d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Onwetendheid. > Idd ja, onwetendheid.
Prev12345Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 224.00
Jul 30 2006 04:10am
Quote (Incompetence @ Sun, Jul 30 2006, 09:59am)
Niet echt. Als je niet over de capaciteiten beschikt, denk je niet teveel na. Als je wel over die capaciteiten beschikt, wil niet zeggen dat je wel veel nadenkt of wanneer je dat wel doet, daar niet mee om kan gaan.

Niet mee eens.

Je doet alsof mensen met mindere capaciteiten geen emoties hebben. Alsof zij geen ellende kunnen voelen. Natuurlijk, ik (mezelf even als hoogopgeleid beschouwend) kan vrij goed mijn emoties benoemen en herleiden, maar maakt dat mijn emoties heftiger? Of minder heftig?

Lijdt iemand minder door een oorlog waarvan hij niet weet hoe die begonnen is dan iemand die het wel weet?
Member
Gold: 5,901.42
Jul 30 2006 04:22am
Mensen zijn bang voor het onbekende. Een hogeropgeleid persoon weet beter wat er aan de hand is en heeft, als het goed is, ook de capaciteit om iets sneller te herkennen. Hij is dus minder snel bang.
Member
Gold: 0.01
Warn: 100%
Jul 30 2006 04:33am
Nee, nee, dat is niet wat ik bedoel. Hell, ik kan zelfs met zekerheid zeggen dat de meeste 'domme' juist veel emotioneler zijn.

Kijk, een klein voorbeeld waarmee ik hoop duidelijk te maken wat ik bedoel; Laat een 'intelligent' persoon en een 'dom' persoon een vakantie organiseren. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de intelligente persoon met tal van, eigenlijk nutteloze, 'zorgen' komt te zitten. Dingen waar de domme persoon simpelweg niet aan gedacht heeft. Je kunt uiteindelijk natuurlijk afvragen wie er nou werkelijk de dommerik is.

In welke mate de manier van denken die ik beschreven heb toedraagt aan het gelukkig zijn zou ik niet weten, misschien maakt zo iemand zich weer druk over heel andere dingen.

Waarom vind jij eigenlijk precies dat domme mensen gelukkiger zijn?
Member
Gold: 4.33
Jul 30 2006 04:49am
Domme mensen bestaan niet, het hangt gewoon af van je opleiding, je vrienden en je opvoeding.

Ja er worden sommige mensen wel geboren met een aandoening waardoor ze nooit goed zullen kunnen functioneren maar dat is dan weer een ziekte, en staat hier los van.
Member
Gold: 5,901.42
Jul 30 2006 04:53am
Quote (Toasts @ Sun, 30 Jul 2006, 11:49)
Domme mensen bestaan niet, het hangt gewoon af van je opleiding, je vrienden en je opvoeding.

Ja er worden sommige mensen wel geboren met een aandoening waardoor ze nooit goed zullen kunnen functioneren maar dat is dan weer een ziekte, en staat hier los van.

Er bestaan wel domme mensen, dit zijn degene die niet goed kunnen leren, en dat ligt niet aan de opleiding, vrienden of opvoeding. en die mensen zijn echt niet gehandicapt of zo.
Member
Gold: 0.31
Jul 30 2006 07:18am
Quote (Toasts @ Sun, Jul 30 2006, 11:49am)

Ziende naar mijn omgeving, opvoeding en vrienden van vroeger zou ik dan oerdom moeten zijn, dit klopt zowiezo niet dus.
Member
Gold: 0.00
Jul 30 2006 07:20am
Quote (Incompetence @ Sun, 30 Jul 2006, 12:33)
Nee, nee, dat is niet wat ik bedoel. Hell, ik kan zelfs met zekerheid zeggen dat de meeste 'domme' juist veel emotioneler zijn.

Dit heeft te maken met je EQ, niet je IQ.

Kijk, een klein voorbeeld waarmee ik hoop duidelijk te maken wat ik bedoel; Laat een 'intelligent' persoon en een 'dom' persoon een vakantie organiseren. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de intelligente persoon met tal van, eigenlijk nutteloze, 'zorgen' komt te zitten. Dingen waar de domme persoon simpelweg niet aan gedacht heeft. Je kunt uiteindelijk natuurlijk afvragen wie er nou werkelijk de dommerik is.

Wat een belachelijk voorbeeld. Je moet niet alles zwart/wit zien. Als je gemiddeld IQ hoger ligt wilt dat niet automatisch zeggen dat je op gebied van organisatie ook beter bent. Bovendien is het zo, dat juist diegene die slechter is in organiseren met meer zorgen zal zitten (indien ze beiden voluit gebruik maken van hun talenten, en niet nonchalant te werk gaan etc).

Juist voorbeeld: mijn gemiddeld IQ kan hoger liggen dan dat van persoon X. Maar omdat ik NLD heb, ben ik verschrikkelijk slecht in organiseren. Daardoor zal ik diegene zijn die zich om nutteloze zaken zorgen maakt. Persoon X zal beter organiseren, omdat hij er dan ook beter in is. Klinkt logisch, lijkt me.

In welke mate de manier van denken die ik beschreven heb toedraagt aan het gelukkig zijn zou ik niet weten, misschien maakt zo iemand zich weer druk over heel andere dingen.

