Quote (Wuben[NM] @ Mon, 19 Jun 2006, 12:25)
xepolite, je eerste punt wil ik graag op reageren: jij zegt dat alles in deze wereld zo ingewikkeld is, dat het niet door een kracht of wezen bedacht is. ik denk juist omdat alles zo ingewikkeld is, dat de wereld niet zomaar ontstaan is oor bijvoorbeeld een oerknal of wat dan ook, een oerknal moet ook ergens vandaan komen, en als er toch niets was............
Is al het ingewikkelde niet een logisch gevolg van evolutie en veranderde omstandigheden? Het is niet toevallig dat een giraffe een lange nek heeft of een egel stekels. Ze moesten wel.
ik geloof in god, ik ga iedere zondag naar de kerk, en daar sta ik ook voor. wat hier de algemene reactie is, is dat god niet bestaat, kan bestaan of een stumper is omdat hij niets doet. ik geloof zeker dat god bestaat, en wel degelijk met deze wereld bezig is, bezig met het sturen van alle dingen en dergelijke. dat er zoveel oorlogen zijn, komt volgens de bijbel (waarvan ik niet kan geloven dat hij verzonnen is om verschillende redenen) doordat de mens na de schepping in het paradijs door de satan verleid is tot het net zo willen zijn als god. de mens heeft zichzelf toen in het verderf gestort, en is steeds verder de vernieling ingegaan, vandaar al die oorlogen en ziektes. dat mensen niet in god geloven omdat hij niets doet tegen die oorlogen vind ik niet raar, maar ik vind het wel vreemd dat ze niet kijken naar wat de oorzaak van een oorlog is: het is altijd iets wat mensen gedaan hebben, ze willen macht, geld ze haten elkaar en ga zo maar door........... dat god hier niets aan doet is niet zo, hij doet wel degelijk iets aan die oorlogen, alleen wat de mens vergeet is dat god hoger staat als de mens, en dat hij zijn eigen plannen heeft. de mensen kunnen wel zeggen: het zou goed zijn als die oorlog nu direct afgelopen is, maar god is almachtig en heeft zijn eigen plan, wat ontelbaar keer beter is. als je in de bijbel leest, dan lees je ook over jezus, de zoon van god, die aan een kruis gestorven is. de meeste mensen zeggen dan: wat een zwakkeling zeg, als hij god was, waarom kwam hij dan niet van dat kruis af? klinkt logisch, maar als je de bijbel goed leest, dan lees je ook dat jezus aan het kruis moest sterven, om de zonden van alle mensen op zich te kunnen nemen, een mens kan nooit voor zijn eigen zonden tegen de geboden van god terecht staan, dat zou onherroeppelijk zijn dood zijn, maar omdat jezus god en tegelijk mens was (hij kon dat omdat hij god is, en god kan alles) kon hij voor alle mensen terecht staan. doordat god op deze manier onze zonden kan vergeven, blijven wij dus leven, maar dan moeten we wel geloven en aanvaarden dat hij voor onze zonden betaalt heeft met zijn zoon jezus (die de dood overwonnen heeft door te sterven als god). in de bijbel staat ook dat als jezus terugkomt op aarde, dat alle mensen geoordeeld worden, maar de mensen die niets van god moeten hebben, die krijgen de straf van de eeuwige dood, omdat zij niet voor hun zonden kunnen terecht staan, en ook niet aanvaarden dat god dit voor ze heeft gedaan. de mensen die wel in god geloven, die gaan naar de hemel, en daar zal nooit meer oorlog, pijn, verdriet, ziekte enzovoorts zijn. conclusie als je in de bijbel leest bestaat god wel degelijk en doet hij ook wat aan de problemen in deze wereld......
Wat een verhaal. Aan de ene kant respecteer ik je geloof wel; je staat ergens voor en schaamt je niet het te uiten. Dat zouden meer mensen moeten doen. Aan de andere kant begrijp ik er helemaal niks van.
Jij gaat er al vanuit de beginselen uit dat er zoiets bestaat als een god. Een of ander levend wezen (organisme, geest?) dat verdacht veel menselijke trekjes heeft (heteroseksueel iig) en zich vanuit zijn hemel bezig houdt met de mens. Dat roept zoveel vragen op, zoveel onzekerheid en niks ervan kan beantwoord worden. Waarom geloof je er dan in?
Hoewel de anderen in deze thread het iets minder genuanceerd zeiden, geloof ik ook dat religie opium voor het volk is. Natuurlijk geloofden die ongeletterden boeren wel dat er een god bestaat; zij konden zoveel niet verklaren. Tegenwoordig zou men beter moeten weten.
