d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > De Doodstraf.
Prev12345612Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 0.00
Feb 3 2006 12:17pm
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Het afschrikkingseffect werkt niet. De doodstraf houdt mensen niet tegen om misdaden te plegen. Dat blijkt duidelijk uit cijfers uit de VS.

(Ook al hebben we nog geen echte cijfers gezien, laten we er even vanuit gaan dat dit zo is)

Ik heb gezegd dat ik de exacte cijfers niet meer herinner en ik kan er dus ook geen verzinnen.

Quote (xepolite)
Ten eerste is dit natuurlijk erg lastig te bewijzen, we weten namelijk alleen bij wie het niet heeft geholpen. Het wijzen naar de Verenigde Staten kan ook niet, het vergelijken van twee landen met compleet verschillende geweldsniveaus is onmogelijk. Daarnaast is het zo dat de VS andere wetten hanteert, zoals het toelaten van wapenbezit; niet onbelangrijk wanneer je weet dat daar 71% van de moorden gepleegd wordt met een vuurwapen.

Het is heel makkelijk te bewijzen. Neem het aantal moorden VOOR het invoeren van de doodstraf en vergelijk deze met het aantal moorden NA de doodstraf. Blijkbaar zijn deze hetzelfde gebleven.

De VS kent veel meer geweld, en heeft een veel soepelere wapenwet, maar waar heeft dat verband met het effect van de doodstraf?

Ga je echter wel zo vergelijken, dan kun je ook zeggen dat de doodstraf wel werkt. In bijvoorbeeld Singapore of Japan (waar de doodstraf nog steeds wordt uitgevoerd) worden in verhouding met Nederland minder moorden gepleegd.

1. De maatschappij van VS heeft veel meer gelijkenissen met die van Nederland dan deze twee landen.
2. Aan die vergelijking heb je toch helemaal niets? Dat zegt toch niets? Je moet het aantal moord VOOR de invoering van de doodstraf vergelijken met het aantal NA de invoering ervan, DAN pas heb je een goede vergelijking.
Het kan best dat er in Singapore en Japan minder moorden worden gepleegd dan in Nederland, maar dan zegt dat niets over het effect van de doodstraf in die landen.

Stel dat G.H.Luxemburg de doodstraf invoert:
Hey! G.H.Luxemburg kent minder moorden dan Spanje! De doodstraf werkt!
Zie je?

Bovendien worden er in Japan het meeste aantal zelfmoorden gepleegd wat op zich ook al genoeg zegt over die maatschappij.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
De doodstraf is onherroepelijk.

Helaas zeker waar. Toch kan de kans op zo'n gerechterlijke dwaling enorm worden gereduceerd; dit met behulp van DNA onderzoek en enkel gebruik maken van goed opgeleide rechters/advocaten. Het opleggen van de doodstraf enkel voor ernstige misdrijven, zoals terreur, serie-moord/verkrachting of andere op gruwelijke wijze gepleegde misdaden kunnen dit nog verder verkleinen.

Zeggen dat er nooit fouten zullen gebeuren is een hypothese, en zo'n dingen kan je nooit voorspellen. Die goed opgeleide advocaten zijn overigens niet gegarandeerd, als je geen geld hebt krijg je een pro-deo advocaat, wat in de meeste gevallen niet altijd de beste zijn aangezien ze weinig of geen ervaring hebben.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Levenslange gevangenisstraf is veel erger dan de Doodstraf

Als je dit vind, dan kun je het argument van gerechterlijke dwalingen niet gebruiken. Iemand die tot levenslang is veroordeeld maar onschuldig blijkt te zijn, kan er al heel wat jaartjes op hebben zitten. Je kunt hem natuurlijk weer vrijstellen, maar de verloren jaren komen niet terug en de psychische schade die zo iemand oploopt zal hem zijn leven lang achtervolgen.

Hier ga ik niet teveel over zeggen, omdat ik denk als je zelf leest wat je zegt je wel zal beseffen dat dit gewoon nonsense is.

Ik zal even een situatie schetsen om wat duidelijkheid te brengen:
Situatie A
Mr. X is een onschuldig tot de doodstraf veroordeeld persoon.
Mr. X wordt geëxecuteerd.
Mr. X wordt enkele jaren later toch onschuldig bevonden, maar intussen is hij al dood.

Situatie B
Mr. X is een onschuldig tot levenslang veroordeeld persoon.
Mr. X gaat de gevangenis in.
Mr. X wordt enkele jaren later toch onschuldig bevonden, zodat hij terug op vrije voeten is, terug naar zijn familie kan en ontdanks hij wellicht een trauma heeft opgedaan, toch nog leeft en gestimuleerd door familie, vrienden en psychologische hulp er weer bovenop kan komen.

IK ZEI: een verkrachter, seriemoordenaar of een soortgelijk persoon komt er makkelijker vanaf met de doodstraf dan levenslange gevangenis.
JIJ verdraait mijn woorden en gebruikt ze in de situatie van een onschuldig persoon

Laat mijn uitspraken in de juiste context staan, aub.

Quote (Xepolite)
Iemand levenslang opsluiten (wat maar 20 jaar is), leidt vaak tot, zoals al is gezegd, vervroegde vrijlating. In feite laat je zo familie en vrienden van het slachtoffer in de kou staan. Je kunt uiteraard pleiten voor een verscherpt beleid voor gevangenisstraffen, maar gedachten zoals "hij heeft nu wel genoeg geboet" zullen altijd blijven bestaan. Daarnaast zijn de gevangenissen van tegenwoordig met al zijn luxe ook geen echte gevangenissen meer.

