Quote (�?NNI @ Wed, Feb 27 2008, 01:03pm)
Nee, ik vind zelfs dat de overheid teveel luistert naar het volk.
Elk onderwerp dat populair is bij de massa wordt blindelings gevolg door politici, zelfs al druist het in tegen hun eigen ideologie! Dat zorgt ervoor dat zowat elke democratische partij centraliseert en zich als een partij 'voor iedereen' wil profileren. Daardoor vlucht hun vaste doelgroep naar andere partijen. Veel arbeiders zijn zo van de SP.A naar het Vlaams Belang overgelopen. (Vooral vanwege het racistische aspect; want in feite wil het VB de macht van vakbonden serieus beperken en ze liefst zelfs afschaffen)
De enige échte volkspartij zijn de Christendemocraten. Alle andere partijen zouden zich beter aan hun principes en ideologie houden, in plaats van mee te springen op elk 'hot' onderwerp wanneer men weer eens met een enquête met 'de mening van het Vlaamschen volk' zwaait.
Of zou het in Nederland anders zijn? Ik denk het niet. Ik denk zelfs dat er in Nederland nog meer populisten rondlopen.
Politici worden door het volk gekozen, nietwaar? Ze zijn de stem van het volk, nietwaar? Actualiteiten en onderwerpen populair onder "het volk" zouden daarom ook door de politici besproken en gedebatteerd moeten worden, met (of zonder) hun ideologie en agenda.
Quote (Wiki)
Populisme is eerder een politieke stijl dan een ideologie. Het is een discours waar het volk centraal staat; een communicatiewijze die door eender welke ideologische stroming gebruikt kan worden om haar boodschap over te brengen. Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite die de staat beheerst, en wil aldus naar een samenleving waar het volk de staat beheert en de staat zo geen instrument van onderdrukking meer kan zijn. Hierbij refereert ze constant aan de economische en sociale status van de "gewone man".
Wat is hier verkeerd aan? Elke keer dat ik mijn stembiljetje invul, en de indruk krijg dat
mijn stem telt, heb ik toch medezeggenschap over onze "gekozen" regering?