d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Tour De France '07
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Jul 26 2007 06:35am
Quote (Tha_Axid @ Thu, 26 Jul 2007, 13:47)
ik vind doping egt maar niks, want sport heeft voor mij als doel dat je voor je jezelf overwint of een goede prestatie neerzet.
En als je daarvoor doping moet gebruiken, dan ben je heel het gevoel dat je het op eigen kracht doet kwijt.
Dus sporters die dit gebruiken zitten bij mij erg laag.
Vinden jullie trouwens dat sportdrank, zoals isostar, dat poeder, ook als doping gerekent moet worden?

Haha Isostar? Drink dat eens en rij daarna de Galibier op ofzo, het maakt echt totaal geen verschil.
Member
Jul 26 2007 11:20am
Ik zal eerst ook eens mijn eigen vragen beantwoorden.

Quote (�?NNI @ Thu, 26 Jul 2007, 02:08)
Hoe staan jullie, als sportliefhebber of niet, tegenover doping?

Ik ben vooral tegen de manier waarop er wordt mee omgegaan. Ofwel spreek je je tegen doping uit, en stel je er serieuze straffen tegenover, zoals een levenslang verbod om te koersen, schadevergoeding aan sponsors, de wielersport, het hele team van mecaniciens, verzorgers... Ofwel maak je het helemaal legaal en zorg je ervoor dat er een medische begeleiding aan te pas komt. Dat laatste lijkt op termijn het meest aan te spreken, omdat de technologie uiteindelijk toch zo ver zal vorderen dat doping onopspoorbaar wordt. Zoals het nu geregeld wordt, bereik je niks. Nee zeggen maar relatief milde straffen uitdelen, daar win je niks mee.

Moeten strafmaat worden opgedreven wanneer je schuldig wordt bevonden?

Jep, zie hierboven.

Wordt doping in het wielrennen niet geviseerd en veel meer opgeblazen (door de media) in vergelijking met andere sporten?

Han heeft natuurlijk gelijk dat doping in de wielersport een belangrijke rol kan spelen. Belangrijker dan in andere sporten, maar hoe dan ook wordt er dan een beeld gevormd waarbij andere sporten wel 'clean' zijn, want natuurlijk ook zeker niet het geval is.

Moet de media zich terugtrekken en stoppen met de ronde uit te zenden, zoals de Duitse openbare omroep beslistte toen het eerste dopinggeval werd bekend gemaakt?

Ik denk niet dat je daar veel bij wint. De commerciële zenders zullen de uitzendrechten overnemen, en het publiek dat écht wil kijken, zal dan naar die zenders zappen. Bovendien zie ik niet echt in hoe je daar de dopinggebruikers mee straft. Het is in mijn ogen niet meer dan een statement maken.

Moet men de ronde minder zwaar maken?

Ja, zeker en vast. Neem nu een etappe als naar de Col d'Aubisque: meer dan 200km, en 5 cols. Wat verwacht je dan? De laatste col bereiken en elkaar ook nog gaan aanvallen, dat is onmenselijk.

Quote (JurK.)
de strafmaat is goed genoeg, ik las vanmorge in d krant dat na aanleiding van doping een team al naar huis is.. een erg grote straf als je het mij vraagt

Daar vind ik nu net weinig straf aan. Clean aan de tour deelnemen en afstevenen op verlies, of gedopeerd deelnemen en een etappe winnen met als enige risico de ronde te moeten verlaten en gedurende enkele weken de pispaal van de media worden, sja. Ik vind het wel onnodig om een volledige ploeg te laten opstappen, als een renner alleen handelde. En zelfs al stappen ze niet op, kijk naar Rabobank: Boogerd, Mensjov, Decker reden zich kapot in dienst van Rasmussen, en nu dit. Moet echt frustrerend zijn.

Quote (JurK.)
belachelijk.. als de tour ECHT te zwaar was, zou hij xx jaren geleden al opgehouden zijn te bestaan. het is gewoon de drang tot winnen die aanzet doping te gebruiken

Zoals de tour er nu uitziet, moet je ofwel heel erg goed zijn en in de vorm van je leven, of gedopeerd zijn om het verschil te kunnen maken. Waarom niet minder zwaar? Ik denk niet dat er daarom minder spektakel zou zijn.

Quote (sK_Kabouter @ Thu, 26 Jul 2007, 10:06)
Je weet gewoon niet meer of een renner goed is of dat hij doping gebruikt. (...) Anyway, Garben, de tour is voor mij hiermee verpest. Het maakt niet meer uit wie er wint.

