d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > België > Wat is er gaande?!
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 100.00
Aug 23 2007 04:27pm
Quote (WemyNM @ Wed, Aug 22 2007, 02:49pm)
Zo stond er vanochtend in de krant, dat een 102 jarige vrouw opgeroepen werd om naar de kleuterschool te komen. Ze kwam immers uit het jaar '05...

Maar hoe staat het er met Vlaanderen / Wallonië voor? Er vanuit gaande, dat hier veel Belgen rondlopen, en mogelijkerwijs een gefundeerde mening vormen en kunnen delen.

Jullie zijn immer welkom in Nederland:
http://www.nu.nl/news/1202988/10/rss/%27Twee_derde_Nederlanders_voor_fusie_met_Vlaanderen%27.html

meng niet 2 dingen door elkaar

en belg is niet hetzelfde als een vlaaming...

Member
Gold: 14.89
Aug 23 2007 04:28pm
Quote (Hellskin @ Thu, 23 Aug 2007, 23:27)
Quote (WemyNM @ Wed, Aug 22 2007, 02:49pm)
Zo stond er vanochtend in de krant, dat een 102 jarige vrouw opgeroepen werd om naar de kleuterschool te komen. Ze kwam immers uit het jaar '05...

Maar hoe staat het er met Vlaanderen / Wallonië voor? Er vanuit gaande, dat hier veel Belgen rondlopen, en mogelijkerwijs een gefundeerde mening vormen en kunnen delen.

Jullie zijn immer welkom in Nederland:
http://www.nu.nl/news/1202988/10/rss/%27Twee_derde_Nederlanders_voor_fusie_met_Vlaanderen%27.html

meng niet 2 dingen door elkaar

en belg is niet hetzelfde als een vlaaming...

Waar meng ik twee dingen door elkaar?

Member
Gold: 179.04
Aug 24 2007 05:23am
Quote (Ov2rkill @ Wed, Aug 22 2007, 04:36pm)
Quote (cranium-sf @ Wed, Aug 22 2007, 04:31pm)
zou er op zich niks op tegen hebben dat vlaamderen bij nederland komt

kan ik meteen koffieshop openen biggrin.gif
geen walen meer in je land
2de taal engels ipv dat stom frans

zie geen nadelen ( als iemand nadelen heeft , houd je dan niet in ze te posten smile.gif

De belgische cultuur, onze gemeenschappelijke geschiedenis.
Vlaanderen en Wallonië zijn altijd al de perfecte Yin en Yang in mijn ogen geweest, we hebben elk op onze tijd van elkander zitten teren, nu is het wallonië die deze rol in een mindere mate inneemt.
Moest Vlaanderen bij Nederland gaan zou dit rap het einde van het Vlaamse accent worden, mark my words!
Neem Brussel, momenteel in de handen van België, indien de splitsing zou komen blijft er niets meer over van Brussel, wederem, mark my words!

Dat een taal voor zoveel problemen zorgt...
Edit : of gaat dit over het BHV conflict?

Cultuur? Welke cultuur? Het is van alles wat, stukje duits, frans en nederlands.
Wallonië zuigt Vlaanderen momenteel compleet leeg, er stroomt enkel geld naartoe en er komt niets voor terug. Vlaanderen is beter af ZONDER Wallonië.
"Het Vlaamse accent"; in Nederland heb je ook verschillende accenten, Brabants, Zeeuws, Limburgs, Fries, etc. dus waarom zou ik je woorden markeren?
Dan Brussel, Brussel is momenteel de hoofdstad van Europa, waarom zou daar verandering in komen? Nederland blijft toch wel tegen een Europese grondwet ~~, welke woorden moest ik markeren?

Ja, taal zorgt voor problemen, best vervelend als je mensen niet kunt verstaan.
en het BHV conflict? BHV is voor zover ik weet een Bedrijfs HulpVerlener..zijn daar conflicten mee dan?

-Lucas

Member
Gold: 11.33
Aug 24 2007 06:04am
Quote (Lucas[NM] @ Fri, 24 Aug 2007, 11:23)

zie geen nadelen ( als iemand nadelen heeft , houd je dan niet in ze te posten smile.gif

Vlaanderen en Wallonië zijn altijd al de perfecte Yin en Yang in mijn ogen geweest, we hebben elk op onze tijd van elkander zitten teren, nu is het wallonië die deze rol in een mindere mate inneemt.
Moest Vlaanderen bij Nederland gaan zou dit rap het einde van het Vlaamse accent worden, mark my words!
Neem Brussel, momenteel in de handen van België, indien de splitsing zou komen blijft er niets meer over van Brussel, wederem, mark my words!

