Quote (¢?NNI @ Sun, Jan 21 2007, 11:58pm)
Ben ook niet voor sepetarisme. Maar ik ben wel voor de CD&V-doelen om meer bevoegdheden te splitsen. Dat maakt een beter bestuur mogelijk. Ik hoop ook wel dat er in Wallonnië een mentaliteitsverandering komt. Het zou goed zijn dat de PS daar eens wat politieke klappen vangt.
Mentaliteitsverandering :/ Tja het niveau van opleidingen en de werkgelegenheid is er gewoon lager dan in vlaanderen, logisch dat er dan minder inkomen komt van wallonië. Dit is dan weer niet de fout van de bevolking waarvan ze keer op keer toch beschuldigd van worden. Jobgelegenheid creëren is niet meer de verantwoordelijkheidvan de bevolking zelf..
De monarchie mag van mij blijven; maar enkel met een symbolische functie. Ik zou ook de dotaties willen afschaffen. Het Belgisch koningshuis is één der rijkste van Europa (rijker dan het Britse, wordt beweerd). Ze hebben heel Congo leeggeplunderd. Ze kunnen best wel voor zichzelf zorgen. De uitspraak van Prins Filip is gewoonweg schandalig. 'Mijn inkomen is niet genoeg voor een leefbaar bestaan.' Twaalf miljoen euro per jaar aan dotatie (dat is wellicht nog niet het volledige bedrag van wat hij ontvangt). Wedden dat ik er mee kan rondkomen?
Voor mij mag de hele monarchie afgeschaft worden, mettertijd toch, vooral omtrend die dotaties. Voor oudere mensen heeft het koninklijk huis wel nog betekenis, steun en toeverlaat, iets waarmee ze de oorlog door geraakten. Voor hen mag het nog blijven, maar ik vermoed dat het koningshuis toch rustig gaat vervagen tot iets onbenullig, iets wat nu al gebeurt met het christendom.
E2: Danny: inderdaad. Ik weet zeker dat wanneer jij op je Wettertst praat, ik de helft niet begrijp. Als ik wat inspanning doe om Antwerps dialect aan te nemen, zal jij ook wel moeite hebben. Oost-Vlaams en West-Vlaams is als Chinees of Frans voor me. Ik heb trouwens een voorliefde voor Rotterdams. In de lente ga ik er zeker nog een keer naartoe!
Spreek je zo AN in het dagelijkse leven? Ik heb nog nooit problemen gehad met dialecten: oost/west-vlaams, antwerps, brabants, allemaal wel te verstaan moet ik zeggen. Limburgers heb ik dan wel nog niet veel tegengekomen maar die zijn van nature uit geen probleem om te verstaan

Dialecten zijn eigenlijk iets waarvan ik hou, verscheidenheid troef zou ik zo zeggen, dit met zijn noodzakelijke gelijkenissen, anders zouden we gewoon over een taal bezig zijn.
This post was edited by Ov2rkill on Jan 21 2007 07:01pm