Quote (JWT @ Tue, 5 Feb 2008, 12:52)
Yeah, The Re-Up.
Inderdaad!
Heb nog wat albums/mixtapes gechecked:
Liquid Swords - GZA
Legend of the Liquid Sword - GZA
Opgeduveld - Opgezwolle & Duvel
Brandstof - Opgezwolle
Tot de Schijt Ons Doodt - Neuk
Moet ze nog meer beluisteren om er 'n oordeel over te kunnen vellen.
Nu we trouwens toch met lijstjes bezig zijn: (http://www.statemagazine.nl/state.php/article?data%5Barticleid%5D=3237)
De topvijftien met het aantal gescoorde punten tussen aanhalingstekens:
1 (161) Extince - Binnenlandse Funk (Top Notch/Virgin, 1998)
2 (128) Opgezwolle - Eigen Wereld (Top Notch, 2006)
3 (113) Opgezwolle - Vloeistof (Top Notch/Virgin, 2003)
4 (109) Duvelduvel - Aap-o-Theek (Top Notch, 2004)
5 (79) Jiggy Djé - Noah's Ark (Noah's Ark, 2006)
6 (60) Osdorp Posse - Afslag Osdorp (Djax Records, 1996)
7 (55) Kubus - Buitenwesten (Top Notch, 2005)
8 (51) Extince - Vitamine E (Top Notch/Virgin, 2001)
9 (50) Raymzter - Rayalistisch (Top Notch/Virgin, 2003)
10 (48) De Jeugd Van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen (Top Notch, 2005)
11 (45) U-Niq - Rotterdam (Top Notch, 2006)
12 (38) Brainpower - Door Merg & Brain (Lyric/PIAS, 2001)
13 (34) THC - Artikel 140 (THC Recordz, 2005)
14 (34) Typhoon - Tussen Licht & Lucht (Top Notch, 2007)
15 (23) Osdorp Posse - Osdorp Stijl (Djax Records, 1992)
Revu.nl heeft de hoogtepunten uit de topvijftien in een podcast gestopt, een interview met Extince volgt later deze week op de site.
De deskundologen: Farid Benmbarek (State/Lijn5), Brian Elstak (Mixin/Made In Da Shade), The Flexican (Flinke Namen/The DirtyDirtyDirty), Reinout van Gendt (FunX), Habbekrats Reclame, Ulrike Helmer (Dutch Touch), Gert-Jaap Hoekman (Nieuwe Revu), Guuz Hoogaerts (Nieuwe Revu), Niels Hoogland (Juize.FM/Radio 538), Illvester (Boemklatsch/Tivoli), Sander Kerkhof (State/Het Parool), Casper Meijer (Spookradio), Nalden (Nalden.net), Roy Pereira (Universal Music), Vincent Reinders (Lijn5), Leroy Rey (Jimmy Woo), Sjam (Nobody Beats The Drum/Boemklatsch), Bram van Splunteren (VPRO), Saskia Slegers (Djax Records), De Reiger (Appelsap), Saul van Stapele (NRC Handelsblad/Nieuwe Revu), Melvin Toemin (FunX), Dave Vanderheijden (Hiphopinjesmoel) en ondergetekende. De individuele topvijfs vind je op Revu.nl.
En: (http://www.revu.nl/6376)
We kunnen niet iedereen te vriend houden, maar de door deskundologen opgestelde Nederhop Top 15 heeft in elk geval veel reacties opgeleverd. Zoals Ali B. in de ether bij Giel Beelen verkondigde: “Ik ga vanavond mijn barbecue met Revu’s aansteken.”
Ook rapper Lange Frans was niet te spreken over het feit dat zijn naam ontbrak in de lijst met 15 beste Nederlandstalige hiphop albums. "Maar ach, ik had niet anders verwacht van Revu."
Daar heeft hij een punt, ware het niet dat de mening van de Revu-redactie niet allesbepalend was in de eindstand. De naam van de rapper uit Diemen-Zuid kwam slechts twee keer voor op de lijstjes van de 24 geraadpleegde deskundigen. "Voordat Frans, Baas, Yes-R en de homies de hitradio ontdekten, maakten ze clandestiene, seksistische, humoristische hiphop," aldus NRC-reporter Saul van Stapele over de Straatremixes van hun eerdere formatie D-Men.
Ali B. werd ook twee keer genoemd. "Scherp, humoristisch en zakelijk," analyseert Melvin Toemin van FunX.
Ondertussen ging de discussie op de verschillende weblogs rustig verder.
"Postman, wow. Schande dat die er niet in staat," post DJ_Weelz op ML.75.nl. Spankmaster-j: "Zelfs die mixtapes van Kempi, Kiddo, Appa & Dion zijn dikker dan 50% van deze (witte) lijst!
Op Hiphopinjesmoel.nl is de algemene opinie positiever. "Mooi lijstje geworden," zegt Larixk. "Lekker voor Typhoon dat hij er tussen staat."
En zelfs GeenStijl had er een goed woordje voor over. "Prins Extince is koning van de Nederrap," merkt het weblog terrecht op. "Verder valt op dat nederhop een provinciale aangelegenheid is. Natuurlijk zien we wat rappers uit 010 of 020 maar de taalkunstenaars komen toch vooral uit suffe plaatsen als Oosterhout, Amersfoort, Zwolle en Almere."
"Heel apart trouwens dat niemand met een woord rept over Def Rhymz," concludeert Rens op Revu.nl.
Het laatste woord is aan Sticks, rapper van Opgezwolle die met twee albums in de Top 3 staat. "Als je mij om een Top 10 zou vragen, zou ik wel zo chauvinistisch zijn om een lijst vol Zwollenaren in te leveren. Of ik het terecht vind dat Ali B. en Lange Frans niet in de lijst staan? Tja, heel eerlijk gezegd ben ik niet zo bekend met hun werk. En dat zegt wel genoeg eigenlijk."
Gert-Jaap Hoekman