Quote (Wuben[NM] @ Thu, Nov 9 2006, 01:57am)
Quote (Incompetence @ Wed, Nov 8 2006, 11:04pm)
Dat vind ik dus grote onzin. Er is, naar mijn mening, een groot verschil tussen moord door een individu en 'moord' door de staat.
Wat is het verschil dan?
Iemand die een moord pleegt doet dit in het algemeen voor (uit? vanwege? w/e) egoistische redenen. De doodstraf wordt niet om dezelfde redenen uitgevoerd. (Oh en ja, ik vind dat iemand die een ander dood door zelfverdediging of het beschermen van een ander niet de doodstraf verdient.)
Quote (Wuben[NM] @ Thu, Nov 9 2006, 01:57am)
Een dokter die euthanasie pleegt is toch ook geen moordenaar?
Het 'slachtoffer' vraagt er in dit geval om. Is niet te vergelijken met een echte moord. Euthanasie is aan strenge regels gebonden.
Uiteraard, ik probeerde dan ook aan te tonen dat je een staat die de doodstraf uitvoerd geen (massa)moordenaar kunt noemen omdat de betrokken factoren zo sterk verschillen.
Quote (MarkIris @ Thu, Nov 9 2006, 08:16am)
Quote (Incompetence @ Wed, 8 Nov 2006, 13:54)
Ik zeg niks...
Jammer dat je wel wat typt...
Bla bla bla.
Quote (¢?NNI @ Thu, Nov 9 2006, 11:49am)
Quote (Incompetence @ Thu, 9 Nov 2006, 01:04)
Er is, naar mijn mening, een groot verschil tussen moord door een individu en 'moord' door de staat. Een dokter die euthanasie pleegt is toch ook geen moordenaar?
De staat heeft een voorbeeldfunctie tegenover zijn burgers. Een staat die moord (onder welke omstandigheden dan ook) goedkeurt verliest een deel van zijn geloofwaardigheid.
Met alle respect kanni, wij hebben deze conversatie voorheen al eens zonder resultaat gehad... ik denk dat het weinig zin heeft om er weer over te beginnen.