga communicerend (lerend) door het leven.
Let op je rug.... Je rug draagt jou door het leven, let op je gezondheid, plant geen mes in iemands rug (letterlijk en figuurlijk).
Religie is niets meer of minder dan een guide (walkthrough)... Het helpt je door het leven, om bepaalde stappen te zetten in bepaalde richtingen. Iemand die "het" (leven) een beetje begrijpt, kan de guide een keertje bekijken, mss een tweede maal bekijken, en onbewust een paar ideologieen oppikken in het achterhoofd, en door het leven stappen, zonder al te veel met problemen te kampen. De essentie van elke religie, neem je er maar bij of niet. Dat is Hemel en Hel...
Het is niet zo dat je naar Hel gaat als je geen goede beschaafde leven leidt, of dat je naar Hemel gaat als je uitblinkt in het leven.
Het is een simpele samenvatting wat het leven je zal bieden, als je een "slechte" persoon bent... wel dat zal je van je omgeving ervaren (hel)
Als je een "goede" persoon zijt, zul je da ook ervaren uit je omgeving (hemel)
Ik weet niet of ik me verstaanbaar heb gemaakt,
maar dit is totaal mijn eigen mening,
niet dat ik anderen op andere gedachten wil brengen,
iedereen zijn wil.
Ik geloof er echt in, dat religie niet slecht is bedoelt... er zijn gewoon slechte mensen die het verkeerd hebben geinterpreteert of het in verkeerde ideeen overbrengen aan anderen...