Dit is dus waar mijn opleiding integrale veiligheid over gaat he! massa psychologie inbegrepen.
Quote (shadowstriker89 @ 26 Apr 2011 02:07)
Met dat 100% bedoelde ik dus, onthoofd oid. Alle andere gevallen zijn voor dit topic irrelevant.
Verder word je naar mijn weten berecht op doodslag/ dood door schuld? Al steekt een fietser savonds laAt bezopen zonder licht de weg over had je het "kunnen" zien.
En mijn geweten zou ook zeggen ga dat kind helpen eduard. Maar zoals topicccccc zegt. Je loopt erheen. Iet een niet bewegend lichaam met een half stuk hoofd zonder hersens. Je hebt iemand vermooooord. Ik zou sowieso gelijk een ambulance bellen. Maarrrr dankan je dus nog kiezen omberecht te worden, of niet (na het bellen naar huis rijden). Mensen missdn hier een beetje de kern van mijn post. Straf of schuldgevoel. Het complete ongeluk terzijde.
De persoon die in de auto zit kan alleen veroordeeld worden als:
1) het geen gebeurd is toe te rekenen is aan het handelen (of nalaten) van de persoon
2) de schuld hem toe te rekenen is (en de handeling wederrechtelijk is)
3) het feit te bewijzen is
4) het feit te kwalificeren is
(en dan in de volgorde: 4/3/2/1)
Rijdt een dronke jongen, door rood, op zijn fiets EN de persoon die hem dood rijdt heeft hem niet op tijd kunnen zien, of niet op tijd kunnen stoppen (terwijl de persoon zich wel netjes aan de verkeersregels houdt, snelheidslimiet etc)
dan zal de persoon niet veroordeeld worden.
Rijdt de bestuurder te hard, of had hij de persoon kunnen zien. dan wordt het lastiger.
Quote (Lucas[NM] @ 26 Apr 2011 09:30)
Bystander effect.
Je quote is wat te beperkt imo. In het Bystander effect gaat het vooral om de eerste persoon die zich inzet om hulp te bieden.
Mensen zijn enorme kuddedieren. Maar zodra één schaap over de dam is volgen er meer. Zo hielpen er bij de dam wel veel mensen (in tegenstelling tot hoe edu het doet geloven)
Naar mijn mening moet je quote zijn: "Hoe meer mensen, hoe minder groot de kans is dat de eerste begint met helpen" neemt niet weg dat ik hoe dan ook wel in zal grijpen als ik zou kunnen (zit in mijn aard)
Heb ooit ook nog eens een jongedame van mogelijke verlamming 'gered' omdat de bestuurder van het voertuig wat haar aanreed er heilig van overtuigd was dat hij haar IN zijn auto moest zetten. Fucking leipo.
en dan komt de ambulance met brandweer, wordt er nek/rug letsel vermoed en knippen ze zijn auto open om haar veilig uit de auto te verwijderen. Zet fucking nooit een slachtoffer in je eigen auto.
ook niet als het koud is, pak gewoon dekens of verzin wat anders.