d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > 1966
Prev15678Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 16.93
Jan 7 2009 08:07am
Quote (WubenNM)
Nee, zo'n weer is ook fout in 'onze' versie van het Nederlands.

Wat je citeert gaat over niet-telbare zelfstandige naamwoorden (in het Nederlands noemen we ze niet zo); volgens dat citaat is dat in België correct.
Wapens, iets wat je eerder goed vond, zijn heel goed telbaar. "Zo'n wapens" is dus niet goed.

één is ook een telwoord, een wapen is dus ook telbaar--> zo'n wapen--> je argument is niet geldig.

Quote (WubenNM)
volgens dat citaat is dat in België correct.

Oh, heb je eidelijk door waar het over gaat?
En dat citaat ging over het weer, waarover je eerst zei dat het niet kon, daarom stond ook de (7) zin erbij.

This post was edited by Demonsangel on Jan 7 2009 08:09am
Member
Gold: 224.00
Jan 7 2009 08:18am
In normaal Nederlands kan "zo'n weer" noch "zo'n geld".

Alleen in België blijkbaar wel. Tja..

Overigens snap ik je telbare argument niet. Weer is niet telbaar, wapens wel.
Member
Jan 7 2009 08:28am
Quote (Wuben[NM] @ Wed, Jan 7 2009, 03:18pm)
Overigens snap ik je telbare argument niet. Weer is niet telbaar, wapens wel.

Ik bracht het "weer" naar boven omdat je meende dat je overal "een/1" voor moest zette.
Dan zei je dat wapens dus geen "zo'n" kon hebben omdat het telbaar was, terwijl wapen ook telbaar is en wel "zo'n" kan bevatten, zelfs bij jullie.
Wat snap je dus niet?
Member
Jan 7 2009 08:36am
Ik kwam niet met dat niet-telbare, dat heb ik uit jouw citaat gehaald. Daarin staat:
Het gebruik van zo'n voor niet-telbare zelfstandige naamwoorden is wél standaardtaal in België. Het is er zelfs het meest normale gebruik. Toch wordt ook het gebruik van zulk(e) in die gevallen aanvaard.

Eerder zei jij dat "zo'n wapens" een juiste constructie is, maar dat blijkt niet uit het bovenstaande citaat, aangezien wapens wél telbaar zijn.

Nu zeg jij dat "zo'n" in het Nederlands voor "wapens" kan staan, maar dat is niet zo. Hopelijk ook bij jullie niet.
Member
Jan 7 2009 08:54am
Quote (Wuben[NM)
]Ik kwam niet met dat niet-telbare, dat heb ik uit jouw citaat gehaald. Daarin staat:
Het gebruik van zo'n voor niet-telbare zelfstandige naamwoorden is wél standaardtaal in België. Het is er zelfs het meest normale gebruik. Toch wordt ook het gebruik van zulk(e) in die gevallen aanvaard.

Eerder zei jij dat "zo'n wapens" een juiste constructie is, maar dat blijkt niet uit het bovenstaande citaat, aangezien wapens wél telbaar zijn.

Nu zeg jij dat "zo'n" in het Nederlands voor "wapens" kan staan, maar dat is niet zo. Hopelijk ook bij jullie niet.

Het gebruik van zo'n voor niet-telbare zelfstandige naamwoorden is wél standaardtaal in België dus bij jullie niet
aangezien wapens wél telbaar zijn--> wapens kan niet

Dus jouw redenering volgend:
niet-telbare woorden kunnen geen zo'n hebben bij jullie, akkoord
telbare woorden kunnen geen zo'n hebben, ok dan?
Toch kan bij jullie "zo'n wapen" wel. Als het niet telbaar is en niet niet telbaar, wat is het dan?
Er is iets fout in jouw redenering, wat je opzettelijk doet.

is wél in België-->Impliceert dat niet telwoorden niet mogen bij jullie, maar telwoorden wel.
Dan bracht je in het begin nog het verschil tussen enkelvoud en meervoud op, wat juist was.
Dus net zoals niet telwoorden mogen bij ons, mag "zo'n" voor een meervoudig woord zoals wapens staan, maar bij jullie niet.

Ik kwam niet met dat niet-telbare, dat heb ik uit jouw citaat gehaald.

Ik zei toch: Ik bracht het "weer" naar boven omdat je meende dat je overal "een/1" voor moest zette.

This post was edited by Demonsangel on Jan 7 2009 08:55am
Member
Jan 7 2009 09:12am
Quote (Demonsangel @ Wed, 7 Jan 2009, 15:54)
Dus jouw redenering volgend:
niet-telbare woorden kunnen geen zo'n hebben bij jullie, akkoord
telbare woorden kunnen geen zo'n hebben, ok dan?
Toch kan bij jullie "zo'n wapen" wel. Als het niet telbaar is en niet niet telbaar, wat is het dan?
Er is iets fout in jouw redenering, wat je opzettelijk doet.

is wél in België-->Impliceert dat niet telwoorden niet mogen bij jullie, maar telwoorden wel.
Dan bracht je in het begin nog het verschil tussen enkelvoud en meervoud op, wat juist was.
Dus net zoals niet telwoorden mogen bij ons, mag "zo'n" voor een meervoudig woord zoals wapens staan, maar bij jullie niet.

Ha, ingewikkelde shit.

Zo'n wapen kan bij ons wel, maar zo'n wapens niet. Dat lijkt me logisch: ik ging er van uit dat je doorhad dat ik het over meervoud had. Jij claimde dat het laatste bij jullie wel kan. Ik zeg van niet, ook niet volgens het citaat dat je ergens vandaan haalde.

Conclusie: in het Nederlands gebruik je "zo'n" alleen als je ergens ook "een" voor kan zetten. In België kan je het ook voor niet-telbare zns zetten. "Zo een weer is best lekker," is correct in België.
Member
Jan 7 2009 09:32am
In België wordt zo'n ook veelvuldig gebruikt in combinatie met meervoudige zelfstandige naamwoorden
Member
Gold: 14.89
Jan 8 2009 07:02am
Quote (Wuben[NM] @ Wed, 7 Jan 2009, 10:11)
Ik ken geen enkele vorm van Nederlands waarin "meer als" een correcte constructie is. "Zo'n" betekent "zo een" wat dus altijd enkelvoud aanduidt.

Overigens is AN (Algemeen Nederlands, gok ik?) hetzelfde als Nederlands, of vergis ik me?

Leestekens zijn koning, maar deze topic grossiert in fout gebruik van interpunctie.

Ik gebruik meer als dan jij in mijn opstel.

EZ.

Quote (ruben)
Ik blijf erbij dat 'meer als' geen goede constructie is. Om Remy voor te zijn; in deze zinnen kan het wel:
- Ik gebruik meer 'als' dan 'dan' in mijn zinnen.
- Het is net zo'n meer als het IJsselmeer.

Kanker, ik moet eerst de topic maar eens doorlezen.

This post was edited by WemyNM on Jan 8 2009 07:04am
Member
Gold: 0.70
Warn: 30%
Jan 8 2009 07:13am
dus 1966 was wel een top jaar he!
Member
Jan 8 2009 08:17am
Quote (WemyNM @ Thu, 8 Jan 2009, 14:02)
Kanker, ik moet eerst de topic maar eens doorlezen.

Wie kent jou nou hè? Kan die chick nog wat van leren.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev15678Next
Add Reply New Topic New Poll