d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > Bestaat God?
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Banned
Gold: 0.01
Warn: 20%
Jun 15 2006 04:23am
Ok, toeval bepaald de wereld, daar ben ik het wel mee eens. Met andere woorden, er is een kans dat zelfs "God" er de ballen van snapt. Met ingewikkeld doelde ik eigenlijk meer op dingen op moleculair niveau (dat er uberhaupt zo een niveau is bijvoorbeeld, waarom niet _gewoon_ een lap vlees?), voltages, natuurwetten, noem maar op.

Maar ik snap wat je bedoeld, ik ga ervan uit dat jij wel enigzins in het bestaan van (een) God gelooft? Als dat zo is, en hij heeft enkel de aarde "geschapen" (een theorie waar dus ook de big-bang in past), vind je hem dan niet een onverantwoordelijke klootzak? Excuse my French. Als we de bijbel enigzins moeten geloven (wat tenslotte _de_ leidraad is tot het geloof in God) kan ik niet geloven dat hij dat is. Wat er toe leidt dat of de bijbel onzin is, of God een eikel is, of dat beide onzin zijn. Ik ga voor de laatste. (symbolische betekenis bijbel niet inbegrepen)

Verder, ik heb uit ervaring geleerd (niet persoonlijk) dat je niet te veel over vragen zoals; "hoe is het leven ontstaan" of "wat is het nut van het leven" moet nadenken, aangezien je toch nooit zult weten wat juist is.

PS. Het stinkt hier naar natte hond. Afk schoonmaken.
Member
Gold: 0.30
Jun 15 2006 04:28am
Wuben, bedoel je in jouw zin soms dat de mens dit "onkruid" is dat overal kan groeien? Als dit is wat je bedoelt ga ik toch niet helemaal akkoord. Voor het bestaan van alle voor ons bekende levensvormen moet echt aan een ongelooflijk aantal criteria worden voldaan. Het is nogal sterk om te beweren dat daar niets ingewikkelds aan is. Het is volgens mij echter wel zo dat de wereld inderdaad dankzij toeval bestaat. Maar juist dit toeval maakt erover redeneren zo ingewikkeld, want je kan niets op feiten baseren.

- Stel je eens voor dat de aarde iets dichterbij of iets verder van de zon zou liggen. Het leven zou ofwel onmogelijk worden ofwel zouden er totaal verschillende wezens leven op de planeet waar wij nu op rondlopen.
- Voor zo goed als alle levensvormen is zuurstof noodzakelijk (behalve dan voor anaerobe bacteriën) en de aarde is een van de weinige planeten die een atmosfeer heeft. (Voor zover ik weet toch)
- Als je ziet hoe ver men tegenwoordig al in het heelal kan kijken zonder een andere levensvorm aan te treffen, al was het maar een bacterie of een overblijfsel van een bacterie die daar ooit geleefd moet hebben, dan zie je wel in hoe speciaal de aarde wel is.
- Je kan zelf vast nog wel een aantal dingen bedenken voor op dit lijstje.

Als je al deze dingen in gedachten hebt is het misschien iets makkelijker de mensen te begrijpen die denken dat er een hogere macht moet zijn die dit alles gemaakt heeft. De fout in hun redenering is echter dat ze geloven dat aan al deze voorwaarden voldaan is omdat wij hier moeten leven. Het is eerder omgekeerd: wij leven hier omdat nu eenmaal toevallig aan al deze voorwaarden is voldaan. En je kan het misschien wel denken van: ja maar komaan, wat is de kans dat aan al deze voorwaarden voldaan wordt? Die is toch bijna oneindig klein! Ja dit is inderdaad zo maar aangezien het heelal oneindig groot is, is het dus normaal dat op een bepaalde plaats aan al deze voorwaarden voldaan wordt. En wij zijn nu toevallig de lucky bastards die in die omstandigheden leven. Sterker nog, ik durf te beweren dat ergens in het heelal nog plaatsen zijn waar leven mogelijk kan ontstaan en misschien wel is ontstaan. In theorie is dit aantal plaatsen zelfs oneindig groot aangezien het heelal oneindig groot is en de kans dat er een plaats is waar leven kan ontstaan net niet oneindig klein is (want daar is onze aarde het bewijs van)
Dus om deze discussie nog wat verder uit te breiden: aliens exist zeg ik u!
Member
Gold: 224.00
Jun 15 2006 04:39am
Ik vrees dat ik weer eens mijn visie verkeerd heb verwoord. Xepo; ik geloof niet in een God.

En ja, ik ben het volledig met ReadyAimFire eens. Zijn voorbeeld van de aarde als leefplek voor de mens is een stuk logischer dan mijn onkruidvoorbeeld.

