Zet de gedachtengang ivm stotteren hier maar voort.
Ik denk dat Wemy eerder gedragstherapeutisch (alleen kijken naar het gedrag en niet naar de oorzaak) kijkt naar stotteren terwijl het ook systeemtherapeutisch (de mens en zijn omgeving), psychoanalytisch (kijken naar het verleden en hoe dit de mensen vormt) en/of medisch bekeken kan worden.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen er meer dan 1 oorzaken zijn die aan de hand liggen van het stotteren en dat daarmee ook rekening moet gehouden worden bij eventuele behandeling.
Quote (WemyNM @ Tue, Jan 22 2008, 03:21pm)
Klankensysteem, daarmee bedoelde ik de manier hoe je klanken uitspreekt. Het kan namelijk zo zijn, dat jij klanken anders bent uit gaan spreken, omdat je niet gecorrigeerd werd.
Opmerkelijk, maar ook enorm logisch, hoe je die tijd ervaren en niet ervaren hebt.
Je zegt, je bent mondiger dan de hele familie; hoe wordt een verjaardag van bijvoorbeeld jouw vader gevierd?
Ik merk nog weinig verschil tussen mij en 'de medemens', alhoewel ik soms weinig articuleer/mompel (dit wanneer ik zelf gestressed zit, niet zeker ben van hetgeen ik zeg of als ik echt tam ben).
Lang leve de school trouwens voor het corrigeren van mijn taal. En ik ben mondiger dan de hele familie, dit te weten dat de enigste doven in mijn familie mijn ouders zijn, niemand anders.
En de verjaardag van m'n vader, die's bijna hetzelfde als de meeste verjaardagen, ma die pa zat naar huis mag voeren, niet veel verschil van andere vejaardagsfeestjes. Ook de muziek (voor de horenden) met de bas een beetje zwaarder (voor de doven).