Quote (WemyNM @ Fri, 5 Jun 2009, 14:06)
Het heeft inderdaad geen effect op de uitslag an sich, dat spreekt voor zich. Maar het heeft wel effect op het beeld dat er geschept wordt. Bewust stemmen, dat je geen keuze maakt.
Waarbij het interessant is, om je af te vragen wat voor een situatie zich voor zou doen, als het grootste gedeelte blanco zou stemmen. En bovenal hoe daar me omgegaan wordt.
Geschapen. Inderdaad; het geeft een signaal af. Er zullen niet zoveel blanco stemmers zijn, denk ik. De keuze om geen keuze te maken vind ik ook niet zo'n sterk argument. Er is een x aantal partijen en met geen van hen kan je het volledig eens zijn. De kunst zit hem erin om er één te vinden met wie je het het meest eens bent.
Overigens blijkt de opkomst flink lager te zijn dan in 2004. Nederlanders interesseren zich toch niet zo erg ervoor? Stel je voor, als ik mijn één blanco stem niet had uitgebracht, dan was het nóg minder.
Of andersom: hoe lager de opkomst, hoe meer jouw stem waard is.
Zonder gekheid: volgende keer stem ik natuurlijk ook weer fatsoenlijk. En ik lees op een aantal sites, en dat verbaast me eigenlijk ook, dat blancostemmen meer een doofpot-idee wordt. Er wordt helemaal niets mee gedaan of überhaupt naar gekeken. Waarmee niet-stemmen dus aangemoedigd wordt. Lang leve de democratie, waarin de minderheid (36,5% van de stemgerechtigden) het voor het zeggen heeft.
Blanco stemmen wordt overstemd door tegenstemmers (PVV en SP). Liever 'fout' stemmen dan niet stemmen, las ik ergens. Zit wat in.
Daarnaast is het onzin dat de minderheid het voor het zeggen heeft. Bijna 13 miljoen Nederlanders hebben stemrecht. Ze kiezen er alleen voor het niet te gebruiken. Heeft weinig met democratie te maken.