Quote (ragnaroks @ Jan 9 2006, 11:00 AM)
Quote (Timo_O @ Jan 8 2006, 08:38 PM)
Ik ben null-istisch.
Zelfde hier ik geloof in die dingen nie vooral Moslim met die strenge regels.
Edit: 4 typo foute

slechte dag vandaag
"Moslim" is helaas geen religie, maar ik neem aan dat je de islam bedoelt. zelfs dan, moet ik je teleurstellen, in de ogen van veel mensen is de islam een religie met "veel strenge regels", maar dat hangt er dus volledig vanaf hoe je die religie opvat. Een typisch westers beeld van de islam is dat de man de vrouw onderdrukt en discrimineert. In sommige gevallen kan je dat inderdaad niet ontkennen, maar zo'n gevallen getuigen van extremistische vormen van de islam. Zoals in het christendom, jodendom en alle godsdiensten staan vrouw-onvriendelijke "regels". Het hangt volledig van de PERSOON af, hoe die "regels" geļnterpreteerd worden en toegepast worden in de cultuur. Door enkele individuen die godsdienst gebruik om haat op te wekken, worden vaak verkeerde beelden geschept van bepaalde godsdiensten. (zo wordt in het westen en met name de VS vaak islam geassocieerd met geweld en terreur, terwijl het een even strenge en een even vredelievende godsdienst is als bv het christendom. Het komt er alleen maar op neer hoe die godsdienst door de mensen geļnterpreteerd wordt.
Quote (Xepolite)
Ok, klinkt goed. En hoe denk je dan over de bijbel?
Naar mijn mening is alles wat in dat boek staat onzin, dingen die gewoon niet samen kunnen gaan met dingen die nu wetenschappelijk zijn bewezen.
Zoals adam & eva, het begin van de wereld... waar zijn de dinosauriers gebleven? Evolutie?
Hoe denk jij daarover? of staat de bijbel buiten jouw manier van geloven?
Je neemt de teksten, geschreven in de bijbel, veel te letterlijk. Natuurlijk komen die verhaal niet overeen met wetenschappelijk te verklaren fenomenen, maar daar gaat het dan ook helemaal niet om. Het gaat om de boodschap en de symboliek, die erachter zit. Voor mij is de bijbel gewoon een geheel van zeden en grenzen. Niet dat ik godsdienstig ben, noch geloof ik in God, maar sommige waarden die men uit het christendom worden geput, kan ik wel steunen.
Het is belachelijk om dus te zeggen "adam en eva kan niet, jezus kan geen water in wijn veranderen, mozes kon de zee niet doen openscheuren etc.." want het gaat allemaal om de symboliek en de boodschap die erachter zit. Het is absurd, en heeft ook helemaal geen belang, om bijbelse verhalen aan wetenschappelijk bewezen feiten te gaan staven.
Niemand kan via wetenschappelijke manieren bewijzen dat God bestaat, maar dat is dan ook waarom het "geloof" noemt, en niet "wetenschap".