d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > Religie. > Wat De Neuk Vind Jij Ervan?
Prev14567823Next
Closed New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 224.00
Dec 4 2007 01:41pm
Quote (edujackass @ Tue, 4 Dec 2007, 21:08)
wetenschaps filosofie

Zie Wetenschapsfilosofie voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

In de wetenschapsfilosofie wordt volgens Herman Koningsveld (1987) eigenlijk eenvoudig de vraag gesteld "wat wetenschap is?" Volgens Koningsveld zijn verschillende benaderingen op het verschijnselen wetenschap mogelijk:[19]

* Cultuurhistorische benadering: binnen deze benadering wordt wetenschap onderzocht als een cultureel verschijnsel dat de vrucht is van een historisch proces.[19]
    * Economische benadering: van een "wetenschapseconomie", waarin het verschijnsel wetenschap door de bril van de econoom wordt bekeken, kan men nauwelijks spreken.[19]
    * Psychologische benadering: wetenschap kan vanuit psychologisch gezichtspunt worden onderzocht door de aandacht te richten op het proces van wetenschappelijke begripsvorming.[19]
    * Sociologische benadering: wetenschap wordt in de wetenschapssociologie onderzocht als een activiteit van een groep mensen. Welke normen en waarden constitueren de "wetenschappelijke" groep? Welke instituties treffen we aan? Welke statussymbolen.[19]
    * Wetenschapshistorisch benadering: hier betreft het de geschiedschrijving van de wetenschap zelf.[19]

De "filosofische benadering" van het verschijnsel wetenschap bestaat volgens Herman Koningsveld (1987) zowel uit een analyse als uit een waardering van dit verschijnsel, zowel in de zin van onderzoek als in de zin van theorie. In de wetenschapsfilosofische analyse wordt getracht de veronderstellingen van wetenschap als activiteit bloot te leggen en opheldering te krijgen over de weg waarlangs dat onderzoek verloopt, over de methodes dus en over de logica achter dat onderzoek. Tevens is de wetenschapsfilosofie erop uit om de vragen over structuur, status en waarheidspretentie van theorieën te beantwoorden. Bij de waardering gaat het om de vraag naar de rechtvaardiging centraal. Hoe kunnen de veronderstellingen, die methodes van onderzoek en die waarheidsaanspraken van theorieën worden gerechtvaardigd.

No shit, ik heb er een half jaar les in gehad. Heb je ook gelezen wat er staat?

Quote (�?NNI @ Tue, 4 Dec 2007, 21:24)
Hm. Wetenschap is bewijsbaar, maar het bewijs is vaak niet waterdicht.

Maar bijvoorbeeld: een vierkant heeft vier hoeken. Dat klopt onvoorwaardelijk. Tochhhhhhhhh.

Ja, dat heeft de meetkunde zo bepaald, omdat de definitie van vierkant precies die vorm beschrijft.

Breid het eens uit, wat staat er nou écht vast? Wat is écht waar? Nogmaals: is iets waar als je het vaak genoeg hebt gezien gebeuren?
Member
Gold: 1.00
Warn: 100%
Dec 4 2007 01:50pm
Quote (Wuben[NM] @ Tue, 4 Dec 2007, 21:41)
Breid het eens uit, wat staat er nou écht vast? Wat is écht waar? Nogmaals: is iets waar als je het vaak genoeg hebt gezien gebeuren?
Flauw =[

Member
Gold: 0.00
Dec 4 2007 01:52pm
Quote (Wuben[NM] @ Tue, 4 Dec 2007, 20:41)
Ja, dat heeft de meetkunde zo bepaald, omdat de definitie van vierkant precies die vorm beschrijft.

Breid het eens uit, wat staat er nou écht vast? Wat is écht waar?

In verband met die vierhoek? Wat vast staat is dat een figuur die vier hoeken van 90 graden telt, een vierhoek wordt genoemd.

Quote (Wuben[NM] @ Tue, 4 Dec 2007, 20:41)
Nogmaals: is iets waar als je het vaak genoeg hebt gezien gebeuren?

Niet noodzakelijk waar, maar wel aannemelijk.
Member
Gold: 11,155.00
Dec 4 2007 01:53pm
Mja als je zo begint de redeneren kan je alles in vraag stellen en over niks meer zeker zijn.

Als het menselijk bepaald is (bv meetkunde een vierkant is een vierkant.) dan is het maar zo wat we zijn nu eenmaal "toch" maar mens. (wat valt er nog verder achter te zoeken? Niks!)

Kzie het nut erniet van in om de thread te veranderen in die zinloze discussie over zo'n dingen.
Member
Dec 4 2007 01:55pm
Quote (Sefran @ Tue, 4 Dec 2007, 21:53)
Kzie het nut erniet van in om de thread te veranderen in die zinloze discussie over zo'n dingen.
Ik vind het wel bruut.

Member
Dec 4 2007 01:56pm
Quote (�?NNI @ Tue, 4 Dec 2007, 21:52)
In verband met die vierhoek? Wat vast staat is dat een figuur die vier hoeken van 90 graden telt, een vierhoek wordt genoemd.

Lijkt me ook meer een definitie kwestie.

Quote (�?NNI @ Tue, 4 Dec 2007, 21:52)
Niet noodzakelijk waar, maar wel aannemelijk.

Juist, en hiermee vat je mijn punt samen. De wetenschap bewijst niet wat waar is, de wetenschap kijkt juist naar wat niet waar is en houdt uiteindelijk iets over wat 'aannemelijk' is. Het albekende falsificationisme.
Member
Gold: 0.00
Dec 4 2007 01:56pm
Quote (Sefran)

Ik zie het nut van jouw mening niet in. Hihi.

Quote (WubenNM)
Lijkt me ook meer een definitie kwestie.

Mja, dat is waar. Of toch aannemelijk. Of zo.

Quote (WubenNM)
Juist, en hiermee vat je mijn punt samen. De wetenschap bewijst niet wat waar is, de wetenschap kijkt juist naar wat niet waar is en houdt uiteindelijk iets over wat 'aannemelijk' is. Het albekende falsificationisme.

Ok.

This post was edited by ¢?NNI on Dec 4 2007 01:59pm
Member
Gold: 14.89
Dec 4 2007 01:57pm
Quote (Wuben[NM] @ Tue, 4 Dec 2007, 20:56)

Hah, hier heb je het wel goed geschreven ;P.
Member
Dec 4 2007 01:59pm
Quote (Wuben[NM] @ Tue, 4 Dec 2007, 21:56)
Maar is het fout om het meest aannemelijke als waar te beschouwen? Als je toch nooit zult weten wat waar is, kun je het net zo goed herdefiniëren.

Member
Dec 4 2007 02:01pm
Quote (Xepo @ Tue, 4 Dec 2007, 21:59)
Maar is het fout om het meest aannemelijke als waar te beschouwen?  Als je toch nooit zult weten wat waar is, kun je het net zo goed herdefiniëren.

Ja, dat is fout.

Quote (WemyNM @ Tue, 4 Dec 2007, 21:57)
Hah, hier heb je het wel goed geschreven ;P.

Vette diss.

This post was edited by Wuben[NM] on Dec 4 2007 02:02pm
Go Back To Nederlands Topic List
Prev14567823Next
Closed New Topic New Poll