ik las vandaag over een hoogleraar die al jaren een studie doet naar de problemen met marokaanse jeugd en oorzaken daarvan.
Hij schreef dat een van de voornaamste oorzaken vooral komt door de mentaliteit die de bewoners van het rifgebergte met zich mee genomen hebben.
ze leven daar met veel wantrouwen tegenover andere mensen en dit wordt aan de kinderen meegegeven. Door de manier waar ze hier 3 generaties in isolatie hebben geleefd heeft het wantrouwen alleenmaar vergroot.
edit: hier het stukje!
Iemand was me voor!
Quote (sK_Kabouter @ Tue, 30 Sep 2008, 15:04)
Dit bewijst alleen maar Garbens punt dat criminaliteit verband houdt met sociaal-economische omstandigheden, in dit geval de samenleving in het rifgebergte. De 'rifgebergte-mentaliteit' is niet erfelijk bepaald en zal dus verdwijnen zodra de Marrokaan in het algemeen wordt opgenomen in de Nederlandse stedelijke samenleving.
Mee eens, al ben ik ervan overtuigd dat die foute mentaliteit door meerdere zaken bepaald wordt (identiteitscrisis, financiƫle moeilijkheden, geen toekomstperspectief).
Trouwens, als je naar de geschiedenis van dat volk kijkt, is het heel logisch dat Rifi's erg gesteld zijn op hun vrijheid. Berbers worden nog steeds als minderwaardig beschouwd in grote delen van Marokko. Anderzijds wordt dat isolement ook pas sinds 'n decennia als een probleem gezien. Toen gastarbeiders in Nederland aankwamen, kregen ze geen cursus Nederlands en moesten ze de datum van Koninginnedag niet uit 't hoofd leren. Je oogst wat je zaait.
Ook nog even zeggen dat asociaal gedrag is niet typisch iets Marokkaans is. 'Flodders' bestaan even goed. Als je die Nederlandse criminelen zou onderzoeken, zou je dezelfde conclusies trekken. Meeste criminelen komen uit 'n sociaal zwak milieu. Marokkaan, Antilliaan of Nederlander. Die eerste twee zullen meer opduiken in de statistieken, omdat ze vaker uit dat soort milieu komen.