Quote (Wuben[NM] @ Fri, 14 Mar 2008, 14:04)
Dat werkt alleen als alle religieuzen er precies dezelfde mening over religie op nahouden, wat weer onmogelijk is, aangezien iedereen verschillend is en dus het geloof op zijn manier zal interpreteren.
Check die stromingen in het Protestantisme; dan gaat het zelfs de beste geschiedenisleraar duizelen.
Inderdaad. De utopie die ik schetste, was dan ook de eerste en de perfecte. Anders was het geen utopie!
Quote (BadBoyDeGekste @ Fri, 14 Mar 2008, 14:36)
als je niets boeiends te brengen hebt waarom post je dan?
Post hier dan niet en ga in tuinen spitten. Jij hebt duidelijk weinig boeiends te melden, daarnaast verkondig je ineens een andere mening dan je voorheen deed, en natuurlijk raak je weer kant noch wal.
Quote (Wuben[NM] @ Fri, 14 Mar 2008, 14:56)
Tijd voor iets intelligents:
De enige verklaring is toeval, want toeval is het enige wat bestaat zonder verklaring.
Is interessant. Is alles echter toe te schrijven aan toeval? Is toeval niet hetgeen wat een spreekwoordelijk balletje heeft laten rollen, maar vanaf dat grondbeginsel overgenomen is door de begrippen "oorzaak en gevolg".
Daarnaast toeval, zoals je zegt, is zonder verklaring, in feite niet meer dan afschuiven op iets waar we geen oplossing op kunnen bedenken. Een dooddoener, net als God.
Overigens wordt hier weer gegeneraliseerd als een Duits politicus met Oostenrijkse wortels.
Ten eerste: zowel Christendom als Islam wordt weer kapot gebasht. Niemand rept hier een woord over Jodendom, Hindoeïsme, Boeddhisme of wat dan ook.
Ten tweede: er zijn ook religies
zonder god.
Ten derde: Geloof is niet en nooit de oorzaak geweest van oorlogen. Mensen met een bepaalde geloofsovertuiging hebben de oorlog gevoerd, omdat zij bepaalde opvattingen hadden.
Ten vierde, een vraag: In welk opzicht hebben jullie eigenlijk
echt last van een geloof? Hiermee doel ik niet op een persoon die een geloof aanhangt, of een persoon afkomstig-van-een-andere-cultuur-met-daar-heersende-normen-en-waarden-en-in-het-woonachtige-land-problemen-met-aanpassing-hebbende?
Quote (Flatulence @ Fri, 14 Mar 2008, 18:17)
Leven en laten leven, zolang ze me maar niet lastigvallen.
Dat is sowieso een zeer Westerse instelling, die hoogtij viert in ons kikkerlandje.
This post was edited by WemyNM on Mar 14 2008 11:27am