d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Het Grote Neger Topic!
Prev15678923Next
Closed New Topic New Poll
Member
Gold: 100.00
Jul 11 2006 01:35am
lekker hypocriet,...

Yo wazzup nigga,... dat mag wel

maar wanneer ik iemand neger noem is het een belediging...

en weetje wat ik ervan vind? ik vind het maar onzin....
als ze tegen mij blanke hollander, of domme hollander, of nederlander. of weetikveel wat je me wel niet wil noemen...
zal je mij niet horen klagen... ookal is het wel beledigend bedoelt.

in dit geval is het woord Neger nieteens op een negative of beledigende manier gebruikt... of niet uit mijn mond. ik was er niet op uit mensen te beledigen...

en geef mij maar bleekscheten ipv negerzoenen... sjees...
Member
Gold: 5,901.42
Jul 11 2006 02:41am
Quote (Hellskin @ Tue, 11 Jul 2006, 08:35)
lekker hypocriet,...

als ze tegen mij blanke hollander, of domme hollander, of nederlander. of weetikveel wat je me wel niet wil noemen...

in dit geval is het woord Neger nieteens op een negative of beledigende manier gebruikt... of niet uit mijn mond. ik was er niet op uit mensen te beledigen...

noem ze, afro-amerikanen of afrikanen, of mss wel de getinte versie of je kan vanalles verzinne om het minder beledigend te maken.
Member
Gold: 1,340.00
Jul 11 2006 02:42am
Quote (Tha_Axid @ Tue, Jul 11 2006, 08:41am)
lekker hypocriet,...

noem ze, afro-amerikanen of afrikanen, of mss wel de getinte versie of je kan vanalles verzinne om het minder beledigend te maken

waar slaat dat op ? het woord neger is er niet voor niets, en ook niet om ze te beledigen.
Member
Gold: 5,901.42
Jul 11 2006 02:46am
Quote (sakal @ Tue, 11 Jul 2006, 09:42)
Quote (Tha_Axid @ Tue, Jul 11 2006, 08:41am)
lekker hypocriet,...

noem ze, afro-amerikanen of afrikanen, of mss wel de getinte versie of je kan vanalles verzinne om het minder beledigend te maken

waar slaat dat op ? het woord neger is er niet voor niets, en ook niet om ze te beledigen.

Jawel, ze voelen zich hier door beledigd (niet allemaal, sommige weten het gewoon niet) Want neger betekend zwart, en is bedacht door de amerikanen tijdens de slavenhandel. En daar hebben ze slechte herrineringen aan.
Member
Gold: 0.30
Jul 11 2006 04:29am
Over politiek correctheid kan je uren blijven discussiëren. Als iemand
er hier op uit was onze zwarte medeburgers te beledigen betwijfel ik
ten zeerste dat "neger" het ergste is wat ze kunnen bedenken. Het woord
neger heeft zijn negatieve bijklank in onze landen min of meer verloren
en ik ken geen enkele zwarte die zich eraan stoort dat men hem of haar
neger noemt. In de Verenigde Staten ligt dit uiteraard nog wel wat
gevoeliger. Je kan hier in België of Nederland ook niet beginnen met
hen Afrikanen of Afro-Amerikanen te noemen want dit is in mijn ogen
veel beledigender dan het woord neger. Een Afro-Amerikaan is een zwarte
Amerikaan en een Afrikaan is iemand uit Afrika, ongeacht zijn of haar
huidskleur. Geen enkele van deze termen is dus van toepassing op zwarte
mensen die in ons land wonen, en zo naar hen verwijzen zou impliceren
dat ze geen volwaardige medeburgers zijn.
Ik blijf erbij dat het woord neger zelden beledigend wordt gebruikt, en zeker niet in deze topic.

Edit: spelling

This post was edited by ReadyAimFire on Jul 11 2006 04:31am
Member
Gold: 0.00
Jul 11 2006 07:41am
Quote (LittlePrincess @ Tue, 11 Jul 2006, 02:12)
Ik gebruik neger als ik iemand wil aanduiden met een donkerbruin/zwarte huidskleur, waarom moeilijk lange woorden gebruiken?

