Quote (evert230 @ 9 Oct 2012 13:39)
Je krijgt echt geen strafblad voor het stelen van een fiets hoor.
Oke ik was hier echt 99% zeker van maar blijkt dat je dus wel een strafblad kan krijgen voor het stelen van een fiets.
Dit vind ik zelf absured want de minimale boeten die je krijgt is iets van 260euro. (als je geen wapen gebruikt niemand verkracht of zijn vrijheid afneemt in het proces)
Maar als jij te hard rijd met je auto kan je makkelijk een hogere boeten krijgen en dan krijg je opeens geen strafblad.
Tevens weet ik niet of het verschil maakt of ie opslot staat want dan is het in mijn ogen geen stelen maar gewoon een fiets die voor iedereen beschikbaar is.
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat een strafblad niet zo leuk is om te hebben maar dat veel werkgevers er niet eens naar vragen(ofvergeten) hangt natuurlijk wel van je functie af maar ik ken gevallen van mensen die zelfs in de thuiszorg hebben gewerkt met hun strafblad.
Ik denk dat je je eens moet verdiepen in het verschil tussen een overtreding en een misdrijf. Diefstal is een misdrijf.
De hoogte van de boete zegt niet direct iets over of de handeling een misdrijf of een overtreding is. Je moet in het achterhoofd houden dat wat in de volksmond boete genoemd wordt eigenlijk een verzamelterm is van verschillende dingen. Zo heb je o.a. een strafrechtelijke boete, bestuursrechtelijke boete, OM schikking en nog andere geldstraffen. Zowel overtredingen als misdrijven kunnen afgedaan worden met een boete of schikking. Afhankelijk van de strafbaarstelling kan dit bestuurlijk of strafrechtelijk zijn.
Edit: als aanvulling wil ik er bij vermelden dat wanneer je een boete betaald heb, het afhankelijk is van de situatie of je wel of geen strafblad krijgt.
Er is in de politiek op dit moment ook aandacht voor verkeersovertredingen en het feit dat je daar geen strafblad voor krijgt. Er gaan stemmen op om het mogelijk te maken straffen wel op te nemen op het strafblad indien er een veelvoud aan verkeersovertredingen gemaakt wordt.
Quote (187ci @ 9 Oct 2012 17:39)
je lult echt hard uit je nek met je 260
en iemand die zijn fiets niet op slot zet kan zelf een boete krijgen voor uitlokking

260 euro zo best een boete kunnen zijn voor diefstal. zonder verzwaarde omstandigheden staat voor diefstal een geldboete van de 4e categorie. Wat betekend dat het een maximale boete van 19.500 euro betreft. Aangezien Nederland (nog geen) minimale straffen kent zou er dus ook een boete van 260 euro gegeven kunnen zijn.
Ik zie graag een bron over je verhaal van uitlokking. Dit lijkt me totale onzin.
This post was edited by Hellskin on Oct 10 2012 10:07am