Quote (JurK. @ Fri, 23 Mar 2007, 12:39)
en ja, mijn mening is gekleurd door ervaringen en nee, ik kan niet meer objectief kijken naar een marokkaan. ik heb gelijk vooroordelen klaar, ook al ken ik deze persoon helemaal niet. maar dit komt dus omdat iedere marokkaan die ik dusverre ben tegen gekomen hetzelfde van aard is gebleken. zelfs diegene waarvan je denkt dat ze anders zijn, blijken achteraf nog steeds hetzelfde te zijn als alle anderen.
Ok, nogal kortzichtig. Jammer.
bennik het niet mee eens, maar de manier waarop de islam in ons land word opgevat door de de moslims is wel provocerend. om een voorbeeld te noemen: waar staat dat vrouwen hoofddoeken moeten dragen? ik marokko dragen de vrouwen in de stad ook geen hoofddoeken, maar gewoon spijkerbroeken en hakken. leg mij dan maar eens uit waarom vrouwen het hier wel dragen.
Beetje vreemde stap naar een discussie over de islam, maar ok. 'Waar staat dat vrouwen hoofddoeken moeten dragen'? Het zou in de Koran staan, die "moeten" is echter voor interpretatie vatbaar, lijkt me. Je moet je standpunt ook wel wat nuanceren. In steden is het inderdaad zo dat men veel progressiever is qua religie, maar in het platteland en in de bergen (de Berbers) zijn toch nog meer gehecht aan hun geloof en tradities.
Wat ik me afvraag, is wat er zo "provocerend" is aan het dragen van een hoofddoek. Ik begrijp eigenlijk in zijn geheel niet waarom er zo'n commotie is om een hoofddoek. Iedere religie kent wel zijn gebruiken en gewoontes. Of het nu het dragen van een christelijk kruis is, of een hoofddoek, mij stoort het niet, en ik kan maar moeilijk begrijpen waarom het andere mensen wel zou storen.
enog zoiets, vroeger werd mij verteld door een turks meisje dat een hoofddoek voor meisjes verplicht was vanaf 12 jaar, waarom zie ik dan laatst op tv een meisje van 9 met een hoofddoek?
Het is inderdaad gebruikelijk vanaf 12 jaar. Ik heb wel een beetje moeite met de term "verplicht", want het is niet verplicht. Ik ken genoeg moslima's zonder hoofddoek. Om terug te komen op je vraag: geen idee.
ik interpreteer het op deze manier:
veel mensen nemen daar aanstoot aan en verwerpen het, daarom gebeurt het, puur om te provoceren. en zo is het nog met veel meer dingen.
Dus jij beweert dat moslima's een hoofddoek dragen met als doel te provoceren? Hehe.
1. Ik begrijp nog steeds niet hoe het dragen van een hoofddoek provocerend werkt (zie boven).
2. Even aangenomen dat het zou provoceren, dan nog zou het dragen van een hoofddoek voor moslima's veeleer een symbool van hun geloof zijn.
Quote (xycho2d @ Fri, 23 Mar 2007, 15:31)
Wat valt bij jou onder die nederlanders die zich als marokanen gedragen?
Kleding?
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Hehe. Lang leve oppervlakkigheid. Nogal kortzichtig om mensen te zien praten over "de Nederlander", "de Belg", "de Marokkaan" etc. Het feit dat iemand hier zei zich te ergeren aan "Nederlanders die zich als Marokkanen gedragen", bewijst net dat het gedrag losstaand is van de nationaliteit. Het beschrijven van het gedrag zou dus correct zijn geweest, het benoemen met een nationaliteit niet.