Pfff, ik heb hier eigenlijk al op geantwoord, maar omdat jij zo houdt van herhaling zal ik het hier ook nog eens zetten:
1) Ja, je kan inderdaad pleiten voor een verscherpt beleid van gevangenisstraffen, in plaats van de doodstraf.
Wat is dan erger? ALLE nadelen die met de doodstraf gepaard gaan(=alle tegenargumenten), of "de gedachte dat de dader al genoeg heeft geboet". "de gedachte", pleaaase.

2) Jaja, heel gezellig die gevangenissen. Je zit tussen 4 muren waar je niet uitkan wanneer je wil, je kan nergens naartoe, je verliest iedereen en alles wat je hebt en elk soort van sociaal contact == GEEN VRIJHEID.
Ik weet niet of jij je kan inbeelden hoe het moet zijn zonder vrijheid te leven, maar ik ben blij dat ik zometeen dit huis kan verlaten, terug kan komen, opstaan wanneer ik wil, eten wat ik wil wanneer ik wil, werken, praten met vrienden en familie, eigenlijk in het geheel een leven te hebben. Hoera.

Member
Gold: 116.00
Feb 3 2006 12:20pm
Quote (xepolite @ Fri, Feb 3 2006, 07:28pm)
De argumenten die ik voorbij heb zien komen zal ik even noemen, en deze
proberen te weerleggen. Dit om even wat duidelijkheid te creeren en
schot in de zaak te brengen.

<b>Het afschrikkingseffect werkt niet. De doodstraf houdt mensen niet tegen om misdaden te plegen. Dat blijkt duidelijk uit cijfers uit de VS.</b>
<i>(Ook al hebben we nog geen echte cijfers gezien, laten we er even vanuit gaan dat dit zo is) Ten eerste is dit natuurlijk erg lastig te bewijzen, we weten namelijk
alleen bij wie het niet heeft geholpen. Het wijzen naar de Verenigde Staten kan ook niet, het vergelijken van twee landen met compleet verschillende geweldsniveaus is onmogelijk. Daarnaast is het zo dat de VS andere wetten hanteert, zoals het toelaten van wapenbezit; niet onbelangrijk wanneer je weet dat daar 71% van de moorden gepleegd wordt met een vuurwapen.

Ga je echter wel zo vergelijken, dan kun je ook zeggen dat de doodstraf wel werkt. In bijvoorbeeld Singapore of Japan (waar de doodstraf nog steeds wordt uitgevoerd) worden in verhouding met Nederland minder moorden gepleegd.</i>

De doodstraf is onherroepelijk.
<i>Helaas zeker waar. Toch kan de kans op zo'n gerechterlijke dwaling enorm
worden gereduceerd; dit met behulp van DNA onderzoek en enkel gebruik maken van goed opgeleide rechters/advocaten. Het opleggen van de
doodstraf enkel voor ernstige misdrijven, zoals terreur, serie-moord/verkrachting of andere op gruwelijke wijze gepleegde misdaden kunnen dit nog verder verkleinen.</i>

Levenslange gevangenisstraf is veel erger dan de Doodstraf
<i>Als je dit vind, dan kun je het argument van gerechterlijke dwalingen niet gebruiken. Iemand die tot levenslang is veroordeeld maar onschuldig blijkt te zijn, kan er al heel wat jaartjes op hebben zitten. Je kunt hem natuurlijk weer vrijstellen, maar de verloren jaren komen niet terug en de psychische schade die zo iemand oploopt zal hem zijn leven lang achtervolgen.

Iemand levenslang opsluiten (wat maar 20 jaar is), leidt vaak tot, zoals al is gezegd, vervroegde vrijlating. In feite laat je zo familie en vrienden van het slachtoffer in de kou staan. Je kunt uiteraard pleiten voor een verscherpt beleid voor gevangenisstraffen, maar gedachten zoals "hij heeft nu wel genoeg geboet" zullen altijd blijven bestaan. Daarnaast zijn de gevangenissen van tegenwoordig met al zijn luxe ook geen echte gevangenissen meer. </i>

Ik hoop dat ik niets ben vergeten, mocht dat wel het geval zijn; ik ga er graag op in.

- Je kunt Singapore of Japan met geen mogelijkheid met Nederland vergelijken. De complete samenleving is anders opgebouwd en de mentaliteit is op zijn minst afwijkend te noemen.

- Na een onterechte gevangenisstraf kan iemand in ieder geval nog een poging wagen om een nieuw leven op te pakken. Dit is overduidelijk onmogelijk
wanneer de doodstraf is uitgevoerd. Ik neem aan dat zelfs JIJ dit verschil ziet.

- Dat levenslange opsluiting vaak tot vervroegde vrijlating leid betekent nog niet dat we compleet moeten doorslaan en overal doodstraffen moeten gaan uitdelen. Dit kan ook opgelost worden door het gevangenisregelement aan te passen.

Ik zie dat de heer kannibaal me weer voor is geweest.

This post was edited by sK_Kabouter on Feb 3 2006 12:23pm
Banned
Gold: 0.01
Warn: 20%
Feb 3 2006 01:26pm
Ik heb gezegd dat ik de exacte cijfers niet meer herinner en ik kan er dus ook geen verzinnen.

Je zou ze op het minst kunnen opzoeken of een duidelijke bron vermelden, voordat je ze gebruikt als argument.

