Quote (�?NNI @ Sun, Jan 20 2008, 09:59pm)
Ik kan beide. Applaus voor mij.
Zolang je geen Gentse 'r' uitspreekt, maakt het niet uit, toch?
Welke r denk je dan dat ik ga uitspreken

Quote (WemyNM @ Sun, Jan 20 2008, 10:09pm)
In Nederland heb je de [r*] (door jou bestempelde Franse 'r') en [R*] (voor het gemak de Engelse 'r').
De [r] spreek je uit door het midden van je tong tegen het zachte deel van je gehemelte te plaatsen en lucht uit te blazen. De [R] spreek je uit door je tong in een U vorm te buigen tegen het harde deel van je gehemelte, om vervolgens lucht er doorheen te blazen.
Nu is het zo, dat de [R], door velen bestempeld als 'Nederlandse 'r' (voornamelijk, omdat het via de TV en radio overgebracht wordt; Caroline Tensen is een voorbeeld), terugkijkende naar de oorsprong der Germaanse talen niet de 'r' is, zoals die altijd uitgesproken is. Dat wil dus zeggen dat [r], die in landen als Duitsland, Denemarken en andere Scandinavische landen (ook in Finland, maar valt niet onder dezelfde categorie van talen), de 'r' zou moeten zijn die ook in Nederland uitgesproken wordt. De conclusie die jij, Ov2rkill, hieruit kan trekken is, dat jij de goede 'r' uitspreekt.
Ik kan er nog een stuk dieper op ingaan, maar denk niet dat het de moeite waard is.
(*fonetische tekens, die de klank weergeven)
Bedankt voor de uitleg, maar mijn 'franse' r die komt rechtstreeks vanuit de keel en mijn tong komt er niet echt van te pas :/
En btw, zeg maar Danny!
Quote (ReadyAimFire @ Sun, Jan 20 2008, 10:57pm)
De Spaanse R is de Nederlandse

Danny, als het je echt interesseert wil ik volgend weekend mijn cursus phonetics wel eens gaan zoeken op mijn zolder, daarin staat het allemaal vrij uitgebreid uitgelegd maar ik zou het niet meer zo los uit het hoofd kunnen navertellen.
Euhm, als je ooit eens teveel tijd zou hebben mag je er wel eens achter gaan kijken

@ Jerho : Waarom nou constant die foto?
@ Twan : door die kdentbdood trilt mijn tong wel wat, 'k ga er morgen eens op verdergaan en zien hoe het lukt.
@ Bob : tesamen eens bij een logopedist gaan? Ik ken er een paar in opleiding, in Gent!
This post was edited by Ov2rkill on Jan 20 2008 04:34pm