Cultuur? Welke cultuur? Het is van alles wat, stukje duits, frans en nederlands.
Wallonië zuigt Vlaanderen momenteel compleet leeg, er stroomt enkel geld naartoe en er komt niets voor terug. Vlaanderen is beter af ZONDER Wallonië.
"Het Vlaamse accent"; in Nederland heb je ook verschillende accenten, Brabants, Zeeuws, Limburgs, Fries, etc. dus waarom zou ik je woorden markeren?
Dan Brussel, Brussel is momenteel de hoofdstad van Europa, waarom zou daar verandering in komen? Nederland blijft toch wel tegen een Europese grondwet ~~, welke woorden moest ik markeren?

en het BHV conflict? BHV is voor zover ik weet een Bedrijfs HulpVerlener..zijn daar conflicten mee dan?

-Lucas

e--raageeee

This post was edited by MilkAndCookies on Aug 24 2007 06:04am
Member
Gold: 224.00
Aug 24 2007 06:32am
Beetje triest om te zeggen dat de Belgische cultuur niet bestaat.
Member
Gold: 0.30
Aug 24 2007 07:04am
Quote (Lucas[NM] @ Fri, Aug 24 2007, 11:23am)

-Lucas

Dat er niet gevreesd moet worden voor het accent daar heb je gelijk in. Op de rest heb ik toch wat aanmerkingen:
Beetje Frans, beetje Duits, beetje Nederlands: dat is juist 3 keer zoveel cultuur... Momenteel zuigt Wallonië Vlaanderen leeg, dat moet ik toegeven, maar tijdens de 1e industriële revolutie was het wel net andersom: wat was Vlaanderen geweest zonder de grondstoffen, textielnijverheid en zware industrie in Wallonië? Hebben zij ons toen laten vallen en gezegd: we zijn beter af zonder dat Vlaanderen want we pompen er enkel geld in? Danny heeft gelijk: ieder heeft op zijn beurt van elkaar zitten teren, en nu is het toevallig hun beurt.
Als België gesplitst zou worden is er ook een probleem voor Brussel: dit hoort namelijk niet bij Vlaanderen, het is een apart deel van België. Wat moeten we daar dan mee doen? Ook netjes in 2 verdelen?
Ik snap niet hoe het feit dat Brussel de hoofdstad van Europa is en het feit dat Nederland tegen een Europese grondwet is hier iets mee te maken hebbent...
En BHV staat voor Brussel-Halle-Vilvoorde, een Vlaams kiesarondissement waar ook op Franstalige partijen gestemd kan worden. Sommige Vlamingen storen zich hieraan en willen de kieskring gesplitst zien zodat mensen die wonen in Vlaanderen enkel op Vlaamse partijen kunnen stemmen. Ik ben hier niet 100% zeker van want ik heb heel de affaire niet echt gevolgd, maar dat ik denk dat dit het probleem is.
Ohja: en "to mark" is niet markeren
Member
Gold: 0.00
Aug 24 2007 07:11am
In principe heb ik niks tegen een fusie met Nederland, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat dat politiek-maatschappelijk teweeg zou brengen, dus ik kan er moeilijk op antwoorden. Het is hoe dan ook science fiction, net zoals de splitsing van België.

Quote (Lucas)
Wallonië zuigt Vlaanderen momenteel compleet leeg, er stroomt enkel geld naartoe en er komt niets voor terug.

Mee eens. In feite betaald Vlaanderen de werklozen in Wallonnië uit, maar de werklooskloosheid daalt niet. Ik ben ervan overtuigd dat het geld beter besteed kan/moet worden, en mocht de PS uit de komende regering gehouden worden, zie ik daar wel kans toe. Er moet hoe dan ook een mentaliteitsverandering plaatsvinden bij de Waalse werklozen. In West-Vlaanderen is er werk genoeg en duizenden van die jobs worden ingevuld door Fransen, die doorgaans van veel verder moeten komen. Daarom moet er een systeem komen waarbij een werkloze geen job kan weigeren zonder een gegronde reden (bv: medisch).

Om meteen de Vlaamse onafhankelijkheid te gaan uitroepen, zoals het VB voorstelde, is absurd. Zoals de Vlaamse partijen zich nu gedragen tijdens de mislukt onderhandelingen vind ik goed. De bal in het kamp van de franstaligen en met name de CdH leggen onder het motto: 'Zij deed de onderhandelingen mislukken, dus moet zij maar een oplossing vinden.' Er wordt trouwens gespeculeerd dat de koning nu iemand van CdH zal aanstellen tot informateur.