Inderdaad. Al lijkt de ene renner wel verdachter dan de andere. Zo zou het mij wel verrassen moest iemand als Evans of Boonen doping gebruiken. Het is wel verpest, ik hoop nog steeds dat Evans wint, ook al geloof ik er niet in.

Quote (triple_han @ Thu, 26 Jul 2007, 13:32)
Ik wil wel nog even toevoegen dat ik soms ook wel begrip heb voor de renners, veel van hun inkomsten zijn afhankelijk van hun prestaties of die van hun team. Wielrenners zijn echt geen miljonairs (op mensen zoals Armstrong na dan) daarom kan het best verleidelijk zijn om je inkomen even flink op te schroeven door gewoon een epo-kuur te nemen, waardoor je hoger in het klassement komt en dus meer geld binnenhaalt.

Ik kan het ook wel begrijpen, maar zeker niet goedkeuren.
Member
Gold: 28.70
Jul 26 2007 11:49am
Quote (Kanni)
Quote (JurK.)
de strafmaat is goed genoeg, ik las vanmorge in d krant dat na aanleiding van doping een team al naar huis is.. een erg grote straf als je het mij vraagt

Daar vind ik nu net weinig straf aan. Clean aan de tour deelnemen en afstevenen op verlies, of gedopeerd deelnemen en een etappe winnen met als enige risico de ronde te moeten verlaten en gedurende enkele weken de pispaal van de media worden, sja. Ik vind het wel onnodig om een volledige ploeg te laten opstappen, als een renner alleen handelde. En zelfs al stappen ze niet op, kijk naar Rabobank: Boogerd, Mensjov, Decker reden zich kapot in dienst van Rasmussen, en nu dit. Moet echt frustrerend zijn.

Nouja, met het 'enkele weken de pispaal van de media worden' ben ik het niet helemaal eens. Op dit moment doen er al verhalen de ronde dat de hele wielercarrière van Rasmussen, en die van Vino naar de klote zouden zijn. Ben het wel met je eens over de knechten though, Mentsjov vandaag zelfs afgestapt vanwege de commotie rond Rasmussen.

Anyway.. even je eerste vragen beantwoorden.

Hoe staan jullie, als sportliefhebber of niet, tegenover doping?

Sporten als wielrennen zijn gewoon niet meer leuk om naar te kijken hierdoor, naar mijn mening. Als iemand een potje goed fietst is de eerste vraag die er gesteld zal worden 'heeft hij iets gebruikt?'. Het maakt toch de sport gewoon kapot, vanwege het verschil dat er ontstaat tussen de renners met en de renners zonder doping. Ik geef je gelijk over de verschillen in betrouwbaarheid van renners. Het zou mij uitermate verbazen als bijvoorbeeld Boogerd ooit doping gebruikt zou hebben.

Moeten strafmaat worden opgedreven wanneer je schuldig wordt bevonden?

Nee. Ik geloof dat nu de regel geldt dat ze een jaar niet meer mogen fietsen en een jaarsalaris moeten inleveren? Daarbij komt nog dat bijna hun hele carrière verpest is, omdat erg weinig ploegen ze nog willen. Persoonlijk vind ik het genoeg straf.

Wordt doping in het wielrennen niet geviseerd en veel meer opgeblazen (door de media) in vergelijking met andere sporten?

Ja, is ook wel zo, maar dat heeft er ook mee te maken dat je in wielrennen meer hebt aan doping, en dat het dus waarschijnlijk ook meer gebruikt wordt. Ik geloof dat na gewichtheffen, wielrennen de sport zou zijn waarbij je het meeste profijt hebt van doping. Aan de andere kant grijpen sommige kranten wel elk excuus aan om maar iets slechts en schokkends te kunnen vertellen over renners. Het gaat niet meer om de sport zelf, maar om de publiciteit.

Moet de media zich terugtrekken en stoppen met de ronde uit te zenden, zoals de Duitse openbare omroep beslistte toen het eerste dopinggeval werd bekend gemaakt?

Goede vraag. Ik vind wel dat ze er goed aan hebben gedaan zich aan hun eigen belofte te houden. Het is een leuk signaal, maar ik vraag me af of ze er wat mee opschieten.

Moet men de ronde minder zwaar maken?

