Quote (Falkerakatim @ Apr 18 2011 06:37pm)
zoals hoger vernoem
t ... ik weet wel degelijk wat distributiviteit is (ook al zat de term zelf vrij ver)
maar nog steeds moet je gewoon simpel de volgorde der bewerkingen toepassen .. en daarna pas de distributiviteit ...
en het maakt niet uit hoe je het ook uitleg
d.. het enige wat hier verkeerd geinterpreteerd wor
d is 2 imaginaire haakjes die iedereen erbij denkt ..
maar die er helemaal niet staan !/ en X staan even hoog bij de volgorde der bewerkingen. dus moeten van LINKS naar RECHTS uitgewerkt worden
men moet dus eerst 48/2 doen ... voor men de distributiviteit mag uitwerken...
en nu

als je distributiviteit wil toepassen mag ik zeggen:
(50-2)/2 x (3+9)
dan zou je kunne zeggen:
(50/2 - 2/2) x (3+9) = (25 x 9) + (25x3) - (1x 3) - (1x9) = 225 + 75 - 3 - 9 = 288
Eerst en vooral had je misschien beter 8u Nederlands gevolgd ipv wiskunde

En ten tweede: ik weet perfect wat de volgorde van de bewerkingen is, maar blijkbaar weet jij niet perfect wat distributiviteit is... Hoe kan je het distributiviteitsprincipe in godsnaam nog toepassen nadat je zogezegd de volgorde van de bewerkingen al afgegaan bent? Je hebt er haakjes voor nodig >_< Die distributiviteit is juist een onderdeel van het wegwerken van de haakjes, het eerste wat je moet doen bij de volgorde van de bewerkingen. Distributiviteit toepassen moet dus wel degelijk eerst.
Je laatste voorbeeld illustreert trouwens weer dat je het niet helemaal snapt. (50-2)/2 x (3+9) is inderdaad 288, maar nu ben jij wel degene die er imaginaire haakjes "
die er helemaal niet staan !" bij hebt gezet en getallen hebt vervangen. Daardoor maak je er een compleet andere bewerking van.