Het is heel makkelijk te bewijzen. Neem het aantal moorden VOOR het invoeren van de doodstraf en vergelijk deze met het aantal moorden NA de doodstraf. Blijkbaar zijn deze hetzelfde gebleven.

Neem bijvoorbeeld Groot Brittanie; het aantal moorden per jaar met de doodstraf lag rond de 300. Na het afschaffen van de doodstraf in 1969 lag in 1970 het aantal moorden op 400 en nu op 700.

Zeggen dat er nooit fouten zullen gebeuren is een hypothese.Die goed opgeleide advocaten zijn overigens niet gegarandeerd, als je geen geld hebt krijg je een pro-deo advocaat, wat in de meeste gevallen niet altijd de beste zijn aangezien ze weinig of geen ervaring hebben

Maar ik zeg ook niet dat er nooit fouten zullen gebeuren, ze kunnen alleen tot een minimum worden beperkt. Bij mensen die worden beschuldigd van terreur of serie moord is er meestal voldoende bewijs om zekere te zijn dat je met de juiste persoon te maken hebt; Mohammed B, Volkert vd G, Dutroux, Fourninet,

En nee, de goed opgeleide advocaten zijn NU nog niet gegarandeerd.

Een verkrachter, seriemoordenaar of een soortgelijk persoon komt er makkelijker vanaf met de doodstraf dan levenslange gevangenis.

Dat is een mening. Ik denk dat mensen die te maken hebben met een verkrachter of seriemoordenaar meer tevreden zijn met een executie dan te leven met de de mogelijkheid tot uitbreken of vervroegd vrijkomen.

Pfff, ik heb hier eigenlijk al op geantwoord, maar omdat jij zo houdt van herhaling zal ik het hier ook nog eens zetten:
1) Ja, je kan inderdaad pleiten voor een verscherpt beleid van gevangenisstraffen, in plaats van de doodstraf.
Wat is dan erger? ALLE nadelen die met de doodstraf gepaard gaan(=alle tegenargumenten), of "de gedachte dat de dader al genoeg heeft geboet". "de gedachte", pleaaase.

Ken je "de vier van Breda"? Deze mannen waren ter dood veroordeeld voor oorlogsmisdaden, later is hun straf omgezet in levenslang en zijn ze later vrijgesproken door het Parlement omdat ze vonden dat ze genoeg gestraft waren. Dit getuigt dat de belofte om misdadigers nooit meer in de samenleving terug te laten keren kan worden gebroken.

2) Jaja, heel gezellig die gevangenissen. Je zit tussen 4 muren waar je niet uitkan wanneer je wil, je kan nergens naartoe, je verliest iedereen en alles wat je hebt en elk soort van sociaal contact == GEEN VRIJHEID.
Ik weet niet of jij je kan inbeelden hoe het moet zijn zonder vrijheid te leven, maar ik ben blij dat ik zometeen dit huis kan verlaten, terug kan komen, opstaan wanneer ik wil, eten wat ik wil wanneer ik wil, werken, praten met vrienden en familie, eigenlijk in het geheel een leven te hebben. Hoera.

Een gevangenis waar je mag TV kijken, alle boeken mag lezen waar je om vraagt, mag werken voor geld, bezoek mag ontvange en beter eten en onderdak krijgt dan een dakloze. Sociale contacten zijn er genoeg in de gevangenis.

PS. bij het opstellen van de lijst heb ik niet jouw woorden genomen, ik heb dus niets verdraaid.
Member
Feb 4 2006 06:32am
Quote (xepolite @ Fri, 3 Feb 2006, 20:26)
Quote (¢?NNI)

Je zou ze op het minst kunnen opzoeken of een duidelijke bron vermelden, voordat je ze gebruikt als argument.

Zoals ik al zei, heb ik het vernomen door een televisieprogramma (canvas) en ik dacht het programma "overleven", maar ik ben niet 100% zeker. Voor de rest kan het mij weinig schelen of je me gelooft, ik ben echt niet zo laag dat ik over zoiets ga liegen. Zelfs zonder dit argument, zou het verstrengen van de gevangenisstraffen nog een betere optie zijn dan de doodstraf.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Neem bijvoorbeeld Groot Brittanie; het aantal moorden per jaar met de doodstraf lag rond de 300. Na het afschaffen van de doodstraf in 1969 lag in 1970 het aantal moorden op 400 en nu op 700.

Dat is een omgekeerde vergelijking. De maatschappij in 1970 ziet er helemaal anders uit dan de maatschappij in 2006. De reden waarom er nu meer moorden gepleegd worden is te wijten aan de verandering van de maatschappij. Zo heeft het geweld in de media, videospelletjes en films een sterke invloed gehad op het aantal moorden, bovendien heeft de evolutie van katholieke waarden naar westerse decadentie ook zijn invloed gehad op het toenemend geweld. Ik denk dat die 300 meer moorden (per jaar?) meer met dat soort factoren heeft te maken en de veranderingen in de maatschappij dan met het afschaffen van de doodstraf.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Zeggen dat er nooit fouten zullen gebeuren is een hypothese.Die goed opgeleide advocaten zijn overigens niet gegarandeerd, als je geen geld hebt krijg je een pro-deo advocaat, wat in de meeste gevallen niet altijd de beste zijn aangezien ze weinig of geen ervaring hebben

Maar ik zeg ook niet dat er nooit fouten zullen gebeuren, ze kunnen alleen tot een minimum worden beperkt. Bij mensen die worden beschuldigd van terreur of serie moord is er meestal voldoende bewijs om zekere te zijn dat je met de juiste persoon te maken hebt; Mohammed B, Volkert vd G, Dutroux, Fourninet,

En nee, de goed opgeleide advocaten zijn NU nog niet gegarandeerd.

En omdat het maar over een "minimum" gaat, is het niet belangrijk?
Beeld je eens in dat iemand onschuldig wordt geëxecuteerd, hoe denk je dat dat voelt voor de familie? Het is niet omdat het MAAR een "minimum" is, dat het te negeren valt.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Een verkrachter, seriemoordenaar of een soortgelijk persoon komt er makkelijker vanaf met de doodstraf dan levenslange gevangenis.

Dat is een mening. Ik denk dat mensen die te maken hebben met een verkrachter of seriemoordenaar meer tevreden zijn met een executie dan te leven met de de mogelijkheid tot uitbreken of vervroegd vrijkomen.

Oplossing: verstrengen van de gevangenissen.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Ken je "de vier van Breda"? Deze mannen waren ter dood veroordeeld voor oorlogsmisdaden, later is hun straf omgezet in levenslang en zijn ze later vrijgesproken door het Parlement omdat ze vonden dat ze genoeg gestraft waren. Dit getuigt dat de belofte om misdadigers nooit meer in de samenleving terug te laten keren kan worden gebroken.

Oplossing: verstrengen van de gevangenissen, en het effectief uitvoeren van de straffen waartoe de crimineel veroordeelt is.
Ik snap eigenlijk niet wat je met dit voorbeeld tracht te bereiken, je had ook gewoon in mijn vorige quote de zin achter "1)" kunnen herlezen.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Een gevangenis waar je mag TV kijken, alle boeken mag lezen waar je om vraagt, mag werken voor geld, bezoek mag ontvange en beter eten en onderdak krijgt dan een dakloze.

Ik denk dat dat allemaal een beetje moet gerelativeerd moet worden.
1. Ik betwijfel of een zware crimineel mag werken voor geld. Als je levenslang hebt gekregen en vervolgens ook effectief die straf gaat uitvoeren dan heb je weinig aan je geld.
2. Bezoek zal een seriemoordenaar, verkrachter of soortgelijke zware crimineel niet krijgen.
3. Ik leef liever als een dakloze in vrijheid dan als crimineel in gevangenschap.
=> ik vind dat allemaal maar zwakke tegenargumenten. Ontdanks het feit dat ze tv hebben, boeken mogen lezen, en onderdak krijgt staat dat echt niet in evenwicht met het verlies van je vrijheid. Ik merk dat je te weinig empathie hebt om het te begrijpen en ik ga ook niet meer moeite doen om je hierover te overtuigen.

Quote (xepolite)
Sociale contacten zijn er genoeg in de gevangenis.

Dat is gewoon te gek om op te reageren.

Quote (xepolite)
PS. bij het opstellen van de lijst heb ik niet jouw woorden genomen, ik heb dus niets verdraaid.

Over wat heb je het hier ook alweer?
Banned
Feb 4 2006 08:04am
Zoals
ik al zei, heb ik het vernomen door een televisieprogramma (canvas) en
ik dacht het programma "overleven", maar ik ben niet 100% zeker. Voor
de rest kan het mij weinig schelen of je me gelooft, ik ben echt niet
zo laag dat ik over zoiets ga liegen. Zelfs zonder dit argument, zou
het verstrengen van de gevangenisstraffen nog een betere optie zijn dan
de doodstraf.

Hmm.. in een discussie kan het je weinig schelen of iemand je geloofd? huh.gif

Dat
is een omgekeerde vergelijking. De maatschappij in 1970 ziet er
helemaal anders uit dan de maatschappij in 2006. De reden waarom er nu
meer moorden gepleegd worden is te wijten aan de verandering van de
maatschappij. Zo heeft het geweld in de media, videospelletjes en films
een sterke invloed gehad op het aantal moorden, bovendien heeft de
evolutie van katholieke waarden naar westerse decadentie ook zijn
invloed gehad op het toenemend geweld. Ik denk dat die 300 meer moorden
(per jaar?) meer met dat soort factoren heeft te maken en de
veranderingen in de maatschappij dan met het afschaffen van de
doodstraf.

Heeft Amerika
dan recent de doodstraf ergens weer ingevoerd? Niet dat ik weet, dat
zou dan betekenen dat de vergelijking met Amerika helemaal niet opgaat.

En
omdat het maar over een "minimum" gaat, is het niet belangrijk? Beeld
je eens in dat iemand onschuldig wordt geëxecuteerd, hoe denk je dat
dat voelt voor de familie? Het is niet omdat het MAAR een "minimum" is,
dat het te negeren valt.

Nee,
natuurlijk valt het niet te negeren en het is zeer spijtig dat het
absoluut nooit voor zal komen (ook al zal dit amper het geval zijn).
Maar kijk nou in welke gevallen de doodstraf een mogelijk moet zijn.

Ik snap eigenlijk niet wat je met dit voorbeeld tracht te bereiken

Je begreep "de gedachte" niet.

Geen
garantie de maatschappij ontdoen van een gevaarlijke crimineel. Kijk,
zoals je graag doet, naar Amerika; daar is de gevangenis een stuk
strenger dan hier, ook daar ontsnappen nog steeds criminelen.

1.
Ik betwijfel of een zware crimineel mag werken voor geld. Als je
levenslang hebt gekregen en vervolgens ook effectief die straf gaat
uitvoeren dan heb je weinig aan je geld.

Denken dat dergelijke straf ook ooit serieus 100% gaat worden uitgevoerd noem ik naief.

2. Bezoek zal een seriemoordenaar, verkrachter of soortgelijke zware crimineel niet krijgen.

Hebben
ze dan geen familie meer die om ze geeft? Wat is dan de reden om ze nog
in leven te houden? Familie en vrienden kan het blijkbaar niet schelen,
en de nabestaanden van het slachtoffer zien zo iemand ook liever dood.

3. Ik leef liever als een dakloze in vrijheid dan als crimineel in gevangenschap.

Mening.

Dat is gewoon te gek om op te reageren.

Klopt.

Over dit;

JIJ verdraait mijn woorden en gebruikt ze in de situatie van een onschuldig persoon

1
simpele vraag; Welk nut heeft een tot levenslang veroordeelde gevangene
nog voor de maatschappij? (Ervan uitgaande dat de straf 100% word
uitgevoerd.)

This post was edited by xepolite on Feb 4 2006 08:05am
Member
Feb 4 2006 11:47am
Quote (xepolite @ Sat, 4 Feb 2006, 15:04)
Quote (¢?NNI)
Zoals
ik al zei, heb ik het vernomen door een televisieprogramma (canvas) en ik dacht het programma "overleven", maar ik ben niet 100% zeker. Voor de rest kan het mij weinig schelen of je me gelooft, ik ben echt niet zo laag dat ik over zoiets ga liegen. Zelfs zonder dit argument, zou het verstrengen van de gevangenisstraffen nog een betere optie zijn dan de doodstraf.

Hmm.. in een discussie kan het je weinig schelen of iemand je geloofd? huh.gif

Schokkend?

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Dat is een omgekeerde vergelijking. De maatschappij in 1970 ziet er helemaal anders uit dan de maatschappij in 2006. De reden waarom er nu meer moorden gepleegd worden is te wijten aan de verandering van de maatschappij. Zo heeft het geweld in de media, videospelletjes en films een sterke invloed gehad op het aantal moorden, bovendien heeft de evolutie van katholieke waarden naar westerse decadentie ook zijn invloed gehad op het toenemend geweld. Ik denk dat die 300 meer moorden (per jaar?) meer met dat soort factoren heeft te maken en de veranderingen in de maatschappij dan met het afschaffen van de doodstraf.

Heeft Amerika dan recent de doodstraf ergens weer ingevoerd? Niet dat ik weet, dat zou dan betekenen dat de vergelijking met Amerika helemaal niet opgaat.

Jouw vergelijking:
VROEGER: doodstraf ---------icon_pointr.gif NU: geen doodstraf
aantal moorden zijn gestegen, maar dat is eerder te wijten aan de meer geweldadige maatschappij zoals ik in mijn vorige quote heb beschreven (ik ga ni ALLES herhalen)

Mijn vergelijking:
VROEGER: geen doodstraf --icon_pointr.gif NU: doodstraf
aantal moorden bleven constant

Ik wil niet te "opwindend" klinken, maar het lijkt me niet zo moeilijk om tot zelf gewoon even beide situaties te vergelijken.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
En omdat het maar over een "minimum" gaat, is het niet belangrijk? Beeld je eens in dat iemand onschuldig wordt geëxecuteerd, hoe denk je dat dat voelt voor de familie? Het is niet omdat het MAAR een "minimum" is, dat het te negeren valt.

Nee, natuurlijk valt het niet te negeren en het is zeer spijtig dat het absoluut nooit voor zal komen (ook al zal dit amper het geval zijn). Maar kijk nou in welke gevallen de doodstraf een mogelijk moet zijn.

Doodstraf === kans bestaat dat onschuldigen worden geëxecuteerd.
Levenslang === geen kans dat onschuldigen geëxecuteerd worden.
Levenslang 1 - 0 doodstraf

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Ik snap eigenlijk niet wat je met dit voorbeeld tracht te bereiken

Je begreep "de gedachte" niet.

Ik wil nogmaals niet te opwindend klinken, maar ik denk dat als het op denken en begrijpen aankomt, ik geen problemen heb. Maar ik ben langs de andere kant toch blij dat ik je het gevoel van "je begrijpt het niet" heb kunnen schenken, want dat heb ik nu al deze hele discussie.

Helaas is dit bij jou maar een schijngevoel want jij begrijpt het hier niet. JIJ gaf een voorbeeld wat natuurlijk juist is (ook al heb je de juiste bron niet vermeld OMG), maar met dat voorbeeld bewijs je niet meer dan in je vorige quote, waarop ik overigens al had gereageerd.
Snap je?

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Geen garantie de maatschappij ontdoen van een gevaarlijke crimineel. Kijk, zoals je graag doet, naar Amerika; daar is de gevangenis een stuk strenger dan hier, ook daar ontsnappen nog steeds criminelen.

Ik kijk helemaal niet graag naar Amerika — ik heb het objectief 1 keer gedaan — maar ik ben blij dat je je eigen foute interpretaties open stelt, dat maakt het een stuk gemakkelijker voor mij. En zou ik dan even, zoals jij graag hebt, je bron mogen weten?
Ik denk eigenlijk dat dit zo goed als uitgesloten is, zware criminelen ontsnappen niet. En als dat in Amerika wel kan, moeten ze het hier nog strenger maken. Voor zo'n vorm van veiligheid kan simpelweg worden gezorgt. Desnoods zoals in Guantanamo.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
1.Ik betwijfel of een zware crimineel mag werken voor geld. Als je levenslang hebt gekregen en vervolgens ook effectief die straf gaat uitvoeren dan heb je weinig aan je geld.

