Quote (Incompetence @ Sun, 30 Jul 2006, 12:33)
Nee, nee, dat is niet wat ik bedoel. Hell, ik kan zelfs met zekerheid zeggen dat de meeste 'domme' juist veel emotioneler zijn.
Dit heeft te maken met je EQ, niet je IQ.
Kijk, een klein voorbeeld waarmee ik hoop duidelijk te maken wat ik bedoel; Laat een 'intelligent' persoon en een 'dom' persoon een vakantie organiseren. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de intelligente persoon met tal van, eigenlijk nutteloze, 'zorgen' komt te zitten. Dingen waar de domme persoon simpelweg niet aan gedacht heeft. Je kunt uiteindelijk natuurlijk afvragen wie er nou werkelijk de dommerik is.
Wat een belachelijk voorbeeld. Je moet niet alles zwart/wit zien. Als je gemiddeld IQ hoger ligt wilt dat niet automatisch zeggen dat je op gebied van organisatie ook beter bent. Bovendien is het zo, dat juist diegene die slechter is in organiseren met meer zorgen zal zitten (indien ze beiden voluit gebruik maken van hun talenten, en niet nonchalant te werk gaan etc).
Juist voorbeeld: mijn gemiddeld IQ kan hoger liggen dan dat van persoon X. Maar omdat ik NLD heb, ben ik verschrikkelijk slecht in organiseren. Daardoor zal ik diegene zijn die zich om nutteloze zaken zorgen maakt. Persoon X zal beter organiseren, omdat hij er dan ook beter in is. Klinkt logisch, lijkt me.
In welke mate de manier van denken die ik beschreven heb toedraagt aan het gelukkig zijn zou ik niet weten, misschien maakt zo iemand zich weer druk over heel andere dingen.
Waarom vind jij eigenlijk precies dat domme mensen gelukkiger zijn?
Ik denk dat er veel zaken zijn die het gelukkigheidsgehalte van een individu bepalen en dat intelligentie slechts een fractie is, met zo weinig invloed zodat er geen rechtstreeks verband kan gelegd worden met "geluk".
Quote (Toasts)
Domme mensen bestaan niet, het hangt gewoon af van je opleiding, je vrienden en je opvoeding.
Ja er worden sommige mensen wel geboren met een aandoening waardoor ze nooit goed zullen kunnen functioneren maar dat is dan weer een ziekte, en staat hier los van.
Ik hou ook niet van de benaming, maar er zijn nu eenmaal mensen die een IQ hebben dat heel wat lager ligt dan het gemiddelde. Die worden dus als "dom" beschouwd. Simpel.
Edit: je doet me aan iemand denken die een tijdje geleden losered is, Incompentence. Vreeeeemd, heeeee?
This post was edited by ¢?NNI on Jul 30 2006 07:32am