,Mon, 13 Nov 2006, 22:49]
Quote (¢?NNI @ Mon, Nov 13 2006, 06:36pm)
Ik weet inderdaad vrij weinig van de Nederlandse politiek. Wat ik wel weet is dat Fortuyn een zeer talentvol politicus was, die ongetwijfeld veel stemmen trok naar zijn partij en dat is ook wat ik bedoelde met 'het in elkaar storten van [extreem-]rechts'. Of hij inderdaad slechts 'rechts' was, zoals officieel bekend, is maar de vraag. Wantrouwig als ik ben, geloof ik daar weinig van. Maar officieel zal hij dan inderdaad 'maar' rechts geweest zijn.
Hopelijk ben je bevredigd met de bovenstaande, meer genuanceerde versie van mijn mening.
Die knieval kan ik waarderen. Siert je, Canni. Excuses voor mijn scherpe reactie.
Hij was inderdaad zeer talentvol. Of gewoon heel populistisch. Of dat samen. Zou hem niet eens echt rechts willen noemen. Supermarktideologie noemde mijn leraar Maatschappijleer het toentertijd.
Was geen fan van Pim. Vond zijn persoon heel irritant (zijn pre-politieke interviews zijn niet zo fris) en vond dat hij zijn mening op een verkeerde manier uitte. Had wel erg veel respect voor hetgeen wat hij loskreeg in de maatschappij. Nederland stond even op zijn kop, zelfs voor zijn dood. Heb ademloos zitten luisteren naar het interview met de leider van Leefbaar Nederland na het beruchte artikel in de Volkskrant.
Ook Mat Herben was een verschijning. Dat je zo iemand toch rond kan laten lopen in politiek Nederland...
Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van talentvol en populistisch. Moderne politici moeten immers populistisch zijn om te kunnen "scoren" bij het grote publiek. Alleen slaagt de ene daar beter in dan de andere. Veel heeft ook te maken met de manier waarop je je boodschap overbrengt, en daar was Fortuyn wel zeer goed in. Zo herinner ik mij dat hij plots wegliep uit een programma [omdat de journaliste hem ongelijk gaf], (denk dat dat de reden was). Ook verbaal heel sterk. Geen lege zinnen maar heel concreet en duidelijk kunnen zeggen waar je voor staat. Maar al bij al ben ik ook zeker geen fan, afgaande op wat ik van hem gezien heb. Ik zal eens wat over hem lezen zodra ik mijn VB, 'Irak na de bezetting' en 'Migranten in Balans'-lectuur heb doorgenomen. Of misschien ineens over Nederlandse politiek. Mat Herben zegt mij trouwens niets.
Geen idee, ik denk dat het een vergissing is.