Denken dat dergelijke straf ook ooit serieus 100% gaat worden uitgevoerd noem ik naief.

Je volgt niet, meid. Ik heb zeker al 10000 keer gezegd NA HET VERSTRENGEN EN EFFECTIEF UITVOEREN VAN GEVANGENISSTRAFFEN.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Hebben ze dan geen familie meer die om ze geeft? Wat is dan de reden om ze nog in leven te houden? Familie en vrienden kan het blijkbaar niet schelen, en de nabestaanden van het slachtoffer zien zo iemand ook liever dood.

Vanuit moreel standpunt is er geen reden.
Als je zelf even nadenkt kom je tot de conclusie dat de reden om ze nog in leven te houden, is, omdat het simpelweg een zwaardere straf is, en goedkoper is. Hoera voor het gebruik van hersencellen.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Mening.

Klopt.

Quote (¢?NNI)

Quote (¢?NNI)

Ik ben te lui om op te zoeken of dat zo is, maar het heeft eigenlijk weinig te maken met de discussie zelf.

Quote (xepolite)
simpele vraag; Welk nut heeft een tot levenslang veroordeelde gevangene nog voor de maatschappij? (Ervan uitgaande dat de straf 100% word
uitgevoerd.)

1. Het is goedkoper.
2. Het is een zwaardere straf (de dood is eerder een verlossing)
3. Het heeft een voorbeeldfunctie.

Omdat deze discussie eigenlijk tot weinig leidt, zal ik even de plus- en minpunten van beide straffen naast elkaar brengen op een zo objectief mogelijke manier.

[A]Levenslange straf (de verstrengde versie, dus effectieve gevangenisstraf versus [B]doodstraf
1. Levenslang is goedkoper. A
2. De invoering van de doodstraf gaat gepaard aan het executeren van onschuldigen. A
3. Er bestaat een kans dat de gedentineerde onsnapt (ook al is deze kans miniem als ze de gevangenissen gaan verbeteren zoals bv Guatanamo). B
4. De doodstraf heeft geen afschrikkingseffect. A
5. De doodstraf wordt verafschuwd door mensenrechtenorganisaties, bovendien is een levenslange straf emotioneel zwaarder. A

Als jij nog aan iets kan denken wat objectief verantwoord is, voeg maar toe.

Dan wou ik ook nog even iets zeggen in verband met het afschrikkingseffect van zelfmoord: Dutroux, Fourniret, Mohammed B. Als je niet bang bent om iemand te vermoorden, als je een kind kan verkrachten... denk ik dat je weinig schrik hebt van je eigen dood.

This post was edited by ¢?NNI on Feb 4 2006 11:49am
Banned
Feb 4 2006 01:40pm
Quote (¢?NNI)
Schokkend?
Het doel van een discussie is toch overtuigen?

Quote (¢?NNI)

Kijk nog eens voor welke gevallen ik vind dat de doodstraf een optie moet zijn. Het is 100% zeker dat zij de dader zijn.

Quote (¢?NNI)
Desnoods zoals in Guantanamo.

Guantanamo en het vervolgens over mensenrechtenorganisaties hebben.

Quote (¢?NNI)
Je volgt niet, meid. Ik heb zeker al 10000 keer gezegd NA HET VERSTRENGEN EN EFFECTIEF UITVOEREN VAN GEVANGENISSTRAFFEN.

Ja, denken dat dat ooit serieus zal gebeuren is naief. PS; ik vind het erg vervelend als je me koosnamen gaat geven, ik vraag je vriendelijk dat niet meer te doen.

Quote (¢?NNI)
omdat het simpelweg een zwaardere straf is, en goedkoper is.

Zwaardere straf = mening, zo zijn er ook mensen die geloven dat je pas na je dood wordt gestraft door God. Gaat dus niet op als geldig argument.

Goedkoper, is natuurlijk een keuze. In Amerika is de doodstraf duurder ja, in Saoudi Arabie niet. De doodstraf wel of niet invoeren vanwege geld is absurd.

Wat betekend dat dit overblijft;
Quote (¢?NNI)

Zoals jij zou zeggen; Hoera?

Quote (¢?NNI)
Ik ben te lui om op te zoeken of dat zo is, maar het heeft eigenlijk weinig te maken met de discussie zelf.

Klopt. Maar eerst zeg je dat ik je woorden loop te verdraaien. Aan het eind van mijn post leg ik uit dat dat niet het geval is. Jij vraagt vervolgens waar het om ging en ik geef gewoon netjes antwoord.

Quote (¢?NNI)
1. Het is goedkoper.

1. -
2. Wederom; mening
3. Je beweert dat de doodstraf dat niet heeft, waarom heeft levenslang dat wel?

Quote (¢?NNI)

Dan wou ik ook nog even iets zeggen in verband met het afschrikkingseffect van zelfmoord:
Dutroux, Fourniret, Mohammed B. Als je niet bang bent om iemand te vermoorden, als je een kind kan verkrachten... denk ik dat je weinigschrik hebt van je eigen dood.

Ik neem maar aan dat je daar een typfout hebt gemaakt. Nee, dan heb je waarschijnlijk weinig schrik van je eigen dood, maar hebben die mensen ooit enige tekens van berouw getoond? Nee, ze opsluiten om ze te laten nadenken over wat ze hebben gedaan heeft dan dus ook geen zin.

EDIT; hah, ik heb door hoe je namen aan quotes kunt toevoegen. Handig happy.gif

This post was edited by xepolite on Feb 4 2006 01:43pm
Member
Feb 5 2006 08:58am
Quote (xepolite @ Sat, 4 Feb 2006, 20:40)
Quote (¢?NNI)
Schokkend?
Het doel van een discussie is toch overtuigen?

