d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Haha.
Prev1456
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Jun 4 2006 12:55pm
Quote (sK_Kabouter @ Sun, 4 Jun 2006, 13:27)
Quote (triple_han @ Wed, May 31 2006, 05:04pm)
Quote (wolfboy @ Wed, May 31 2006, 08:43am)
Quote (triple_han @ Tue, 30 May 2006, 22:17)
Quote (¢?NNI @ Tue, May 30 2006, 07:41pm)
Dus Han, hoe wilde je doodgaan? tongue.gif

Ik wil in zee gelost worden.

Maar dat zal erger zijn dan de tsunami in Thailand..

Nou en?tongue.gif mij opstoken zal de ozonlaag ter plekke vernietigen en mij begraven is ook zonde van geheel Europa

Is het al in jullie opgekomen dat het in stukken hakken van Han wel eens het wereld-voedsel probleem zou kunnen oplossen? (mits goed geconserveerd)

Maar dat zorgt dan weer voor een wereld-voedselvergiftiging probleem! sad.gif
Member
Gold: 38.35
Warn: 10%
Jun 4 2006 05:02pm
Quote (¢?NNI @ Sun, 4 Jun 2006, 19:55)
Quote (sK_Kabouter @ Sun, 4 Jun 2006, 13:27)
Quote (triple_han @ Wed, May 31 2006, 05:04pm)
Quote (wolfboy @ Wed, May 31 2006, 08:43am)
Quote (triple_han @ Tue, 30 May 2006, 22:17)
Quote (¢?NNI @ Tue, May 30 2006, 07:41pm)
Dus Han, hoe wilde je doodgaan? tongue.gif

Ik wil in zee gelost worden.

Maar dat zal erger zijn dan de tsunami in Thailand..

Nou en?tongue.gif mij opstoken zal de ozonlaag ter plekke vernietigen en mij begraven is ook zonde van geheel Europa

Is het al in jullie opgekomen dat het in stukken hakken van Han wel eens het wereld-voedsel probleem zou kunnen oplossen? (mits goed geconserveerd)

Maar dat zorgt dan weer voor een wereld-voedselvergiftiging probleem! sad.gif

Dilemma, zullen we hem gewoon laten wegrotten en dan maar hopen dat we het overleven..? sad.gif
Member
Gold: 5,901.42
Jun 12 2006 12:52pm
Quote (Tha_Axid @ Fri, 2 Jun 2006, 18:19)
Quote (xepolite @ Fri, 2 Jun 2006, 17:38)
Ok, here goes;

Hoe krijg je waterstof? Onder andere uit methaan met behulp van stoom, of uit water met behulp van electrolyse.

- De methode met methaan heeft een belachelijk rendement, daarnaast moet je fossiele brandstoffen gebruiken om het te verkijgen.
- Electrolyse, inderdaad, 2H2O -> 2H2 + O2. Klinkt simpel en dat is het in feite ook. Maar denk eens na over hoe electrolyse werkt, je moet energie toevoegen om uberhaupt waterstof te krijgen.

Aangezien je scheikunde krijgt, weet je dat het maken van en het verbreken van verbindingen energie kost/oplevert.
Om een O-H binding te verbreken heb je ong, 463KJ nodig. Water bevat 2 van die bindingen, wat resulteert in 926KJ.
Een H-H binding kost/levert op 463KJ. H2 bevat 1 zo'n binding.
Een O-O binding kost/levert op 496 KJ. Zuurstof bevat 1 zo'n binding.

Al met al moet je 1852KJ investeren voor H2 met een potentiele energie van 872KJ. Hierbij gaan we ervanuit dat alle omstandigheden ideaal zijn en er tijdens het proces geen energie verloren gaat in welke vorm dan ook.

Zoals je ziet is het rendement en de energie laag. Om dit bruikbaar te maken voor auto's moet je gaan comprimeren, wat nog meer energieverlies als resultaat heeft. Daarnaast wordt de tank gigantisch zwaar, waardoor de auto alleen maar meer energie moet verbruiken.

Dan zit je nog met de manier waarop je aan de nodige te investeren energie komt;
- Windmolens? Uit onderzoek in Engeland blijkt dat langs de gehele kust een strook van 10km vol met windmolens moet worden geplaatst om de engelse autos van brandstof te voorzien.
- Zonnecollectoren? Rendement....
- Fossiele brandstoffen? Dan ben je terug bij af en is het gebruiken van bijv benzine veel goedkoper, aangezien deze per eenheid meer energie bevat dan een eenheid waterstof.

Daar komt nog bij; alle berekeningen gaan ervan uit dat het water 100% puur is. 100% puur water vind je nergens zonder het te maken, en daarvoor is; inderdaad, ook energie nodig.

Het is dus niet een kwestie van water uit de zee pompen, electrolyse toepassen en gassen met die bak.

hmm, ik heb nog nix gehad over de energy die nodig is voor het verbreken van die bindingen.
Ik heb wel gehad over h-bruggen, en dat deze een stuk sterker zijn dan bijv. van der waals krachten en zo.
ik weet nie of jij je school al hebt afgerond, of ergens op 5havo/5-6vwo zit, ik maak dit jaar pas 4havo af.
Maar je bent nogal precies, dus ki geloof je wel.

