Quote (xepolite @ Sat, 4 Feb 2006, 15:04)
Quote (¢?NNI)
Zoals
ik al zei, heb ik het vernomen door een televisieprogramma (canvas) en ik dacht het programma "overleven", maar ik ben niet 100% zeker. Voor de rest kan het mij weinig schelen of je me gelooft, ik ben echt niet zo laag dat ik over zoiets ga liegen. Zelfs zonder dit argument, zou het verstrengen van de gevangenisstraffen nog een betere optie zijn dan de doodstraf.
Hmm.. in een discussie kan het je weinig schelen of iemand je geloofd?

Schokkend?
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Dat is een omgekeerde vergelijking. De maatschappij in 1970 ziet er helemaal anders uit dan de maatschappij in 2006. De reden waarom er nu meer moorden gepleegd worden is te wijten aan de verandering van de maatschappij. Zo heeft het geweld in de media, videospelletjes en films een sterke invloed gehad op het aantal moorden, bovendien heeft de evolutie van katholieke waarden naar westerse decadentie ook zijn invloed gehad op het toenemend geweld. Ik denk dat die 300 meer moorden (per jaar?) meer met dat soort factoren heeft te maken en de veranderingen in de maatschappij dan met het afschaffen van de doodstraf.
Heeft Amerika dan recent de doodstraf ergens weer ingevoerd? Niet dat ik weet, dat zou dan betekenen dat de vergelijking met Amerika helemaal niet opgaat.
Jouw vergelijking:
VROEGER: doodstraf ---------

NU: geen doodstraf
aantal moorden zijn gestegen, maar dat is eerder te wijten aan de meer geweldadige maatschappij zoals ik in mijn vorige quote heb beschreven (ik ga ni ALLES herhalen)
Mijn vergelijking:
VROEGER: geen doodstraf --

NU: doodstraf
aantal moorden bleven constant
Ik wil niet te "opwindend" klinken, maar het lijkt me niet zo moeilijk om tot zelf gewoon even beide situaties te vergelijken.
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
En omdat het maar over een "minimum" gaat, is het niet belangrijk? Beeld je eens in dat iemand onschuldig wordt geëxecuteerd, hoe denk je dat dat voelt voor de familie? Het is niet omdat het MAAR een "minimum" is, dat het te negeren valt.
Nee, natuurlijk valt het niet te negeren en het is zeer spijtig dat het absoluut nooit voor zal komen (ook al zal dit amper het geval zijn). Maar kijk nou in welke gevallen de doodstraf een mogelijk moet zijn.
Doodstraf === kans bestaat dat onschuldigen worden geëxecuteerd.
Levenslang === geen kans dat onschuldigen geëxecuteerd worden.
Levenslang 1 - 0 doodstraf
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Ik snap eigenlijk niet wat je met dit voorbeeld tracht te bereiken
Je begreep "de gedachte" niet.
Ik wil nogmaals niet te opwindend klinken, maar ik denk dat als het op denken en begrijpen aankomt, ik geen problemen heb. Maar ik ben langs de andere kant toch blij dat ik je het gevoel van "je begrijpt het niet" heb kunnen schenken, want dat heb ik nu al deze hele discussie.
Helaas is dit bij jou maar een schijngevoel want jij begrijpt het hier niet. JIJ gaf een voorbeeld wat natuurlijk juist is (ook al heb je de juiste bron niet vermeld OMG), maar met dat voorbeeld bewijs je niet meer dan in je vorige quote, waarop ik overigens al had gereageerd.
Snap je?
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
Oplossing: verstrengen van de gevangenissen.
Geen garantie de maatschappij ontdoen van een gevaarlijke crimineel. Kijk, zoals je graag doet, naar Amerika; daar is de gevangenis een stuk strenger dan hier, ook daar ontsnappen nog steeds criminelen.
Ik kijk helemaal niet graag naar Amerika — ik heb het objectief 1 keer gedaan — maar ik ben blij dat je je eigen foute interpretaties open stelt, dat maakt het een stuk gemakkelijker voor mij. En zou ik dan even, zoals jij graag hebt, je bron mogen weten?
Ik denk eigenlijk dat dit zo goed als uitgesloten is, zware criminelen ontsnappen niet. En als dat in Amerika wel kan, moeten ze het hier nog strenger maken. Voor zo'n vorm van veiligheid kan simpelweg worden gezorgt. Desnoods zoals in Guantanamo.
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
1.Ik betwijfel of een zware crimineel mag werken voor geld. Als je levenslang hebt gekregen en vervolgens ook effectief die straf gaat uitvoeren dan heb je weinig aan je geld.
Denken dat dergelijke straf ook ooit serieus 100% gaat worden uitgevoerd noem ik naief.
Je volgt niet, meid. Ik heb zeker al 10000 keer gezegd
NA HET VERSTRENGEN EN EFFECTIEF UITVOEREN VAN GEVANGENISSTRAFFEN.
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
2. Bezoek zal een seriemoordenaar, verkrachter of soortgelijke zware crimineel niet krijgen.
Hebben ze dan geen familie meer die om ze geeft? Wat is dan de reden om ze nog in leven te houden? Familie en vrienden kan het blijkbaar niet schelen, en de nabestaanden van het slachtoffer zien zo iemand ook liever dood.
Vanuit moreel standpunt is er geen reden.
Als je zelf even nadenkt kom je tot de conclusie dat de reden om ze nog in leven te houden, is, omdat het simpelweg een zwaardere straf is, en goedkoper is. Hoera voor het gebruik van hersencellen.
Quote (xepolite)
Quote (¢?NNI)
3. Ik leef liever als een dakloze in vrijheid dan als crimineel in gevangenschap.
Mening.
Klopt.
Quote (¢?NNI)
Over wat heb je het hier ook alweer?
Quote (¢?NNI)
JIJ verdraait mijn woorden en gebruikt ze in de situatie van een onschuldig persoon
Laat mijn uitspraken in de juiste context staan, aub.
Ik ben te lui om op te zoeken of dat zo is, maar het heeft eigenlijk weinig te maken met de discussie zelf.
Quote (xepolite)
simpele vraag; Welk nut heeft een tot levenslang veroordeelde gevangene nog voor de maatschappij? (Ervan uitgaande dat de straf 100% word
uitgevoerd.)
1. Het is goedkoper.
2. Het is een zwaardere straf (de dood is eerder een verlossing)
3. Het heeft een voorbeeldfunctie.
Omdat deze discussie eigenlijk tot weinig leidt, zal ik even de plus- en minpunten van beide straffen naast elkaar brengen op een zo objectief mogelijke manier.
[A]Levenslange straf (de verstrengde versie, dus effectieve gevangenisstraf versus
[B]doodstraf1. Levenslang is goedkoper. A
2. De invoering van de doodstraf gaat gepaard aan het executeren van onschuldigen. A
3. Er bestaat een kans dat de gedentineerde onsnapt (ook al is deze kans miniem als ze de gevangenissen gaan verbeteren zoals bv Guatanamo). B
4. De doodstraf heeft geen afschrikkingseffect. A
5. De doodstraf wordt verafschuwd door mensenrechtenorganisaties, bovendien is een levenslange straf emotioneel zwaarder. A
Als jij nog aan iets kan denken wat objectief verantwoord is, voeg maar toe.
Dan wou ik ook nog even iets zeggen in verband met het afschrikkingseffect van zelfmoord: Dutroux, Fourniret, Mohammed B. Als je niet bang bent om iemand te vermoorden, als je een kind kan verkrachten... denk ik dat je weinig schrik hebt van je eigen dood.
This post was edited by ¢?NNI on Feb 4 2006 11:49am