Het kan me weinig schelen of je de bron van mijn eerste argument gelooft, genoeg hierover.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Kijk nog eens voor welke gevallen ik vind dat de doodstraf een optie moet zijn. Het is 100% zeker dat zij de dader zijn.

Nogmaals: dat is een hypothese en tenzij jij toekomst kan voorspellen kan je er niet vanuit gaan dat het zo is.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Desnoods zoals in Guantanamo.

Guantanamo en het vervolgens over mensenrechtenorganisaties hebben.

Ik had het enkel over het aspect van veiligheid, Einstein.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Ja, denken dat dat ooit serieus zal gebeuren is naief. PS;

Hoe heb jij ooit behoorlijk Nederlands kunnen leren als je dit niet eens snapt.
Kijk: het PARLEMENT stemt een wet die zegt dat de gevangenisstraffen EFFECTIEF moeten worden nageleefd. Rechters en justitie MOETEN deze wet dan volgen.
Naief? Gewoon het volgen van een aangepaste wet.... Ik hoop dat je het nu wel snapt.

Quote (xepolite)
ik vind het erg vervelend als je me koosnamen gaat geven, ik vraag je vriendelijk dat niet meer te doen.

Wees een flinke meid.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
omdat het simpelweg een zwaardere straf is, en goedkoper is.

Zwaardere straf = mening, zo zijn er ook mensen die geloven dat je pas na je dood wordt gestraft door God. Gaat dus niet op als geldig argument.

Guess what?
Psychologische en mentaal zijn gevangenisstraffen veel zwaarder === wetenschappelijk te bewijzen.
Worden gestraft door God/ naar de hel gaan === niet wetenschappelijk te bewijzen.
Zie je het verschil? Sorry, maar de tijd van verlichting is al geweest.

Quote (xepolite)
Goedkoper, is natuurlijk een keuze. In Amerika is de doodstraf duurder ja, in Saoudi Arabie niet. De doodstraf wel of niet invoeren vanwege geld is absurd.

Gooien met stenen is inderdaad goedkoper.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Quote (xepolite)
Wat betekend dat dit overblijft;

Zoals jij zou zeggen; Hoera?

Ik zou dat pas zeggen nadat ik de andere argumenten op een behoorlijke manier had ontkracht. Hoera.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Klopt. Maar eerst zeg je dat ik je woorden loop te verdraaien. Aan het eind van mijn post leg ik uit dat dat niet het geval is. Jij vraagt vervolgens waar het om ging en ik geef gewoon netjes antwoord.

Ja, ik zoek het wel eens op als ik wat meer tijd heb, waarschijnlijk zal ik wel op een of andere manier gelijk hebben.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
1. Het is goedkoper.

1. -
2. Wederom; mening
3. Je beweert dat de doodstraf dat niet heeft, waarom heeft levenslang dat wel?

1. +1
2. Fout, je kan je niet baseren op het niet-wetenschappelijke.
3. Nee, ik beweer dat de doodstraf geen afschrikkingseffect heeft (dat bedoel ik dus met het verdraaien van mijn uitspraken). Elk soort straf heeft op zich wel een voorbeeldfunctie, met of zonder afschrikkingseffect.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Dan wou ik ook nog even iets zeggen in verband met het afschrikkingseffect van de doodstraf:
Dutroux, Fourniret, Mohammed B. Als je niet bang bent om iemand te vermoorden, als je een kind kan verkrachten... denk ik dat je weinigschrik hebt van je eigen dood.

Ik neem maar aan dat je daar een typfout hebt gemaakt. Nee, dan heb je waarschijnlijk weinig schrik van je eigen dood, maar hebben die mensen ooit enige tekens van berouw getoond? Nee, ze opsluiten om ze te laten nadenken over wat ze hebben gedaan heeft dan dus ook geen zin.

Dat heb je mooi aangenomen. *aangepast
Nee, ze opsluiten om ze psychisch en mentaal te laten afzien heeft wel zin.

Quote (xepolite)
EDIT; hah, ik heb door hoe je namen aan quotes kunt toevoegen. Handig happy.gif

Mja, ook handiger voor mij.
Banned
Feb 5 2006 09:44am
Quote (¢?NNI)

No shit, en hoe word die veiligheid daar gerealiseerd? Inderdaad, door maatregelen te nemen waar de mensenrechten organisaties niet zo blij mee zijn.

Quote (¢?NNI)
Hoe heb jij ooit behoorlijk Nederlands kunnen leren als je dit niet eens snapt. Kijk: het PARLEMENT stemt een wet die zegt dat de gevangenisstraffen EFFECTIEF moeten worden nageleefd. Rechters en justitie MOETEN deze wet dan volgen.
Naief? Gewoon het volgen van een aangepaste wet.... Ik hoop dat je het nu wel snapt.

Dat zou absoluut geweldig zijn, maar wat je voorsteld is gewoon onmogelijk te realiseren. Dan nog zie ik meer heil in de doodstraf dan een levenslange opsluiting.

Quote (¢?NNI)

Guess what? Psychologische en mentaal zijn gevangenisstraffen veel zwaarder === wetenschappelijk te bewijzen. Worden gestraft door God/ naar de hel gaan === niet wetenschappelijk te bewijzen. Zie je het verschil? Sorry, maar de tijd van verlichting is al geweest.

