Quote (Sirchefhimself @ Fri, 30 Mar 2007, 16:33)
sorry ik las er overheen. maar ja, zo denk ik er over. Hoe ik aan die cijfers kom is ook maar een schatting. maar hoe je apotheker schrijf (volgens mij schrijf ik het nu al verkeerd) of dokter dat maakt me echt niks uit. als ik schrijf: jantje gaat naar sochol om zjin woodrjes te lreen maar hji weet ahpoteerk neit. zelfs dan weet je wat er staat ^^ dus tja. Ik vind het allemaal te ingewikkeld. Je moet bezig zijn met andere dingen. Je talenten, je moet sociaal bezig zijn (want sommige van die pubers kunnen gewoon echt niet sociaal bezig zijn enzo. naja dat vind ik
Hm. Kijk, ik ben het met je eens dat er verschillende zaken niet werken in het schoolsysteem. Maar ik ben het grotendeels NIET eens met je kritiek. Als je je post gaat beginnen met "Ik word fucking gek van scholen", "50% van de tijd leer je niks, kritiek over "het bestaan van vakken als Latijn/Grieks" en "70% van de tijd op school is nutteloos", dan zit je toch fout. Je eerste post lijkt meer op een opeenstapeling van persoonlijke frustraties dan beredeneerde kritiek.
Nu mijn visie:
Misschien is dit standpunt enigzins verwant met wat je hierboven vermeldde. Ik ben namelijk voor een systeem te vinden waarin meer maatschappij-gerichte onderwerpen aan bod komen. Ik denk aan "leren filosoferen", "moraal", een vak waarbij "assertief gedrag" wordt aangeleerd.. Dit zijn zaken die veel kinderen niet meekrijgen bij de opvoeding en toch heel belangrijk zijn voor het goed functioneren in de maatschappij.
In elke richting heb je wel enkele vakken waarvan je denkt "dit heeft geen nut". Maar uiteindelijk heeft elk vak wel z'n waarde. Ik heb mij ook jaren afgevraagd waarom ik in een toerisme-opleiding kennis over algebra nodig had. Maar beoefenen van het "algebra" is bijvoorbeeld goed voor het ontwikkelen van je hersenen.
Quote (Sirchefhimself)
als ik schrijf: jantje gaat naar sochol om zjin woodrjes te lreen maar hji weet ahpoteerk neit. zelfs dan weet je wat er staat ^^ dus tja.
Op een internet forum of msn misschien niet, maar in een sollicitatiebrief zal je met die spelling niet ver geraken. (Dyslectische mensen geraken immers vaak moeilijker aan werk)