d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > Stel Je Rijdt Iemand Dood > Rijdt Je Door Of Niet?
Prev123457Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 100.00
Apr 25 2011 01:28pm

Titel V. Overtreding betreffende hulpbehoevenden
Artikel 450 sr
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dit is uit het nederlandse strafrecht
Banned
Gold: 0.00
Warn: 60%
Apr 25 2011 06:07pm
Quote (Hellskin @ Apr 25 2011 03:45pm)
eigen veiligheid gaat altijd voor. Maar als je gewoon wegloopt of doorrijdt ben je zoiezo strafbaar.
Er is altijd wel wat dat je kunt doen, ookal is het "alleen maar" 112 bellen of iemand anders waarschuwen.

(helpen en eerste hulp toepassen zijn trouwens twee verschillende dingen)

Ik heb absoluut het zelfde.

Met dat 100% bedoelde ik dus, onthoofd oid. Alle andere gevallen zijn voor dit topic irrelevant.
Verder word je naar mijn weten berecht op doodslag/ dood door schuld? Al steekt een fietser savonds laAt bezopen zonder licht de weg over had je het "kunnen" zien.
En mijn geweten zou ook zeggen ga dat kind helpen eduard. Maar zoals topicccccc zegt. Je loopt erheen. Iet een niet bewegend lichaam met een half stuk hoofd zonder hersens. Je hebt iemand vermooooord. Ik zou sowieso gelijk een ambulance bellen. Maarrrr dankan je dus nog kiezen omberecht te worden, of niet (na het bellen naar huis rijden). Mensen missdn hier een beetje de kern van mijn post. Straf of schuldgevoel. Het complete ongeluk terzijde.
Banned
Apr 25 2011 06:12pm
Quote (Hellskin @ Apr 25 2011 07:28pm)
Dit is uit het nederlandse strafrecht

Op de dam stonden er van de duizend 4 man met jassen op de brandende mohamed te meppe en volgens mij heeft geen van de 996 een boete/cel gehad.. Verder vind ik het wel goed dat de wet er wel is..
Member
Gold: 179.04
Apr 26 2011 01:30am
Quote (shadowstriker89 @ Apr 26 2011 01:12am)
Op de dam stonden er van de duizend 4 man met jassen op de brandende mohamed te meppe en volgens mij heeft geen van de 996 een boete/cel gehad.. Verder vind ik het wel goed dat de wet er wel is..

Bystander effect.

Quote (Wikipedia)
The bystander effect or Genovese syndrome is a social psychological phenomenon that refers to cases where individuals do not offer any means of help in an emergency situation to the victim when other people are present. The probability of help has in the past been thought to be inversely related to the number of bystanders; in other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help. The mere presence of other bystanders greatly decreases intervention. This happens because as the number of bystanders increases, any given bystander is less likely to notice the incident, less likely to interpret the incident as a problem, and less likely to assume responsibility for taking action.

Hoe meer mensen er zijn, hoe minder hulp er geboden zal worden omdat iedereen denkt: iemand anders helpt wel. Is voor zover ik weet ook een legitiem verweer in de rechtszaal, omdat het wetenschappelijk onderbouwd is. Neemt niet weg dat het fucking lame is en het weer afwijkt van de vraag doorrijden of helpen.

Ik zit er serieus over te denken deze zomer zowel BHV als EHBO te gaan doen, vriend van mij heeft ook EHBO (+ AED) gedaan en gezien zijn dagelijkse activiteiten (veel op de weg en werkzaam in de bouw) heeft hij er, helaas, al regelmatig gebruik van moeten maken.

Persoonlijk heb ik al een aantal keren meegemaakt dat mensen op het moment van het ongeluk (ook bij een aanrijding) zo in shock waren dat ze geen hulp KONDEN verlenen. Heb ooit ook nog eens een jongedame van mogelijke verlamming 'gered' omdat de bestuurder van het voertuig wat haar aanreed er heilig van overtuigd was dat hij haar IN zijn auto moest zetten. Fucking leipo.
Member
Apr 26 2011 03:22am
Dit is dus waar mijn opleiding integrale veiligheid over gaat he! massa psychologie inbegrepen.

Quote (shadowstriker89 @ 26 Apr 2011 02:07)
Met dat 100% bedoelde ik dus, onthoofd oid. Alle andere gevallen zijn voor dit topic irrelevant.
Verder word je naar mijn weten berecht op doodslag/ dood door schuld? Al steekt een fietser savonds laAt bezopen zonder licht de weg over had je het "kunnen" zien.
En mijn geweten zou ook zeggen ga dat kind helpen eduard. Maar zoals topicccccc zegt. Je loopt erheen. Iet een niet bewegend lichaam met een half stuk hoofd zonder hersens. Je hebt iemand vermooooord. Ik zou sowieso gelijk een ambulance bellen. Maarrrr dankan je dus nog kiezen omberecht te worden, of niet (na het bellen naar huis rijden). Mensen missdn hier een beetje de kern van mijn post. Straf of schuldgevoel. Het complete ongeluk terzijde.