Over da energy opwekken, ik heb in de kijk gelezen, dat ze in schotland vlolgens mij, in een meer, windmolen 20m onderwater willen plaatsen, hiermee kunnen ze heel Groot-Britannie energy leveren.ik zal het nog even opzoeken voor de zekerheid.. to be continued

nog 1 ding over die h-bruggen. we hebben op school een proefje gedaan: Leg een punaise met de platte kant op water en hij blijft drijven, gooi er zeep bij en hij zinkt.. waarom?
Hij blijft drijven omdat de h-bruggen het water bij elkaar houd, en de zeep verbreekt deze.
Misschien een oplossing om h-bruggen te breken?
Al geld nogsteeds de theorie van einstein, dat energy nooit verloren gaat en er nix bijkomt. dus er zal toch energie in het maken van de zeep gestopt moeten worden.
Iets zinnigs hier op te zeggen? tongue.gif
Banned
Gold: 0.01
Warn: 20%
Jun 13 2006 06:13am
Quote (Tha_Axid @ Mon, 12 Jun 2006, 19:52)
nog 1 ding over die h-bruggen. we hebben op school een proefje gedaan: Leg een punaise met de platte kant op water en hij blijft drijven, gooi er zeep bij en hij zinkt.. waarom?
Hij blijft drijven omdat de h-bruggen het water bij elkaar houd, en de zeep verbreekt deze.
Al geld nogsteeds de theorie van einstein, dat energy nooit verloren gaat en er nix bijkomt. dus er zal toch energie in het maken van de zeep gestopt moeten worden.

Ja, de h-bruggen in het water worden niet verbroken. Een punaise heeft niet de mogelijkheid om waterstofbruggen te vormen en blijft dus drijven, door het toevoegen van een emulgator (zeep in dit geval) geef je ze die mogelijkheid wel. De punaise "mengt" met het water en zinkt.
Member
Jun 13 2006 08:24am
Quote (xepolite @ Tue, 13 Jun 2006, 13:13)
Quote (Tha_Axid @ Mon, 12 Jun 2006, 19:52)

Ja, de h-bruggen in het water worden niet verbroken. Een punaise heeft niet de mogelijkheid om waterstofbruggen te vormen en blijft dus drijven, door het toevoegen van een emulgator (zeep in dit geval) geef je ze die mogelijkheid wel. De punaise "mengt" met het water en zinkt.

hm.. dan heb ik geluk gehad denk ik xD mijn antwoord was goed gerekent op het laatste proefwerk biggrin.gif
Banned
Jun 13 2006 08:37am
Het idee is wel hetzelfde, misschien kun je het nog even navragen? =)
Member
Jun 13 2006 08:40am
Quote (xepolite @ Tue, 13 Jun 2006, 15:37)
Het idee is wel hetzelfde, misschien kun je het nog even navragen? =)

morgen heb ik proefwerk scheikunde in de proefwerkweek, hoofdstukken waaronder degene met h-bruggen..
ik zal jouw antwoord invulle.. als jij mij kan verzekeren dat het klopt?
Banned
Jun 13 2006 09:12am
Excuses, excuses. Ik heb geantwoord zonder al te goed na te denken en een grove fout gemaakt =(
Emulgatoren zijn uiteraard alleen van toepassing op vloeistoffen..

Ik zal zodra een uitleg maken, dat ben ik je nu wel verschuldigd. Nogmaals sorry, het was laat geworden gisteren =(
Member
Jun 13 2006 09:23am
Quote (xepolite @ Tue, 13 Jun 2006, 16:12)
Excuses, excuses. Ik heb geantwoord zonder al te goed na te denken en een grove fout gemaakt =(
Emulgatoren zijn uiteraard alleen van toepassing op vloeistoffen..

Ik zal zodra een uitleg maken, dat ben ik je nu wel verschuldigd. Nogmaals sorry, het was laat geworden gisteren =(

rustig maar wink.gif ik heb mun proefwerk morge pas
Member
Jun 13 2006 11:31am
Hier spreekt Xepolite:
Dat de punaise in eerste instantie blijft drijven, komt door de oppervlakte-spanning van het water. Deze is sterk genoeg, door de waterstofbruggen, om de punaise te dragen. (Situatie 1)

Wanneer zeep wordt toegevoegd, worden er inderdaad waterstofbruggen verbroken en daarna weer gevormd met het hydrofiele gedeelte van een zeep-molucuul. Het hydrofobe deel maakt geen waterstofbruggen aan, waardoor er als het ware zwakke punten ontstaan in het wateroppervlak (Situatie 2).De oppervlakte-spanning is niet meer sterk genoeg om de punaise te dragen en zinkt.

Nu, de energie die vrijkomt of nodig is, is niet noemenswaardig. Dit omdat we het over oplossen/mengen hebben, iets wat geheel anders werkt dan bijvoorbeeld een reactie of ontleding. Daarnaast wordt de vorming van waterstofbruggen niet voorkomen of volledig verhinderd, zeep is dus niet iets om van waterstofbruggen af te komen =)

Een plaatje voor de duidelijkheid;

@ all herz_2.gif ^^
Go Back To Nederlands Topic List
Prev1456
Add Reply New Topic New Poll