Het komt wel op hetzelfde neer; de mens bestaat toevallig op aarde omdat de omstandigheden geschikt zijn. Daar is niks goddelijks aan. Of het ingewikkeld is; wie weet. Als we misschien iets dichter bij de zon hadden geleefd, had de mens nooit bestaan, maar misschien alleen een ander soort van leven. Het is een samenloop van omstandigheden die geschikt is voor de mens.

En ja, ik geloof net zo sterk in buitenaards leven als RAF. Misschien is er op dit moment geen buitenaards leven en zijn wij de enige, maar wie zegt dat dat altijd zo geweest is? Of altijd zo zal blijven?

Grappig hoe onhandig ik mezelf telkens uitdruk als het om deze kwestie gaat. Ik kan een hoop van RAF leren.
Member
Gold: 4.33
Jun 15 2006 05:13am
mensen kunnen het leven niet verklaren dus verzinnen ze maar iets om het toch maar te MOETEN verklaren ..

Neen.

This post was edited by Toasts on Jun 15 2006 05:13am
Member
Gold: 0.30
Jun 15 2006 07:42am
Dankjewel Wuben biggrin.gif En je drukt je niet onhandig uit hoor, ik snapte jouw voorbeeld van dat onkruid gewoon niet helemaal maar je zei dan ook "Denk eens na over deze zin."
Member
Gold: 0.00
Jun 15 2006 08:47am
Dit discusieren met een moslim is ook wel grappig.

Ik had deze vraag aan een moslim gesteld en op elke vraag gaf ie als antwoord: allah

tongue.gif
Member
Gold: 282.19
Jun 15 2006 09:06am
Wie wil meedoen met klei spelen ?
Member
Gold: 1,724.80
Jun 15 2006 02:08pm
Quote (Wuben[NM] @ Wed, 14 Jun 2006, 22:24)
Ha, wat een serieuze reacties. Had het niet verwacht. Props.

ReadyAimFire vat mijn standpunten mooi samen. Helaas geen gelovigen hier.

wuben, hier heb je je gelovige wink.gif

Quote (xepolite @ Wed, 14 Jun 2006, 22:35)
1) Alles in deze wereld zit zo verschrikkelijk ingewikkeld in elkaar, ik kan simpelweg niet geloven dat iets of iemand dat allemaal bedacht heeft.
2) Ik ben er een van; eerst zien, dan geloven. Ik heb nog nooit iets onverklaarbaars gezien, maar dan kan misschien nog komen. Tot die tijd, helaas.

Uiteraard moet alles ergens ooit zijn begonnen met iets, wat? Geen idee.

xepolite, je eerste punt wil ik graag op reageren: jij zegt dat alles in deze wereld zo ingewikkeld is, dat het niet door een kracht of wezen bedacht is. ik denk juist omdat alles zo ingewikkeld is, dat de wereld niet zomaar ontstaan is oor bijvoorbeeld een oerknal of wat dan ook, een oerknal moet ook ergens vandaan komen, en als er toch niets was............

ik geloof in god, ik ga iedere zondag naar de kerk, en daar sta ik ook voor. wat hier de algemene reactie is, is dat god niet bestaat, kan bestaan of een stumper is omdat hij niets doet. ik geloof zeker dat god bestaat, en wel degelijk met deze wereld bezig is, bezig met het sturen van alle dingen en dergelijke. dat er zoveel oorlogen zijn, komt volgens de bijbel (waarvan ik niet kan geloven dat hij verzonnen is om verschillende redenen) doordat de mens na de schepping in het paradijs door de satan verleid is tot het net zo willen zijn als god. de mens heeft zichzelf toen in het verderf gestort, en is steeds verder de vernieling ingegaan, vandaar al die oorlogen en ziektes. dat mensen niet in god geloven omdat hij niets doet tegen die oorlogen vind ik niet raar, maar ik vind het wel vreemd dat ze niet kijken naar wat de oorzaak van een oorlog is: het is altijd iets wat mensen gedaan hebben, ze willen macht, geld ze haten elkaar en ga zo maar door........... dat god hier niets aan doet is niet zo, hij doet wel degelijk iets aan die oorlogen, alleen wat de mens vergeet is dat god hoger staat als de mens, en dat hij zijn eigen plannen heeft. de mensen kunnen wel zeggen: het zou goed zijn als die oorlog nu direct afgelopen is, maar god is almachtig en heeft zijn eigen plan, wat ontelbaar keer beter is. als je in de bijbel leest, dan lees je ook over jezus, de zoon van god, die aan een kruis gestorven is. de meeste mensen zeggen dan: wat een zwakkeling zeg, als hij god was, waarom kwam hij dan niet van dat kruis af? klinkt logisch, maar als je de bijbel goed leest, dan lees je ook dat jezus aan het kruis moest sterven, om de zonden van alle mensen op zich te kunnen nemen, een mens kan nooit voor zijn eigen zonden tegen de geboden van god terecht staan, dat zou onherroeppelijk zijn dood zijn, maar omdat jezus god en tegelijk mens was (hij kon dat omdat hij god is, en god kan alles) kon hij voor alle mensen terecht staan. doordat god op deze manier onze zonden kan vergeven, blijven wij dus leven, maar dan moeten we wel geloven en aanvaarden dat hij voor onze zonden betaalt heeft met zijn zoon jezus (die de dood overwonnen heeft door te sterven als god). in de bijbel staat ook dat als jezus terugkomt op aarde, dat alle mensen geoordeeld worden, maar de mensen die niets van god moeten hebben, die krijgen de straf van de eeuwige dood, omdat zij niet voor hun zonden kunnen terecht staan, en ook niet aanvaarden dat god dit voor ze heeft gedaan. de mensen die wel in god geloven, die gaan naar de hemel, en daar zal nooit meer oorlog, pijn, verdriet, ziekte enzovoorts zijn. conclusie als je in de bijbel leest bestaat god wel degelijk en doet hij ook wat aan de problemen in deze wereld......

nu kun je zeggen: jamaar de bijbel kan toch verzonnen zijn?
of: ik geloof geen reet van die hele bijbel

maar als je gaat kijken naar de dingen die in de bijbel staan, dan zijn er aardig wat dingen die kloppen, kijk naar de dode zee in israel, wetenschappers kunnen niet verklaren hoe hij daar gekomen is, en hoe hij zo zout kan zijn, maar in de bijbel staat het verhaal over sodom en gomorra, de steden waarvan de inwoners mensonterende dingen deden, verkracting, alcoholisme, openbare sex met dieren, moord en ga zo maar door. god was zo boos op deze steden dat hij ze met vuur en zwavel verwoest heeft, en er een zoute zee van gemaakt heeft om de mensen te laten zien wat er gebeurt als ze zo leven.
verder staan er in de bijbel 2 verhalen waarin de tijd stilstaat, of zelfs terug gaat. in totaal een x aantal uren en minuten (ik weet niet precies meer hoeveel) het verhaal van een oorlog waarin de legeraanvoerder aan god vraagt de tijd te stoppen, zodat hij een leger kan verslaan dat zonden gedaan had tegen het volk van god, en tegen god zelf, en het verhaal van koning hizkia, waarin de tijd terug gaat, de schaduw ergens van viel op een trap, en ging een x aantal treden terug omdat de zon de andere kant opging. wetenschappers hebben een aantal jaren terug via een aantal verschillende factoren berekend hoelang de aarde al om de zon draait, en hoelang hij al bestond, en waar ze niet uitkwamen, was dat er ergens uit de berekeningen kwam dat de aarde een tijd stilgestaan had. na nog een keer berekenen kwamen ze precies uit op de tijd die in de bijbel staat in dat verhaal met die legeraanvoerder. maar er was nogeen tijd die niet klopte, ze hielden nog een zwart gat over, en dat zwarte gat was precies zo groot als de tijd die terug ging in het verhaal van koning hizkia...
en zo zijn er nog vele onverklaarbare dingen die in de bijbel verklaard worden.........
en zeg nou niet: ja ik kan ook wel wat verzinnen voor doe onverklaarbare dingen,als het maar leuk klinkt, want bedenk wel, de bijbel was er al voordat wetenschappers deze dingen onverklaarbaar bevonden.

ik zal nu wel een heleboel kritiek over me heen krijgen, maar ik blijf erbij dat ik goed en duidelijk en met proof uitgelegd heb waarom ik vind dat god wel bestaat.

met vriendelijke groet,

PYF_Secret (Arjo Sytsma)
Member
Gold: 224.00
Jun 15 2006 03:02pm
Ieder zijn eigen keuze. Je komt aan met voorbeelden uit de bijbel, maar je zal net zo goed als wij allen weten dat er een x aantal dingen in de bijbel staan die glashard zijn weerlegt. Ietwat selectieve manier van je geloof verdedigen.

Je hebt een heel verhaal geschreven en op elke zin kan je een boekwerk terug schrijven. Hou je tegoed, nu ga ik mijn tentamen voorbereiden.
Member
Gold: 1,724.80
Jun 15 2006 11:00pm
suc6 wink.gif
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll