Wuben:De tweede keuze is vaak een gevolg van de eerste. Bepaalde drugs beïnvloeden gedrag in die mate, dat de vraag gesteld kan worden of die tweede keuze wel een bewuste keuze is. Maar eigenlijk gaat het vooral over de vraag of je mensen de vrijheid moet geven om die keuze zelf te maken. Mijn antwoord op die vraag is neen. Dit is een voorbeeld van een situatie waarbij individuele vrijheden beperkt moeten worden in functie van het algemeen welzijn van burger en maatschappij. Het is de taak van een gemeenschap om haar burgers (ook tegen zichzelf) te beschermen. Zulke keuzes overlaten aan de burger, is vooral in het nadeel van wie zich in de lagere sociale strata bevindt.
- XTC versterkt emoties. Dat kan zowel in negatieve als in positieve zin. Het kan dus evengoed gevoelens van depressie versterken of doen manifesteren. Verder is er nog weinig geweten over de langetermijneffecten (zoals permanente hersenschade). Ik zou het dus zeker niet omschrijven als een ongevaarlijk snoepje voor wie uit is op goede seks.
-Ik heb niets tegen medisch gebruik van drugs.
-Ik heb ook feestjes ongezellig zien worden door het gebruik (lees: misbruik) van alcohol. Maar zoals ik al eerder zei: alcohol krijgt pas de effecten van een harddrug als je er (regelmatig) mee overdrijft.
-Ook in dit geval is de motivatie om de drug te nemen niet verantwoord gezien de schade die ze veroorzaakt.
Wat je zegt, doet denken aan het concept dat mijn vrijheid (en verantwoordelijkheid) slechts eindigt waar die van een ander begint. Uit de realiteit blijkt echter dat dit concept de mens niet vrijer of gelukkig maakt. Met name de lagere sociale klasse is de dupe van het vervagen en verdwijnen van de sociale normering (die bestreden wordt in functie van de zoektocht naar absolute vrijheid). Bovendien wordt het gebrek aan sociale normen steeds meer overgenomen door juridische normen. Om nogmaals De Wever te citeren: 'Hoe meer de mens zich bevrijdt van sociale normen, hoe meer hij zich immers paradoxaal genoeg moet laten bevoogden door de staat om alles te regelen wat het individu overstijgt.'
Hellskin:-Zoals ik al zei was dat een bewuste provocatie om discussie uit te lokken. Het is oneerlijk om me op basis van één provocatie af te doen als 'ongenuanceerd' en 'kortzichtig'. Alsof alle andere zaken die ik te vertellen heb, er niets meer toe doen.
-Alcohol kan, zoals ik al duidelijk maakte in mijn vorige berichten, een zeer schadelijke en gevaarlijke drug zijn voor wie er (al dan niet op regelmatige basis) mee overdrijft. Ik heb de documentaire waarover jij het hebt niet gezien, maar ik kan je verzekeren dat ik de effecten van een alcoholverslaving zeker niet wil minimaliseren. Net zoals ik de lichamelijke schade van roken niet wil minimaliseren. Om die reden heb ik een jaar geleden de beslissing genomen om te stoppen met roken (met succes tot dusver). Bij alcohol is er echter nog het argument dat het in de meeste gevallen geen blijvende schade berokkent. Roken is echter een andere zaak, en ik ben niet per se tegen een tabaksverbod.
-Ik ben het inderdaad zelf ook nooit eens met alle partijstandpunten.
-Ik deed die uitspraak in een context waar ik de stelling verdedigde dat de keuze om drugs te gebruiken geen rationeel keuze is. Er bestaan inderdaad nog meer irrationele keuzes in het leven.
-'Dr Iain Smith, a consultant in addiction psychiatry at Gartnavel Royal Hospital in Glasgow, said yesterday that after looking at the evidence, including experiments on people under the influence of drugs and alcohol, he had concluded that stimulants only created the illusion of creativity.'
Bron:
http://www.heraldscotland.com/news/health/alcohol-and-drugs-reduce-creativity-psychiatrist-warns-1.1037148ReadyAimFire:Misschien ben ik een slachtoffer van mijn eigen nuchterheid, maar ik hecht weinig waarde aan bewoordingen als 'diepere inzichten'. Het doet me denken aan Freudiaanse onzin (daar lees ik momenteel trouwens een zeer interessant boek over met als titel 'Dat moet ik nog een plekje geven en andere psychologische onzin' van Jeffrey Wijnberg). Als er zuiveringsrituelen bij betrokken worden, dan wordt ik helemaal sceptisch. Ik wil hoogstens geloven dat er sprake is van self fullfilling prophecy. Zelf verkies ik cognitieve gedragstherapie boven Latijns-Amerikaanse zuiveringsrituelen. Met alle respect. Ik kijk uit naar je verdere bijdrage.