- LP

"zwarte" is inderdaad een moeilijk, lang woord *zucht* wat doe je toch belachelijk over alles.

lekker hypocriet,...

zeg ik niet, ik ben dus niet hypocriet.

Precies, ja. Je hebt mijn stelling begrepen.

Komt aan als een verrassing.

Haha. De typische bullshit die ik van jou verwachtte.
Aaaaaalrighty. Eerst en vooral; wie is "ze"? Het klinkt als een veralgemening, krijg ik gelijk?
Beantwoord eerst die vraag maar al.

Ik "beschuldig" toch ook helemaal niemand. Ik vond het alleen relevante informatie die in verband staat met dit topic.

This post was edited by ¢?NNI on Jul 11 2006 07:52am
Member
Jul 11 2006 07:52am
Quote (Tha_Axid)
noem ze, afro-amerikanen of afrikanen, of mss wel de getinte versie of je kan vanalles verzinne om het minder beledigend te maken.

of gewoon "zwarte".

Quote (Sakal)
het woord neger is er niet voor niets

Inderdaad

Quote (Sakal)
, en ook niet om ze te beledigen.

Fout. "neger" komt van het Engelse "negro" of nederlandse "nikker" wat scheldwoorden zijn. Alle zwarten die ik ken, nemen het ook als een scheldwoord op.

Quote (ReadyAimFire)
Over politiek correctheid kan je uren blijven discussiëren. Als iemand
er hier op uit was onze zwarte medeburgers te beledigen betwijfel ik
ten zeerste dat "neger" het ergste is wat ze kunnen bedenken.

Heeft geen verband met wat ik zei.

Quote (ReadyAimFire)
Het woord neger heeft zijn negatieve bijklank in onze landen min of meer verloren en ik ken geen enkele zwarte die zich eraan stoort dat men hem of haar neger noemt.

Ik wel. Bovendien wordt dat nooit als officiële term gebruikt; in het nieuws bijvoorbeeld, zal je nooit het woord "neger" horen.

Quote (ReadyAimFire)
In de Verenigde Staten ligt dit uiteraard nog wel wat gevoeliger. Je kan hier in België of Nederland ook niet beginnen met hen Afrikanen of Afro-Amerikanen te noemen want dit is in mijn ogen veel beledigender dan het woord neger. Een Afro-Amerikaan is een zwarte Amerikaan en een Afrikaan is iemand uit Afrika, ongeacht zijn of haar huidskleur. Geen enkele van deze termen is dus van toepassing op zwarte mensen die in ons land wonen, en zo naar hen verwijzen zou impliceren dat ze geen volwaardige medeburgers zijn.

Zei ik niet. Ik zei om hen "zwarte/zwarten" te noemen.

Quote (ReadyAimFire)
Ik blijf erbij dat het woord neger zelden beledigend wordt gebruikt, en zeker niet in deze topic.

Helaas stoort elke zwarte die ik ken zich eraan zo genoemd te worden. Bovendien lijkt me geen enorme inspanning vereist om "zwarte" te zeggen in plaats van "neger".
Member
Gold: 897.00
Jul 11 2006 08:57am
Ik vind 'zwarte' eigenlijk vervelender klinken dan 'neger'...
Member
Gold: 0.30
Jul 11 2006 09:39am
Wel Canni, ik heb de pest aan quote trains dus zal ik gewoon in korte puntjes antwoorden.

1) Was niet rechtstreeks naar jou bedoeld, sloeg terug op het wat tha_axid zei van Afro-Amerikanen en Afrikanen.

2) In het nieuws zal je ook niet gauw "zwarte" horen. Allochtoon is het woord dat daar gebruikt wordt en als men verder onderscheid maakt is het allochtoon van xxxxxe nationaliteit/afkomst. Dan lijkt het mij logisch dat in het dagelijkse leven "neger" of "zwarte" gebruikt wordt. Ja je leest het goed, ik heb niets tegen het woord zwarte, maar neger is daar in de loop der jaren gewoon een synoniem voor geworden, niks negatiefs aan. Als de zwarten/negers die jij kent zich daaraan storen, tja, degene die ik ken niet. Zo kan je bezig blijven

3) Was eveneens niet tegen jou maar tegen tha_axid. Ik verkies om mijn mening over iets te verkondigen in 1 doorlopende tekst, om gehamer op futiliteiten te voorkomen zoals bij quote trains vaak het geval is. Ik doe het nu toch in puntjes omdat de overzichtelijkheid toch al weg is. Je hoeft niet aan te komen met "zei ik niet", ik heb ook nooit beweerd dat je dat zei, het was algemeen.