Het is mooi als iemand er hoop uit put of er gelukkiger van wordt, maar diegene houdt zichzelf voor de gek.
maar als je gaat kijken naar de dingen die in de bijbel staan, dan zijn er aardig wat dingen die kloppen, kijk naar de dode zee in israel, wetenschappers kunnen niet verklaren hoe hij daar gekomen is, en hoe hij zo zout kan zijn, maar in de bijbel staat het verhaal over sodom en gomorra, de steden waarvan de inwoners mensonterende dingen deden, verkracting, alcoholisme, openbare sex met dieren, moord en ga zo maar door. god was zo boos op deze steden dat hij ze met vuur en zwavel verwoest heeft, en er een zoute zee van gemaakt heeft om de mensen te laten zien wat er gebeurt als ze zo leven.
Waarom heeft god iets tegen homofilie? Weinig barmhartig.
verder staan er in de bijbel 2 verhalen waarin de tijd stilstaat, of zelfs terug gaat. in totaal een x aantal uren en minuten (ik weet niet precies meer hoeveel) het verhaal van een oorlog waarin de legeraanvoerder aan god vraagt de tijd te stoppen, zodat hij een leger kan verslaan dat zonden gedaan had tegen het volk van god, en tegen god zelf, en het verhaal van koning hizkia, waarin de tijd terug gaat, de schaduw ergens van viel op een trap, en ging een x aantal treden terug omdat de zon de andere kant opging. wetenschappers hebben een aantal jaren terug via een aantal verschillende factoren berekend hoelang de aarde al om de zon draait, en hoelang hij al bestond, en waar ze niet uitkwamen, was dat er ergens uit de berekeningen kwam dat de aarde een tijd stilgestaan had. na nog een keer berekenen kwamen ze precies uit op de tijd die in de bijbel staat in dat verhaal met die legeraanvoerder. maar er was nogeen tijd die niet klopte, ze hielden nog een zwart gat over, en dat zwarte gat was precies zo groot als de tijd die terug ging in het verhaal van koning hizkia...
en zo zijn er nog vele onverklaarbare dingen die in de bijbel verklaard worden.........
en zeg nou niet: ja ik kan ook wel wat verzinnen voor doe onverklaarbare dingen,als het maar leuk klinkt, want bedenk wel, de bijbel was er al voordat wetenschappers deze dingen onverklaarbaar bevonden.
Wetenschap bestaat al zo lang de mens bestaat. De bijbel niet.
wetenschap bestaat zolang de mens bestaat, de bijbel niet...........
klopt precies, maar de geschiedenis die in de bijbel staat begint VOOR de mens bestaat dus in dat opzicht begint de bijbel eerder
waarom heeft god iets tegen homofilie?
god is tegen homofilie omdat:
god de man en de vrouw voor elkaar geschapen heeft, om elkaar precies aan te vullen, zowel geestelijk als lichamelijk (vrouw kan borstvoeding geven, een man niet) en omdat ze op een unieke manier elkaar de liefde kunnen bewijzen, door middel van sexualiteit. god is tegen homofiliteit omdat hij het nooit zo bedacht heeft, en zo nooit gemaakt heeft. homofielen kunnen er natuurlijk ook niets aan doen dat ze anders geaard zijn, maar dan nog, ze kunnen wel doorhebben dan sex voor man en vrouw is gemaakt, niet voor man man of vrouw vrouw, anders waren er wel vrouwen met piemeltjes en mannen met spleetjes............
god heeft veel menselijke trekjes...
klopt, maar het is andersom, god heeft de mens naar zijn beeld geschapen, eigen wil, eigen gedachten enzovoort, anders waren we net dieren geweest, en god wilde wezens waarmee hij kon praten (naast zijn engelen) en wilde niet iets als robots, zeg maar dat god starcraft speelt en wij de zerglings zijn, dat hij ons de opdrachten geeft die wij uit moeten voeren.
ik ga er inderdaad vanuit dat er in het begin een god is, volgens de bijbel (komtie weer met zijn bijbel, ik weet het) was god er voor er ook maar iets bestond en is hij er altijd al geweest, dit kun je niet begrijpen, maar het woord geloven zegt het ook al: je moet het geloven, anders kun je er niets mee. net als de oerknal, het is wetenschappelijk onmogelijk dat niets onploft, dus er moest iets zijn, en het is volgens mij aannemelijker dat dat een god is geweest die alles gemaakt heeft dan dat er een stofje was, waar zou dat vandaan gekomen moeten zijn als er niets was?
kortom, het is een kwestie van geloven, en wat is nou verstandig? ik denk iets waarbij je zelf het gevoel hebt dat je goed zit, dat kan van alles zijn, maar ik vind het te ver gaan als het ten koste van anderen gaat. amen XD
(^nu kun je zegge dat christenen homofielen onderdrukken, maar dan lieg je, hehe heb ik weer gelijk, christenen hebben meer zorginstellingen voor mensen die anders zijn dan niet christenen, nu jij/jullie weer))