d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > De Doodstraf.
Prev1234512Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 38.35
Warn: 10%
Feb 3 2006 01:36am
Quote (plorf @ Thu, Feb 2 2006, 02:12pm)
Quote (wolfboy @ Wed, Feb 1 2006, 05:43pm)

Dat
laatste wist ik niet eens! Maar ik ben voor de doodstraf, omdat ik vind
dat iemand die mensen vermoord zelf ook moet boeten voor zijn daden

Inderdaad maar dat doe je dus niet door hem ter dood te veroordelen.
Je
wordt toch het meeste 'gestraft' door pakweg 30jaar vast te zitten met
de gedachte van 'ik heb die persoon vermoord' dan dat je doodgaat.
Waarom
pleegt iemand zelfmoord? Om te ontsnappen. Wel volgens mij doe je juist
het zelfde met iemand ter dood te veroordelen... hem een 'easy way out'
geven

Als die gast dan ook eens 30 jaar zou zitten, sure, maar als ie nou na 8 jaar weer op vrije voeten is wegens 'goed gedrag'? Ja, dan kan ie weer toeslaan. Zo bekijk ik 't dan happy.gif . Ze moeten of de doodstraf invoeren onder bepaalde voorwaarden, of als je iemand vermoord voor levenslang in gevangenis laten zitten, no fucking matter hoe goed hun gedrag ook is.
Member
Gold: 0.00
Feb 3 2006 06:22am
Quote (wolfboy @ Fri, 3 Feb 2006, 08:36)

Dat laatste wist ik niet eens! Maar ik ben voor de doodstraf, omdat ik vind dat iemand die mensen vermoord zelf ook moet boeten voor zijn daden

Je wordt toch het meeste 'gestraft' door pakweg 30jaar vast te zitten met de gedachte van 'ik heb die persoon vermoord' dan dat je doodgaat.
Waarom pleegt iemand zelfmoord? Om te ontsnappen. Wel volgens mij doe je juist het zelfde met iemand ter dood te veroordelen... hem een 'easy way out' geven

Als die gast dan ook eens 30 jaar zou zitten, sure, maar als ie nou na 8 jaar weer op vrije voeten is wegens 'goed gedrag'? Ja, dan kan ie weer toeslaan. Zo bekijk ik 't dan happy.gif . Ze moeten of de doodstraf invoeren onder bepaalde voorwaarden, of als je iemand vermoord voor levenslang in gevangenis laten zitten, no fucking matter hoe goed hun gedrag ook is.

Dan lijkt het me toch veel gemakkelijker en beter om gewoon dat "vrijlaten wegens goed gedrag" te laten vallen, of de voorwaarden enorm te verstrengen. Ik vind het bullshit om iemand 20 jaar te veroordelen, en dan na enkele jaren weer vrij te laten om zo'n belachelijke reden. Ze zitten in een GEVANGENIS, bestaan er dan echt zoveel kansen om zelfs daar nog iets te misdoen? Blah.
Gelukkig komen seriemoordenaars of verkrachters daar amper in aanmerking voor. Dutroux zullen ze nooit vrijlaten (en anders zal hij ook niet lang te leven hebben), ook al was het een Nederlander (in Nederland wordt dit "vrijlaten wegens goed gedrag" nog veel meer en makkelijker gedaan dan in België, in België laten ze de gevangenen helaas gewoon ontsnappen) sad.gif
Member
Feb 3 2006 06:31am
voor

minder volle gevangenissen smile.gif
steel je iets ==> dood
sla je iemand en word je veroordeeld ==> dood

gewoon alle straffen vervangen door de doodsstraf smile.gif

wat een netjes land nederland word smile.gif

dood Of uitzetting ofzo smile.gif geweldig lijke me dat
Member
Feb 3 2006 06:46am
Quote (kkiller @ Fri, 3 Feb 2006, 13:31)
voor

steel je iets ==> dood

Hoe oud ben jij?
Member
Gold: 13.38
Feb 3 2006 07:04am
Quote (wolfboy @ Fri, Feb 3 2006, 09:36am)

Dat
laatste wist ik niet eens! Maar ik ben voor de doodstraf, omdat ik vind
dat iemand die mensen vermoord zelf ook moet boeten voor zijn daden

Je
wordt toch het meeste 'gestraft' door pakweg 30jaar vast te zitten met
de gedachte van 'ik heb die persoon vermoord' dan dat je doodgaat.
Waarom
pleegt iemand zelfmoord? Om te ontsnappen. Wel volgens mij doe je juist
het zelfde met iemand ter dood te veroordelen... hem een 'easy way out'
geven

hier ben ik het helemaal mee eens. Door deze mietjesinstelling van de overheid met dat "goed gedrag" worden mensen teveel beoordeeld op hun gedrag, en veel minder op hun daden.
Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid valt voor het acteursgedrag van de criminelen aangezien de meerderheid toch weer in herhaling valt, en in plaats dat het systeem leert van hun fouten blijven ze de heletijd met hun kop tegen de muur lopen.