4) En tja, daar zijn we weer bij puntje 2: degenen die ik ken storen er zich niet aan. Zolang het niet beledigend gebruikt wordt is er geen enkel probleem, en je kan het woord zwarte eveneens beledigend doen overkomen als je wil. Het is allemaal een kwestie van context. Het vereist inderdaad niet veel inspanning om het woord zwarte te gebruiken ipv neger, net zoals het niet veel inspanning zou vereisen om het woord vraaggesprek te gebruiken ipv interview. Maar waarom zou je als de 2 termen gewoon evenwaardig zijn?

En het woord neger komt niet rechtstreeks van het Engelse nigger of negro, het komt oorsprongkelijk van het Latijnse niger, wat gewoon zwart betekent. Ja gewoon de kleur zwart, niks negatieve bijklank. Omdat er in Amerika een negatieve connotatie aan gegeven werd wil dat nog niet zeggen dat dat hier ook het geval is.
Member
Jul 11 2006 09:49am
Quote (ReadyAimFire @ Tue, 11 Jul 2006, 16:39)

2) In het nieuws zal je ook niet gauw "zwarte" horen. Allochtoon is het woord dat daar gebruikt wordt en als men verder onderscheid maakt is het allochtoon van xxxxxe nationaliteit/afkomst.

Mja, of "van Afrikaanse origine".

Dan lijkt het mij logisch dat in het dagelijkse leven "neger" of "zwarte" gebruikt wordt. Ja je leest het goed, ik heb niets tegen het woord zwarte, maar neger is daar in de loop der jaren gewoon een synoniem voor geworden, niks negatiefs aan. Als de zwarten/negers die jij kent zich daaraan storen, tja, degene die ik ken niet. Zo kan je bezig blijven

Zo kan je helemaal niet bezig blijven; het is heel erg simpel: vervang het woord "neger" door "zwarte". Punt. Dat is toch niet te moeilijk?

3) Was eveneens niet tegen jou maar tegen tha_axid. Ik verkies om mijn mening over iets te verkondigen in 1 doorlopende tekst, om gehamer op futiliteiten te voorkomen zoals bij quote trains vaak het geval is. Ik doe het nu toch in puntjes omdat de overzichtelijkheid toch al weg is. Je hoeft niet aan te komen met "zei ik niet", ik heb ook nooit beweerd dat je dat zei, het was algemeen.

Dan moet je maar met quotes werken; krijg je dat probleem niet.

4) En tja, daar zijn we weer bij puntje 2: degenen die ik ken storen er zich niet aan. Zolang het niet beledigend gebruikt wordt is er geen enkel probleem, en je kan het woord zwarte eveneens beledigend doen overkomen als je wil. Het is allemaal een kwestie van context. Het vereist inderdaad niet veel inspanning om het woord zwarte te gebruiken ipv neger, net zoals het niet veel inspanning zou vereisen om het woord vraaggesprek te gebruiken ipv interview. Maar waarom zou je als de 2 termen gewoon evenwaardig zijn?

Omdat ze niet evenwaardig zijn. Neger heeft in het Engels een beledigende betekenis, en zo wordt het dan ook bij velen opgevat, ongeacht de context. Het woord "zwarte" heeft dat niet.

En het woord neger komt niet rechtstreeks van het Engelse nigger of negro, het komt oorsprongkelijk van het Latijnse niger, wat gewoon zwart betekent. Ja gewoon de kleur zwart, niks negatieve bijklank. Omdat er in Amerika een negatieve connotatie aan gegeven werd wil dat nog niet zeggen dat dat hier ook het geval is.

toch wordt de link met "negro" en "nigger" of "nikker" gelegd en krijgt het dus automatisch een negatieve bijklank. Nogmaals: "zwarte" heeft dat niet en het is echt niet teveel gevraagd om "zwarte" te gebruiken, of wel?
Go Back To Nederlands Topic List
Prev15678923Next
Closed New Topic New Poll