Quote (ReadyAimFire)
Momenteel zuigt Wallonië Vlaanderen leeg, dat moet ik toegeven, maar tijdens de 1e industriële revolutie was het wel net andersom: wat was Vlaanderen geweest zonder de grondstoffen, textielnijverheid en zware industrie in Wallonië? Hebben zij ons toen laten vallen en gezegd: we zijn beter af zonder dat Vlaanderen want we pompen er enkel geld in? Danny heeft gelijk: ieder heeft op zijn beurt van elkaar zitten teren, en nu is het toevallig hun beurt.

Helemaal niet eens. Je kan die tijd onmogelijk vergelijken met wat er nu gaande is. Had je toen geen werk, kreeg je geen werkloosheidsuitkering. Er zijn toen ook veel Vlamingen geëmigreerd naar Wallonnië om werk te zoeken. Als er jaarlijks € 3000 per gezindslid in Vlaanderen overgeheveld wordt naar Wallonnië, vind ik wel dat je je vragen mag stellen en inspraak mag hebben met hoe het besteed wordt.

Quote (ReadyAimFire)
Als België gesplitst zou worden is er ook een probleem voor Brussel: dit hoort namelijk niet bij Vlaanderen, het is een apart deel van België. Wat moeten we daar dan mee doen? Ook netjes in 2 verdelen?

VB zegt: laat Brussel zelf kiezen. Maar nogmaals: ik geloof niet in een splitsing van België.

This post was edited by ¢?NNI on Aug 24 2007 07:23am
Member
Gold: 678.00
Aug 28 2007 06:22am

Wiet kan je overal verkrijgen in belgië, coffeeshops zijn echt niet nodig hier.
Walen zijn echt wel vriendelijke mensen, op de sommige chauvenisten na dan.
Ik hou persoonlijk echt wel van de franse taal, en een taaltje meer of minder, liever een taal meer dan!

ik woon in antwerpen (borgerhout welbepaald). en ik ben Belg. ik woon weliswaar in Vlaanderen, maar ik ben Belg. staat op mijn paspoort en alles.
De Belgische cultuur omvat veel dingen en om sommigen zijn we heel bekend.
ik ben het overigs eens met Ov2rkill over 'ieder om beurt'. Vlaanderen is lang het arme, zieke broertje geweest. Hoewel zoals ReadyAimFire zegt, de situaties niet echt met elkaar te vergelijken vallen.
Puur persoonlijk vind ik het trouwens tof om te gaan kamperen in de Belgische Ardennen. Die dus ook een stukje van mij zijn. Wallonië weg = dag laatste stuk bos dat we hadden.

Quote (Ov2rkill @ Wed, Aug 22 2007, 07:02pm)
De wiet van holland is wel TONNEN beter dan de zelfkweek hier :/

volgens mij werd een groot deel van de nederwiet in Belgisch Limburg en de Kempen gekweekt...
Member
Gold: 886.50
Aug 28 2007 06:25am
vlaanderen appart lijkt me tbest, geen enderland, geen walen, en de winter wat meer macht geven da die imigranten ook eens teruggeschroefd kunnen worden!xD
Member
Gold: 0.00
Aug 28 2007 07:32am
Quote (hATemOnkEy @ Tue, 28 Aug 2007, 13:22)
ik ben het overigs eens met Ov2rkill over 'ieder om beurt'. Vlaanderen is lang het arme, zieke broertje geweest. Hoewel zoals ReadyAimFire zegt, de situaties niet echt met elkaar te vergelijken vallen.

Dat laatste zei ik. Vind je niet dat een wanneer een de ene gemeenschap miljardentransfers doorvoerd naar een andere gemeenschap, deze zeggenschap mag/moet hebben over wat er met dat geld gebeurd en hoe het wordt besteed? Zeker wanneer er — ondanks die miljarden — niets veranderd.

Puur persoonlijk vind ik het trouwens tof om te gaan kamperen in de Belgische Ardennen. Die dus ook een stukje van mij zijn. Wallonië weg = dag laatste stuk bos dat we hadden.

Van de Belgische staat. In principe veranderd er niets als de Ardennen niet langer Belgisch grondgebied zijn. Behalve dan dat het gevoel dat je je in het buitenland waant — wat mij toch regelmatig overvalt — realiteit wordt.

Quote (Ov2rkill @ Wed, Aug 22 2007, 07:02pm)
De wiet van holland is wel TONNEN beter dan de zelfkweek hier :/

volgens mij werd een groot deel van de nederwiet in Belgisch Limburg en de Kempen gekweekt...

Dat zou vreemd zijn, aangezien zulke wietplanages verboden zijn in België.

This post was edited by ¢?NNI on Aug 28 2007 07:33am
Go Back To Nederlands Topic List
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll