d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > De 'r' > De Letter Dus.
Prev123457Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 2,847
Joined: May 14 2006
Gold: 0.30
Jan 20 2008 03:57pm
Quote (edujackass @ Sun, Jan 20 2008, 09:09pm)
ik zeg hem met me tong tegen me gehemelte en dan lucht erlangs laten trillen maar veel mensen zeggen me dat ik de spaanse R uitspreek.


De Spaanse R is de Nederlandse smile.gif
Danny, als het je echt interesseert wil ik volgend weekend mijn cursus phonetics wel eens gaan zoeken op mijn zolder, daarin staat het allemaal vrij uitgebreid uitgelegd maar ik zou het niet meer zo los uit het hoofd kunnen navertellen.
Member
Posts: 2,208
Joined: Dec 13 2007
Gold: 0.00
Jan 20 2008 04:04pm
Ook de franse. =(

Je kan de Nederlandse leren door het woord ''krentenbrood'' constant uit te spreken. MAAR voor iedere 'r' moet je een 'd' doen. Dus je krijgt kdentenbdood. Dat snel achter elkaar uitspreken en op die manier moet het steeds beter gaan. Zo vertelde iemand mij dit altijd in m'n verleden. Het is me nooit gelukt though.
Member
Posts: 2,847
Joined: May 14 2006
Gold: 0.30
Jan 20 2008 04:12pm
Quote (JWT @ Sun, Jan 20 2008, 10:04pm)
Ook de franse. =(

Je kan de Nederlandse leren door het woord ''krentenbrood'' constant uit te spreken. MAAR voor iedere 'r' moet je een 'd' doen. Dus je krijgt kdentenbdood. Dat snel achter elkaar uitspreken en op die manier moet het steeds beter gaan. Zo vertelde iemand mij dit altijd in m'n verleden. Het is me nooit gelukt though.


Lol, ik heb het geprobeerd, was dat je bedoeling of meen je het ook echt? biggrin.gif
Want bij mij werkt het ook niet en ik kan de r wel uitspreken :/
Member
Posts: 2,208
Joined: Dec 13 2007
Gold: 0.00
Jan 20 2008 04:20pm
Quote (ReadyAimFire @ Sun, Jan 20 2008, 10:12pm)
Lol, ik heb het geprobeerd, was dat je bedoeling of meen je het ook echt? biggrin.gif
Want bij mij werkt het ook niet en ik kan de r wel uitspreken :/
Ja, zei zo'n teefje wel ja.

Het is ook voor mensen die het niet kunnen. Om de tong soepeler te maken ofso? Ik weet het niet precies.

Member
Posts: 9,964
Joined: Mar 28 2005
Gold: 0.31
Jan 20 2008 04:31pm
Quote (�?NNI @ Sun, Jan 20 2008, 09:59pm)
Ik kan beide. Applaus voor mij.

Zolang je geen Gentse 'r' uitspreekt, maakt het niet uit, toch?


Welke r denk je dan dat ik ga uitspreken tongue.gif

Quote (WemyNM @ Sun, Jan 20 2008, 10:09pm)
In Nederland heb je de [r*] (door jou bestempelde Franse 'r') en [R*] (voor het gemak de Engelse 'r').
De [r] spreek je uit door het midden van je tong tegen het zachte deel van je gehemelte te plaatsen en lucht uit te blazen. De [R] spreek je uit door je tong in een U vorm te buigen tegen het harde deel van je gehemelte, om vervolgens lucht er doorheen te blazen.
Nu is het zo, dat de [R], door velen bestempeld als 'Nederlandse 'r' (voornamelijk, omdat het via de TV en radio overgebracht wordt; Caroline Tensen is een voorbeeld), terugkijkende naar de oorsprong der Germaanse talen niet de 'r' is, zoals die altijd uitgesproken is. Dat wil dus zeggen dat [r], die in landen als Duitsland, Denemarken en andere Scandinavische landen (ook in Finland, maar valt niet onder dezelfde categorie van talen), de 'r' zou moeten zijn die ook in Nederland uitgesproken wordt. De conclusie die jij, Ov2rkill, hieruit kan trekken is, dat jij de goede 'r' uitspreekt.
Ik kan er nog een stuk dieper op ingaan, maar denk niet dat het de moeite waard is.


(*fonetische tekens, die de klank weergeven)


Bedankt voor de uitleg, maar mijn 'franse' r die komt rechtstreeks vanuit de keel en mijn tong komt er niet echt van te pas :/

En btw, zeg maar Danny!

Quote (ReadyAimFire @ Sun, Jan 20 2008, 10:57pm)
De Spaanse R is de Nederlandse smile.gif
Danny, als het je echt interesseert wil ik volgend weekend mijn cursus phonetics wel eens gaan zoeken op mijn zolder, daarin staat het allemaal vrij uitgebreid uitgelegd maar ik zou het niet meer zo los uit het hoofd kunnen navertellen.


Euhm, als je ooit eens teveel tijd zou hebben mag je er wel eens achter gaan kijken smile.gif


@ Jerho : Waarom nou constant die foto?
@ Twan : door die kdentbdood trilt mijn tong wel wat, 'k ga er morgen eens op verdergaan en zien hoe het lukt.
@ Bob : tesamen eens bij een logopedist gaan? Ik ken er een paar in opleiding, in Gent!

This post was edited by Ov2rkill on Jan 20 2008 04:34pm
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Jan 21 2008 05:03am
Quote (Ov2rkill @ Sun, 20 Jan 2008, 23:31)
Bedankt voor de uitleg, maar mijn 'franse' r die komt rechtstreeks vanuit de keel en mijn tong komt er niet echt van te pas :/

En btw, zeg maar Danny!


Haha, dat kan niet. Tenzij je een spasitsche tong hebt, maar dan is spreken sowieso moeilijk verstaanbaar / r nagenoeg onuitspreekbaar.
Ik denk dat je niet bewust bent van het feit dat je automatisch je tong in de goede positie buigt.
Maak de -r klank afwisselend met de -l klank en je zult merken dat je wel degelijk je tong in een andere positie stelt. Als je nog niet overtuigd bent, moet je eens proberen je tong in ruststand te laten liggen, of je mond ver open doen. Je kan dan geen -r klank maken.
Member
Posts: 32,143
Joined: Oct 29 2005
Gold: 100.00
Jan 21 2008 05:07am
de rollende R.

tis simpel, probeer gewoon met de R klank een automotor na te doen.
het lijkt een beetje op de G-klank die je maakt waneer er een stuk slijm in je keel vast zit. die G die je maakt vlak voordat je een enorme roggel uitspuugt
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Jan 21 2008 05:54am
mijn mama is logopediste ... en zij heeft mij ook de nederlandse R geleerd... maar dat ben ik al lang vergete .. nu kan ik ze alle2
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Jan 21 2008 06:09am
Quote (Falkerakatim @ Mon, 21 Jan 2008, 12:54)
mijn mama is logopediste ... en zij heeft mij ook de nederlandse R geleerd... maar dat ben ik al lang vergete .. nu kan ik ze alle2


Jouw mama was vannacht ook alles vergeten, toen ik haar kankerhard naaide.
Member
Posts: 9,868
Joined: Jul 29 2005
Gold: 11.33
Jan 21 2008 06:14am
Quote (WemyNM @ Mon, 21 Jan 2008, 12:09)
Jouw mama was vannacht ook alles vergeten, toen ik haar kankerhard naaide.


Zoöfiel!
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123457Next
Add Reply New Topic New Poll