Het is hygiënischer. Het voorkomt ongemakkelijkheden i.v.m. prostaat.
Terwijl je aan het urineren bent, en je bent klaar enz, blijft er urine onder je vel, soms gaat het zelfs gewoon terug, wat niet zo evident is. Niet goed "pissen" is een van de oorzaken van prostaatkanker en andere ongemakkelijkheden. Lees maar.
Anyways, ik was 9...

Een belgische doktor heeft het gedaan. Ik herinner me die dag nog heel goed. Voor je word besneden, moet de doktor zien of je penis geschikt is.
"Broek uit en liggen".
Ik dacht wtf... "Moet da? kunde da ni zo zien?".
"Komaan jongen, ik ben doktor. Broek uit en liggen, anders geen lekstok"
Dan spant die je vel over je eikel. Hij trekt het helemaal naar achter, zover het kan. Heel aandachtig is die aan het inspecteren of er geen weefsels zijn die er eerst moeten uitgesneden worden, want eenmaal na de besnijdenis, naait die je vel juist onder je eikel dicht.
"Doktor, dat doet pijn." En spontaan begin ik te huilen "weeeiiiiiiii weiiiii ik wiiiill niiiii"
"Jongen je moet geen schrik hebben, ik ben maar aan het kijken."
"weiiiiii weiiii papa zeg da die moet ophouden"
Ja hiere se, pa zat daar te lachen... "Akin, verman je!! Das de doktor, die doet geen pijn"
"weiiiiii weiiiiii"
"Ok, trek je broek weer aan" Hij geeft me een lekstok...
Een week later, in de ziekenhuis "Sint Augustinus" in Wilrijk.
"Aaaah, grote flinke jongen, ben je er klaar voor?"
"Voor wat meneer de doktor?"
"Awel, voor de besnijdenis"
"Wat is dat?"
"Oooow..." Dan vraagt die aan papa : "Weet hij niet wat ik ga doen?"
"Neen, ik heb niet verteld in detail wat er gaat gebeuren, ik heb gezegd dat de doktor een man van je ging maken"
Ik voeg er direct bij : "Ja doktor, hoe ga je van mij een man maken?"
"Dan zal ik hem volledig in narcose doen? In dit geval doen we normaal plaatselijke verdoving."
"Ja doe maar"
Ik lig in de operatie kamer te staren naar het plafond. Pa houd men hand van. Er komt een extreem lang man naar binnen. Hij heeft een blauw bril op en kijkt me aan met een glimlach. "Brave jongen, flink van je!". Brengt een apparaat, neemt een verlengstuk met een masker aan het uiteinde. "Mag ik dit omdoen?" Ik zeg : "Waarom?". "Dit gaat je laten slapen". "Maar ik wil niet slapen". "Maar je moet, anders gaat je heel veel pijn hebben". Ik vraag me weer af : "Maar wat gaan jullie nu eigenlijk doen? Waarom ga ik pijn hebben".
Dan zegt pa eindelijk, een paar minuten voor het gebeuren : "Zie zoon. Je moet een man worden. Elke jongen moet da uiteindelijk doen."
"Wat pa?"
"De doktor gaat een een stukje van je pietje afsnijden."
"WEIIIIIIIIIIIIIIIIIII WEIIIIIII NEEEEEEEE PAPA NEEEEEEEEEEE WEIIIIIIIIIIIII"
Die lange man : "Kom, zet die masker op, en goed ademen"
"WEIIIIIII NEEEE NEEEEE NEEEE WEIIIIIII"
Daarna weet ik het niet meer.
De volgende dagen verlopen echt naar mijn zin. Heel veel mensen die op bezoek komen. Heel veel cadeaus en geld.
Mensen die kwamen en zeiden : "Mag ik kijken? Ik geef je geld"

Ik dacht: "geld? fuck yeah!! je mag het zelfs aanraken"
Op den duur was dat normaal geworden. Iedereen die vroeg of die mocht kijken. "Eerst geld of cadeaus, dan mag je kijken"
Haha... Wist ik veel dat zowieso ging gebeuren. In onze cultuur, maken we er echt een feest van. Pa had Feestzaal Harmonie afgehuurd. Een feestzaal voor 1000+ man in Antwerpen. Er kwam minstens 1200 man op af. Allemaal voor mij!! Eten, drinken, dansen enz.. Nog meer geld, nog meer cadeau's...

Dus ehm... in onze cultuur, MOET het gewoon. Hygiëne, voorkomen van ongemakkelijkheden, enz...