Banned
Gold: Locked
Trader: Scammer
Feb 3 2006 07:15am
ik ben hardstikke hard tegen de doodstraf.
dat is gewoon primitief
er zijn altijd andere alternatieven .

Member
Feb 3 2006 08:37am
Quote (¢?NNI @ Fri, Feb 3 2006, 12:46pm)
Quote (kkiller @ Fri, 3 Feb 2006, 13:31)
voor

steel je iets ==> dood

Hoe oud ben jij?

uuh 17 ?
Member
Feb 3 2006 08:41am
Dan kan je nooit hoog opgeleid zijn, de manier hoe jij over zoiets denkt is afschuwelijk.
Member
Gold: 116.00
Feb 3 2006 10:17am
Quote (triple_han @ Fri, Feb 3 2006, 04:41pm)
Dan kan je nooit hoog opgeleid zijn, de manier hoe jij over zoiets denkt is afschuwelijk.

Je hebt gelijk, en ik kan het weten want ik ken hem :|
Banned
Gold: 0.01
Warn: 20%
Feb 3 2006 11:28am
De argumenten die ik voorbij heb zien komen zal ik even noemen, en deze proberen te weerleggen. Dit om even wat duidelijkheid te creeren en schot in de zaak te brengen.

Het afschrikkingseffect werkt niet. De doodstraf houdt mensen niet tegen om misdaden te plegen. Dat blijkt duidelijk uit cijfers uit de VS.
(Ook al hebben we nog geen echte cijfers gezien, laten we er even vanuit gaan dat dit zo is) Ten eerste is dit natuurlijk erg lastig te bewijzen, we weten namelijk alleen bij wie het niet heeft geholpen. Het wijzen naar de Verenigde Staten kan ook niet, het vergelijken van twee landen met compleet verschillende geweldsniveaus is onmogelijk. Daarnaast is het zo dat de VS andere wetten hanteert, zoals het toelaten van wapenbezit; niet onbelangrijk wanneer je weet dat daar 71% van de moorden gepleegd wordt met een vuurwapen.

Ga je echter wel zo vergelijken, dan kun je ook zeggen dat de doodstraf wel werkt. In bijvoorbeeld Singapore of Japan (waar de doodstraf nog steeds wordt uitgevoerd) worden in verhouding met Nederland minder moorden gepleegd.

De doodstraf is onherroepelijk.
Helaas zeker waar. Toch kan de kans op zo'n gerechterlijke dwaling enorm worden gereduceerd; dit met behulp van DNA onderzoek en enkel gebruik maken van goed opgeleide rechters/advocaten. Het opleggen van de doodstraf enkel voor ernstige misdrijven, zoals terreur, serie-moord/verkrachting of andere op gruwelijke wijze gepleegde misdaden kunnen dit nog verder verkleinen.

Levenslange gevangenisstraf is veel erger dan de Doodstraf
Als je dit vind, dan kun je het argument van gerechterlijke dwalingen niet gebruiken. Iemand die tot levenslang is veroordeeld maar onschuldig blijkt te zijn, kan er al heel wat jaartjes op hebben zitten. Je kunt hem natuurlijk weer vrijstellen, maar de verloren jaren komen niet terug en de psychische schade die zo iemand oploopt zal hem zijn leven lang achtervolgen.

Iemand levenslang opsluiten (wat maar 20 jaar is), leidt vaak tot, zoals al is gezegd, vervroegde vrijlating. In feite laat je zo familie en vrienden van het slachtoffer in de kou staan. Je kunt uiteraard pleiten voor een verscherpt beleid voor gevangenisstraffen, maar gedachten zoals "hij heeft nu wel genoeg geboet" zullen altijd blijven bestaan. Daarnaast zijn de gevangenissen van tegenwoordig met al zijn luxe ook geen echte gevangenissen meer.

Ik hoop dat ik niets ben vergeten, mocht dat wel het geval zijn; ik ga er graag op in.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev1234512Next
Add Reply New Topic New Poll