Quote (Kanni @ 14 Sep 2010 23:42)
Nonsens. Nergens wordt er een woord kritiek geuit of een oordeel geveld over de zielloze levenswijze van de individuen die worden opgevoerd. Het is geen antropologische studie, maar platvloerse televisie die zich richt op leedvermaak. Het idee dat mensen naar dit programma kijken uit een soort van natuurlijke interesse voor de bezigheden van de (sociaal achtergestelde) medemens is belachelijk. Het gros van de kijkers vindt het gewoon leuk om geconfronteerd te worden met mensen die minder succesvol zijn dan zijzelf.
Een hypothese: zou jij je zoon of dochter laten meedoen aan dit programma (of een andere realityshow)? Zo nee: waarom niet? Graag een eerlijk antwoord.
Waarom wil je zo graag dat er kritiek geuit wordt op de levenswijze van die mensen? Die jij overigens zielloos noemt. Het punt is: die mensen kiezen ervoor om zo te zijn. Ja, dat wordt ingegeven door opvoeding, door een bepaald pakket aan genen dat je hebt gekregen en door keuzes die men actief danwel passief in zijn of haar leven heeft gemaakt. Daar is niks mis mee. Moet elke 20-jarige dan maar in het tweede jaar van de universiteit zitten, nooit drugs gebruiken, alleen veilige seks hebben, naar muziek luisteren met diepgaande teksten, alcohol stiekem verafschuwen en in de sportschool zitten voor patsers vinden? Zo zit het leven gewoon niet in elkaar: de mens kent een grote verscheidenheid in vormen en voorkeuren. Op TV zien we nu een groep waarin de meesten van ons zich niet in bevinden (en daarnaast: we zien alleen de meest extreme momenten, het blijft immers tv) en ik persoonlijk vind dat wel vermakelijk. Let wel: vermakelijk. Niets meer en niets minder.
Het belang van je hypothetische vraag ontgaat me, maar ik ben de beroerdste niet: hoewel ik geen kinderen heb, is me wel duidelijk geworden dat verbieden zelden zin heeft. Ik zou het ernstig ontraden mocht dat domme klotekind van me het in zijn of haar bolle kop halen. Daarnaast verwacht ik niet dat 1) het resultaat van mijn opvoeding zich zou lenen voor iets dergelijks en 2) het kind interessant genoeg is om daadwerkelijk op nationale tv te komen.