Waarom vind jij eigenlijk precies dat domme mensen gelukkiger zijn?

Ik denk dat er veel zaken zijn die het gelukkigheidsgehalte van een individu bepalen en dat intelligentie slechts een fractie is, met zo weinig invloed zodat er geen rechtstreeks verband kan gelegd worden met "geluk".

Quote (Toasts)

Ik hou ook niet van de benaming, maar er zijn nu eenmaal mensen die een IQ hebben dat heel wat lager ligt dan het gemiddelde. Die worden dus als "dom" beschouwd. Simpel.

Edit: je doet me aan iemand denken die een tijdje geleden losered is, Incompentence. Vreeeeemd, heeeee?

This post was edited by ¢?NNI on Jul 30 2006 07:32am
Member
Jul 30 2006 07:55am
Quote (¢?NNI @ Sun, Jul 30 2006, 01:20pm)

Juist, en naar mijn weten is er een onderling verband.

Wat een belachelijk voorbeeld. Je moet niet alles zwart/wit zien. Als je gemiddeld IQ hoger ligt wilt dat niet automatisch zeggen dat je op gebied van organisatie ook beter bent. Bovendien is het zo, dat juist diegene die slechter is in organiseren met meer zorgen zal zitten (indien ze beiden voluit gebruik maken van hun talenten, en niet nonchalant te werk gaan etc).

Juist voorbeeld: mijn gemiddeld IQ kan hoger liggen dan dat van persoon X. Maar omdat ik NLD heb, ben ik verschrikkelijk slecht in organiseren. Daardoor zal ik diegene zijn die zich om nutteloze zaken zorgen maakt. Persoon X zal beter organiseren, omdat hij er dan ook beter in is. Klinkt logisch, lijkt me.
Je ziet duidelijk mijn gedachtengang niet. Ik probeer het nog eens;
'niet-domme' mensen hebben de neiging om teveel over sommige dingen na te denken, waardoor ze voor hun eigen struikelblokken zorgen. 'domme' mensen hebben deze neiging over het algemeen niet.

Ik denk dat er veel zaken zijn die het gelukkigheidsgehalte van een individu bepalen en dat intelligentie slechts een fractie is, met zo weinig invloed zodat er geen rechtstreeks verband kan gelegd worden met "geluk".
Alle beetjes helpen, dat is zeker.

Edit: je doet me aan iemand denken die een tijdje geleden losered is, Incompentence. Vreeeeemd, heeeee?
Pardon?
Member
Gold: 0.00
Jul 30 2006 11:05am
Quote (Incompetence @ Sun, 30 Jul 2006, 15:55)

Dacht ik niet. IQ en EQ testen testen andere aspecten.

Je ziet duidelijk mijn gedachtengang niet. Ik probeer het nog eens;
'niet-domme' mensen hebben de neiging om teveel over sommige dingen na te denken, waardoor ze voor hun eigen struikelblokken zorgen. 'domme' mensen hebben deze neiging over het algemeen niet.

Ik begrijp je, maar je zit fout. Maar mensen die op gebied van organiseren intelligenter zijn gaan juist voor minder struikelblokken zorgen, logisch toch?

Alle beetjes helpen, dat is zeker.

Mja. Hoe dan ook, het hangt allemaal van zoveel verschillende aspecten af dat je bijna nooit kan stellen dat enkel op basis van intelligentie iemand al dan niet gelukkig is.

Pardon?

Achja. Het zal dan wel toeval zijn!!
Member
Jul 30 2006 11:59am
Quote (¢?NNI @ Sun, Jul 30 2006, 05:05pm)

Dacht ik niet. IQ en EQ testen testen andere aspecten.
Statistisch gezien, ja.

Ik begrijp je, maar je zit fout. Maar mensen die op gebied van organiseren intelligenter zijn gaan juist voor minder struikelblokken zorgen, logisch toch?
Je begrijpt me, maar toch ga je door op kleine details die er niet toedoen. Natuurlijk slaat mijn voorbeeld op prut als je ervan uitgaat dat de een organisatorisch beter is dan de ander. Probeer de rode draad te zien.

Mja. Hoe dan ook, het hangt allemaal van zoveel verschillende aspecten af dat je bijna nooit kan stellen dat enkel op basis van intelligentie iemand al dan niet gelukkig is.
Helemaal mee eens.

Pardon?
Achja. Het zal dan wel toeval zijn!!
Misschien wel, misschien niet. Doet het ertoe?

Ik probeer het op een andere manier;
Wat weten domme mensen nou bijvoorbeeld van de wereldproblematiek? Van hongersnoden, burgeroorlogen, global warming en uitstervende diersoorten? Het is simpeler als je er niets of bar weinig vanaf weet.

Domme mensen zijn vaak ook sneller tevreden met hoe dingen gaan en nemen genoegen met simpele vormen van vermaak. Ik probeer zo min mogelijk te algemeniseren, ik weet ook best dat niet alle 'domme' mensen over een kam te scheren zijn, net zomin als alle 'intelligente' dat zijn. De rode draad, dat is waar het om gaat, zie de dingen maar als een + of een - voor geluk.

This post was edited by Incompetence on Jul 30 2006 12:00pm
Go Back To Nederlands Topic List
Prev12345Next
Add Reply New Topic New Poll