Quote (WemyNM @ Tue, Jan 15 2008, 10:29am)
De vraag is: moet je een volk / bevolking bewust maken van de onderdrukking waarin zij leven? Als zij hun bestaan op dezelfde manier beschouwen als dat wij dat doen, zou dat leiden tot wantoestanden.
Daarnaast, mochten zij ooit op bewust worden van hun situatie, dan moeten zij het op een gegeven moment beter willen, maar tegelijkertijd kan het niet beter. De omstandigheden zijn er niet naar. Sterker nog, maakt dat het betaan uiteindelijk niet ondraaglijker. Is het er om te leven in een omstandigheid die erbarmelijk is, maar je weet niet beter; of is het erg om in een erbarmelijke omstandigheid te leven, waarvan je weet dat het slecht is én ook niet te veranderen is.
Overigens valt het op, dat wij westerlingen het daar allemaal zo erg vinden; vinden ze het daar net zo? Zouden zij op dezelfde individualistisch-materialistische voet willen leven zoals wij westerlingen? Hebben wij het eigenlijk wel goed? Meten wij onze weelde niet teveel aan het bezit?
Je spreekt alsof die mensen onbereikbaar zijn, en alsof afrika niets meer te bieden heeft.
Dude, afrika heeft de potentieel en de mankracht. Het zal generaties duren, wat ik eerder ook heb gezegd, maar de start moet gewoon gegeven worden.
Ik bedoel komaan, "we" kunnen Mercurius benaderen tot op 200km en foto's nemen, Afrika kunnen "we" ook erboven helpen niet? Ik durf te wedden dat jij zelf ideeen hebt over hoe je Afrika kunt infrastructueren zodat het beter "loopt".
En geloof me, een stervende moeder met een half dode baby in haar armen weet HEEL GOED in welke situatie zij zich bevind.
Natuurlijk is er een groot psychologisch verschil in het zelfrelativeren in de situatie waarin ze verkeren, maar ze weten goed genoeg hoe goed sommige mensen het hebben. Ieder van die slachtoffers zijn in aanraking gekomen, rechtstreeks of niet, met westerlingen (hulporganisaties, journalisten, enz...).
Het kan beter Wemy, ik begrijp zelfs niet waarom je dat zegt. Het wilt niet beter is beter gezegd. Er is niemand die het echt probleem in handen wil nemen.
I dunno maar, als je vind dat die mensen daar al zo lang in armoede leven, dat het gewoon een levenswijze is geworden en van generatie op generatie is doorgegeven dat ze vroeg zullen sterven door honger, en dat het "normaal" word beschouwd... nee, dat denk ik niet. Ze zijn er zich van bewust dat HONGER te stillen is...