De persoon die in de auto zit kan alleen veroordeeld worden als:

1) het geen gebeurd is toe te rekenen is aan het handelen (of nalaten) van de persoon
2) de schuld hem toe te rekenen is (en de handeling wederrechtelijk is)
3) het feit te bewijzen is
4) het feit te kwalificeren is

(en dan in de volgorde: 4/3/2/1)

Rijdt een dronke jongen, door rood, op zijn fiets EN de persoon die hem dood rijdt heeft hem niet op tijd kunnen zien, of niet op tijd kunnen stoppen (terwijl de persoon zich wel netjes aan de verkeersregels houdt, snelheidslimiet etc)
dan zal de persoon niet veroordeeld worden.

Rijdt de bestuurder te hard, of had hij de persoon kunnen zien. dan wordt het lastiger.

Quote (Lucas[NM] @ 26 Apr 2011 09:30)
Bystander effect.

Je quote is wat te beperkt imo. In het Bystander effect gaat het vooral om de eerste persoon die zich inzet om hulp te bieden.
Mensen zijn enorme kuddedieren. Maar zodra één schaap over de dam is volgen er meer. Zo hielpen er bij de dam wel veel mensen (in tegenstelling tot hoe edu het doet geloven)

Naar mijn mening moet je quote zijn: "Hoe meer mensen, hoe minder groot de kans is dat de eerste begint met helpen" neemt niet weg dat ik hoe dan ook wel in zal grijpen als ik zou kunnen (zit in mijn aard)

Heb ooit ook nog eens een jongedame van mogelijke verlamming 'gered' omdat de bestuurder van het voertuig wat haar aanreed er heilig van overtuigd was dat hij haar IN zijn auto moest zetten. Fucking leipo.

en dan komt de ambulance met brandweer, wordt er nek/rug letsel vermoed en knippen ze zijn auto open om haar veilig uit de auto te verwijderen. Zet fucking nooit een slachtoffer in je eigen auto.
ook niet als het koud is, pak gewoon dekens of verzin wat anders.
Banned
Apr 26 2011 04:03am
Jongennnnsssss

Oke, je had hem
Kunnen zien maar het was donkder, je weet dat je de schuld krijgt van het ongeluk. Slachtoffer is ONTHOOFD. rijdt je door om straf te vermijden of ga je tijdje de cel in!¡¿??
Member
Apr 26 2011 04:15am
Quote (shadowstriker89 @ 26 Apr 2011 12:03)
Jongennnnsssss

Oke, je had hem
Kunnen zien maar het was donkder, je weet dat je de schuld krijgt van het ongeluk. Slachtoffer is ONTHOOFD. rijdt je door om straf te vermijden of ga je tijdje de cel in!¡¿??

OMG PVP.

Hij zij GO!
Member
Gold: 70,686.51
Apr 26 2011 04:47am
Zei
Member
Gold: 179.04
Apr 26 2011 04:47am
Quote (Hellskin @ Apr 26 2011 10:22am)
en dan komt de ambulance met brandweer, wordt er nek/rug letsel vermoed en knippen ze zijn auto open om haar veilig uit de auto te verwijderen. Zet fucking nooit een slachtoffer in je eigen auto.
ook niet als het koud is, pak gewoon dekens of verzin wat anders.

Dat ook, maar je kunt veel meer verkloten aan iemand verplaatsen dan dat je kunt doen door degene te laten liggen. Alleen als de omstandigheden dermate slecht zijn zou ik het aandurven iemand te verplaatsen (lees: als de situatie de persoon in meer gevaar zou kunnen brengen)

@Edu: volgens mij is iedereen bevoegd om iemand dood te verklaren als hoofd en romp zich minimaal een meter uit elkaar bevinden.
Banned
Apr 26 2011 05:45am
godver godverdegodverde.......

oke
ik moet dit topic denk ik maar opnieuw doen.
en over OMG-PVP, hahaha ik weet het. zat eerst bij teh infamouse gramar police maar werd gebanned uknooowww

maar het hele punt was.
je word sowieso schuldig verklaard. slachtoffer is dood. niemand zag het. je hebt al een ambulance gebeld vanaf een anonieme simkaart oid.

je MOET kiezen. STRAF OF SCHULDGEVOEL!
= wegrijden en niet gepakt worden of gewoon vrijwillig met de popo mee!

en nu even niet over wanneer iemand dood is of niet en dat je je verplicht voelt om te helpen want dat heeft iedereeen. en ook niet over EHBO of wat dan ook. JE KIEST OF STRAFRECHTELIJKE STRAF OF SCHULDGEVOELLLLL

This post was edited by shadowstriker89 on Apr 26 2011 05:46am
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123457Next
Add Reply New Topic New Poll