Dat van God gebruik ik natuurlijk niet als argument, enkel als voorbeeld over hoe je er OOK over kunt denken. Mensen die tot zulke gruwelijkheden overgaan zijn psychisch al niet in orde, het kan ze echt geen ene hol schelen wat er met ze gebeurd, ze laten nadenken WERKT niet. Levenslang heeft dus voor hun geen zin en voor ons geen zin. Weg ermee.

Quote (¢?NNI)

Het gebruik van een CO2 kamer is humaner en zelfs nog goedkoper.

Quote (¢?NNI)

1. +1
3. Nee, ik beweer dat de doodstraf geen afschrikkingseffect heeft (dat bedoel ik dus met het verdraaien van mijn uitspraken). Elk soort straf heeft op zich wel een voorbeeldfunctie, met of zonder afschrikkingseffect.

1. Als je ervan houdt jezelf voor de gek te houden, dan mag je van mij ook wel zeggen dat je bij voorbaat al gewonnen had.
2. Doe ik ook niet, lees reactie boven.
3. Ok, in hoeverre heeft levenslang een andere voorbeeldfunctie dan de doodstraf?

Quote (¢?NNI)

Het gebruik van enkel psychisch of mentaal is voldoende. Ja, dat levenslange opsluiting zin heeft hebben we wel gezien aan de mensen die het ondervinden he?

Zou je misschien verder kunnen onderbouwen waarom volgens jou opsluiting zo een impact heeft op de gevangene? Ik heb al enkele voorbeelden gegeven dat dat niet het geval is, kan jij hetzelfde voor jouw standpunt?
Member
Feb 5 2006 10:04am
Quote (xepolite @ Sun, 5 Feb 2006, 16:44)
Quote (¢?NNI)

No shit, en hoe word die veiligheid daar gerealiseerd? Inderdaad, door maatregelen te nemen waar de mensenrechten organisaties niet zo blij mee zijn.

Geef eens een voorbeeld.
Ja, het kan best dat veiligheid gepaard gaat met mensonwaardige toestanden, maar er zullen ook wel manieren bestaan om dezelfde veiligheid te bereiken op aanvaarde manieren.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Hoe heb jij ooit behoorlijk Nederlands kunnen leren als je dit niet eens snapt. Kijk: het PARLEMENT stemt een wet die zegt dat de gevangenisstraffen EFFECTIEF moeten worden nageleefd. Rechters en justitie MOETEN deze wet dan volgen.

Dat zou absoluut geweldig zijn, maar wat je voorsteld is gewoon onmogelijk te realiseren. Dan nog zie ik meer heil in de doodstraf dan een levenslange opsluiting.

Wat een bullshit reactie. Waarom zou dat "onmogelijk te realiseren" zijn?

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Guess what? Psychologische en mentaal zijn gevangenisstraffen veel zwaarder === wetenschappelijk te bewijzen. Worden gestraft door God/ naar de hel gaan === niet wetenschappelijk te bewijzen. Zie je het verschil? Sorry, maar de tijd van verlichting is al geweest.

Dat van God gebruik ik natuurlijk niet als argument, enkel als voorbeeld over hoe je er OOK over kunt denken. Mensen die tot zulke gruwelijkheden overgaan zijn psychisch al niet in orde, het kan ze echt geen ene hol schelen wat er met ze gebeurd, ze laten nadenken WERKT niet. Levenslang heeft dus voor hun geen zin en voor ons geen zin. Weg ermee.

Dat laatste zinnetje was eerder van facisitische aard. En ik weet niet of jij iets vel psychologie kent, maar psychisch gestoorde moordenaars moorden meestal uit machtslust. Als je hen die macht ontneemt, breken ze. Hoera.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Het gebruik van een CO2 kamer is humaner en zelfs nog goedkoper.

Ik hoop dat je dat niet meent.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

1. +1

1. Als je ervan houdt jezelf voor de gek te houden, dan mag je van mij ook wel zeggen dat je bij voorbaat al gewonnen had.
2. Doe ik ook niet, lees reactie boven.
3. Ok, in hoeverre heeft levenslang een andere voorbeeldfunctie dan de doodstraf?

1. "gewonnen, verloren?" ik voer gewoon een discussie op mijn manier, je kan moeilijk "winnen", omdat 2 verschillende meningen wel beide op bepaalde argumenten gebaseerd zijn, ik vind mijn mening gewoon juister en beschaafder. Maar hoe jij het ziet lijkt me wel duidelijk uit het "racisme-topic".
2. Geef dan een ander wetenschappelijk voorbeeld dat bewijst dat de doodstraf zwaarder is dan een levenslange straf.
3. Het is meer beschaafde voorbeeldfunctie.

Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)

Het gebruik van enkel psychisch of mentaal is voldoende. Ja, dat levenslange opsluiting zin heeft hebben we wel gezien aan de mensen die het ondervinden he?

Zou je misschien verder kunnen onderbouwen waarom volgens jou opsluiting zo een impact heeft op de gevangene? Ik heb al enkele voorbeelden gegeven dat dat niet het geval is, kan jij hetzelfde voor jouw standpunt?

Ik heb er ook al gegeven, ga er zelf maar naar op zoek, ik ben het namelijk beu mezelf 5000 keer te herhalen om dan in de volgende quote vervolgens weer hetzelfde te moeten zeggen.

P.S. Ga je ook nog reageren in het "Racisme-topic"?

This post was edited by ¢?NNI on Feb 5 2006 10:07am
Go Back To Nederlands Topic List
Prev12345612Next
Add Reply New Topic New Poll