Ook een interessante vraag. Het is in ieder geval het proberen waard. Met het oog op de spanning vind ik wel dat er in ieder geval een aantal bergetappes in moeten blijven. Misschien zouden ze de tour een aantal etappes in kunnen korten? In ieder geval iets om in de toekomst over na te denken.
Banned
Warn: 30%
Jul 26 2007 01:42pm
Het feit dat die kerels zelf protesteren tegen doping, terwijl ze weten dat ze er zelf nemen (nemen zonder te weten? lol), vind ik echt stom. Ze weten toch ook dat 9 kansen op de 10 ze gepakt worden, en zeker als ze een rit winnen, want dan worden ze altijd gecontroleerd. Net het zelfde met Rasmussen, maar over een ander onderwerp. Ze vroegen hem nog gewoon op de man af: 'Klopt het dat men je in Italië heeft gezien op 15 juni? Kan je dat bevestigen?' Rasmussen lacht en zegt 'Nee, dat kan ik niet,' waarna hij direct een slok drank neemt, waarschijnlijk om zijn zogezegd onschuldige gezicht snel af te wenden. Moreni was ook zo'n geval, hij had nog straffe uitspraken gedaan over dopinggebruikers. Ik begrijp trouwens niet waarom hij doping neemt. Met doping eindigt hij 102de in de rit (de rit daags voordat hij wordt uitgesloten), dus wat zal 't zonder doping zijn? Vijf minuten en 20 plaatsen later eindigen? Bullshit, daarvoor doe je je ploeg zo iets niet aan.

Nu hopen dat Contador en Evans 'legit' zijn. Al valt 't te betwijfelen, natuurlijk.
Member
Gold: 224.00
Jul 26 2007 02:31pm
Zal leuk worden op de Draai dit jaar.
Member
Gold: 1.00
Warn: 100%
Jul 26 2007 02:45pm
Vinden jullie wielrennen nou spannend?
Member
Gold: 587.10
Jul 27 2007 03:12am
jullie weten ondertussen al dat ik ook koers, nou, ik ben 15 en zelfs in mijn categorie(nieuwelingen, 15-16 jarigen) word er al doping gebruikt. Er zijn bij de jeugd veel te weinig controles, bij de juniores (17-18 jarigen) moeten er soms wedstrijden van 135 km gereden worden, en zelfs de ronde van vlaanderen voor juniores zijn het er 125, maar denk je dat er na zo een wedstrijd dopingcontroles worden uitgevoerd? Helemaal niet. Ik heb ooit eens meegemaakt, een wedstrijd in de ardennen, er waren maar 33 renners, daar hadden ze geen speaker of muziek aan de finish, zelfs geen fotofinish, maar daar hadden ze dan wel dopingcontrole, logisch?

Quote (triple_han @ Thu, Jul 26 2007, 12:35pm)
ik vind doping egt maar niks, want sport heeft voor mij als doel dat je voor je jezelf overwint of een goede prestatie neerzet.
En als je daarvoor doping moet gebruiken, dan ben je heel het gevoel dat je het op eigen kracht doet kwijt.
Vinden jullie trouwens dat sportdrank, zoals isostar, dat poeder, ook als doping gerekent moet worden?

Haha Isostar? Drink dat eens en rij daarna de Galibier op ofzo, het maakt echt totaal geen verschil.

ik drink en eet (energiekoekjes) zelfs op training, het is gewoon energiedrank met suikers erin, dus geen doping.

This post was edited by mod-termi on Jul 27 2007 03:15am
Member
Gold: 0.31
Jul 27 2007 05:39am
Quote (Xepo @ Thu, Jul 26 2007, 09:45pm)
Vinden jullie wielrennen nou spannend?

Ik in ieder geval niet, zelfs niet de aankomst.
Member
Gold: 116.00
Jul 27 2007 07:10am
Quote (mod-termi @ Fri, 27 Jul 2007, 11:12)
jullie weten ondertussen al dat ik ook koers, nou, ik ben 15 en zelfs in mijn categorie(nieuwelingen, 15-16 jarigen) word er al doping gebruikt. Er zijn bij de jeugd veel te weinig controles, bij de juniores (17-18 jarigen) moeten er soms wedstrijden van 135 km gereden worden, en zelfs de ronde van vlaanderen voor juniores zijn het er 125, maar denk je dat er na zo een wedstrijd dopingcontroles worden uitgevoerd? Helemaal niet. Ik heb ooit eens meegemaakt, een wedstrijd in de ardennen, er waren maar 33 renners, daar hadden ze geen speaker of muziek aan de finish, zelfs geen fotofinish, maar daar hadden ze dan wel dopingcontrole, logisch?

Quote (triple_han @ Thu, Jul 26 2007, 12:35pm)

ik drink en eet (energiekoekjes) zelfs op training, het is gewoon energiedrank met suikers erin, dus geen doping.

Hoe zie je de toekomst van je sport, is het nog mogelijk dopingloos door te gaan?
Member
Gold: 12.00
Jul 27 2007 09:51am
Ik ben voor doping. Dan fiets je toch sneller? Nou ik vind er niks mis mee als je je lichaam verkloot om sneller te kunnen fietsen.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll