Quote (Xepo @ Wed, Nov 14 2007, 11:09pm)
Ok, laat ik je dit vragen; vind jij dat je beter wordt? of blijf je voor eeuwig op het niveau spelen als dat je nu doet?
wat ik ook antwoord,
en het komt niet overeen met datgeen je nu in je hoofd hebt,
zul je me afmaken.
Eerlijk?
Als jij de steeds stijgende cijfers in je bankroll categorieseerd in "beter worden",
dan ga ik niet akkoord.
Als jij professionele mensen, die dagelijks spelen met een budget waarvan ik een 40 kamer-villa mee koop, categoriseerd in "beter zijn",
dan ga ik niet akkoord.
Puur van Poker uitgaand,
valt er niks te leren.
Laten we zeggen dat iedereen nu eenmaal kan leren wat Poker is,
maar er is net dat ene "eigenschap" die een pokerspeler beschikt,
dat hem die extra voordeel geeft. Al maakt die geen ingewikkelde berekeningen,
terwijl die verliezer een genie in wiskunde is, 60 jaar ervaring heeft en dergelijke.
Da verschilt van persoon tot persoon. De ene is gewoon een kei in het "lezen" van een gelaatsuitdrukking,
de andere is een kei in het vermoeden van een bepaalde patroon in de speelstijl van zen tegenstander.
Ik speel ondertussen een paar jaar, waarvan een jaar op regelmatige basis,
en ik moet zeggen, dat men speelstijl weining - of niets - is veranderd sinds het begin,
enigste wat er veranderd is in mijn stijl, is dat je poker niet moet spelen volgens de regels (percentages, handen, rangschikkingen enz).
Als je eenmaal begrijpt, dat poker van JEZELF afhangt, en dat je stijl van JEZELF afhangt, ben je goed op weg.
Ik heb me voorgenomen dat Poker een spel is dat je moet "leren" spelen tijdens het begin van een hand.
Ik heb me voorgenomen om niet aan een bepaalde stijl, of strategie te houden.
Ik moet wel zeggen, dat ik bepaalde handen zo goed afhandel, dat ik de neiging krijg om te denken dat ik beter geworden ben,
en meer van die handelingen moet toepassen. Maar ik heb me vernomen om elke spel van zero te beginnen, puur uit ervaring en zelfrelativatie.
Mensen gaan er snel van uit dat ze iemand door hebben, of dat ze kunnen spelen als Phil Ivey of Gus Hansson, maar weining mensen die beseffen dat je een stijl niet kunt leren. Je word niet beter door meer te spelen of meer te kijken naar de pro's. Je bankroll stijgt meer of daalt meer als je meer speelt.