Quote (??NNI @ Mon, Jan 14 2008, 03:54pm)
Morphx stelt het inderdaad wat simplistisch voor, maar het is inderdaad wel zo dat geld of eten sturen slechts 'n tijdelijke oplossing is. Ze hebben in feite industrie nodig, en een goed gestructureerde maatschappij vrij van corruptie.
Falkerakatim: Bij Irak speelden er wel andere motieven. Beschermen van de Amerikaanse economie. Of: 'massavernietigingswapens'.
Ja zo simplistisch dat het voor zichzelf spreekt, als ik het serieus zou uitleggen, zou niemand het lezen, en zou ik opmerkingen krijgen zoals : "wtf zo'n lange post, get a life enz..."
Zo moeilijk is het niet. En het gebeurt echt hoor.
Slechte mensen worden van de kaart geveegd. En geld pompen is niet ver gezocht, het is een perfecte investering voor de komende generatie van de derde wereld land, en de land die er geld in pompt. Spijtig dat er geen leiders zijn, die aan hun land en de toekomst ervan denken, en niet enkel aan hun presidentsschap. Denk maar aan Churchill. Wat die heeft gedaan in zijn era, heeft gevolgen gehad die we zelfs nog ervaren. Dat is hetgeen dat er ontbreekt. Leiders denken niet meer vooruit, ze denken enkel aan hun periode, en geven geen moer voor hetgeen ze de volgende leider gaan achterlaten.
Quote (Falkerakatim @ Mon, Jan 14 2008, 03:50pm)
lol .. het is allemaal niet so simpel weet je ... even de presidenten uitmoorden .. probleem opgelost...
als je een tiran vermoord komt er toch gewoon een nieuwe in de plaats... en zomaar mensen vermoorden gaat nu eenmaal niet...
je kan het onrecht in de wereld nooit wegkrijgen ... het is nu eenmaal niet goed verdeelt... en dat zal het ook nooit zijn... maar weet dat al die mensen die ook maar iets van geld hebben ingezameld wel degelijk een verschil maken hoor, al was het maar voor een paar mensen ...
oh ja

er zijn maar een paar amerikaanse soldaten nodig om dit op te lossen ? kijk naar Irak ... de amerikanen gingen daar ook even orde op zaken stellen ... een paar jaar geleden... de problemen zijn er nog altijd en nog elke dag sterven er soldaten ....
Geld inzamelen voor de derde wereld is niets anders dan tijdelijk, en zeker en vast niet voldoende. Al was het een paar mensen, de corruptie blijft.
Afrikaanse derde wereldlanden zijn niet echt "arm". Ze hebben gewoon de kans niet om hun bronnen te industrialiseren. Presidenten die uit de hand van rijke landen eten, om hun bronnen niet op te halen, zodat die rijke landen geen competitie hebben.
je begrijpt het echt niet he?
Effe de president uitmoorden... Moeilijk? Wel het is gelukt om Saddam van de kaart te vegen niet (niet terecht in mijn opinie)? Abdullah Öcalan, wie beschouwd word als de grootste terrorist ooit, werd na de start van de klopjacht, door amerikaanse elitetroepen gevonden in amper een week... En zo gemakkelijk dan nog.
En ja, een paar (paar is niet gelijk aan 2 in deze zin he...) elite troepen, en de shit in een derde wereld afrikaans land is opgelost.
En maak geen zinloze achterlijke vergelijking met Irak. Irak is niet gelijk aan een derde wereld land. In Irak heeft Saddam nog een hele troep aanhangers. Zijn "Ijzeren Vuist" leeft nog hoor. In bvb Somalie, zou de hele bevolking meedoen als ze steun krijgen van de Amerikanen. Die president zou in zijn broek schijten, zijn prive legerke van stoned kindersoldaten zouden gewoon kletsen krijgen van de amerikaanse eliten.
Zo gemakkelijk is het, maar de persoon die het WILT en aan de toekomst denkt ontbreekt nog.
Quote (Falkerakatim @ Mon, Jan 14 2008, 03:57pm)
het is een tijdelijke oplossing .. maar meer kan je in die landen ook niet zomaar doen .. je kan niet gewoon afkomen, de regering overnemen en er een westerse beschaving opbouwen ...
maar geld en eten sturen voor onderwijs ... dat is iets wat volgens mij wel werkt... mensen opleiden...
de meeste mensen zijn daar ongeschoold... die kunnen zelf geen maatschappij oprichten. mensen die gestudeert hebben kunnen meer veranderen.
Wat je zegt is waar, maar in deze geval blijkt het duidelijk dat je geen vat hebt over wat er daar allemaal gebeurt. Je gaat niet zomaar naar daar om mensen op te leiden en scholen te bouwen, in geen dag heb je de prive leger van de president achter je gat die je wilt afmaken omdat je de plannen van de president in de weg staat. Omdat het moeilijk is om opgeleide mensen met hun kloten te spelen. Snap je? Er moet actie ondernomen worden om eerst de fucking corruptie uit de weg te schieten, dan kan je spreken over een eerlijke wederopbouw. Je kunt geen rede brengen in een corrupte land zonder de corruptie EERST uit te schakelen.
Quote (Xepo @ Mon, Jan 14 2008, 03:57pm)
Kijk, dat is interessant. Waarom? hoezo mag het je niet niks interesseren als je er toch niets aan kunt doen?
Er zijn heel veel dingens die mij interesseren, waarop ik geen invloed op heb.
Je kan er naar uitkijken, hopen op het goede ervan.
Je kan het feit dat er elke paar seconden kindjes sterven van de honger toch gewoon niet negeren als een mens in de 21st eeuw? Al kan je er niet aan doen?
Quote (Falkerakatim @ Mon, Jan 14 2008, 04:07pm)
we zijn een beetje aan het afdwalen van de kwestie

ik vind het niet erg om eens na te denken over andere mensen die het veel minder goed hebben als ons ...
maar je moet daaorm niet heel je leven gaan veranderen en leven zoals hun...
leef zoals je gewoon bent.. en leg af en toe is een centje aan de kant voor de minderbedeelden. als iedereen hetzelfde doet, kom je al een heel eind
Leven zoals hen enzo, was ook niet de bedoeling. Ik denk dat het je bedoeling ook niet was om zo over te komen, mss verkeerd verwoord ofzo.
Je moet je niet slecht voelen voor hen. Ik voel me slecht omdat er gewoon geen leiders zijn die om hen geven. Het is aan hun om er iets aan te doen, niet wij.
Wij kunnen enkel hopen...
Zeuren kunnen we ook, helpt het? Niet echt.
Hebben we het recht om te zeuren. Yep.
Moeten we onze levenswijze veranderen omdat het vroeger zo was enzo? Fuck no, relativiteit bestaat niet zonder progressie, en wij zitten en werken mee aan progressie, rechtstreeks of niet.