Ik zal eerst ook eens mijn eigen vragen beantwoorden.
Quote (�?NNI @ Thu, 26 Jul 2007, 02:08)
Hoe staan jullie, als sportliefhebber of niet, tegenover doping?
Ik ben vooral tegen de manier waarop er wordt mee omgegaan. Ofwel spreek je je tegen doping uit, en stel je er serieuze straffen tegenover, zoals een levenslang verbod om te koersen, schadevergoeding aan sponsors, de wielersport, het hele team van mecaniciens, verzorgers... Ofwel maak je het helemaal legaal en zorg je ervoor dat er een medische begeleiding aan te pas komt. Dat laatste lijkt op termijn het meest aan te spreken, omdat de technologie uiteindelijk toch zo ver zal vorderen dat doping onopspoorbaar wordt. Zoals het nu geregeld wordt, bereik je niks. Nee zeggen maar relatief milde straffen uitdelen, daar win je niks mee.
Moeten strafmaat worden opgedreven wanneer je schuldig wordt bevonden?
Jep, zie hierboven.
Wordt doping in het wielrennen niet geviseerd en veel meer opgeblazen (door de media) in vergelijking met andere sporten?
Han heeft natuurlijk gelijk dat doping in de wielersport een belangrijke rol kan spelen. Belangrijker dan in andere sporten, maar hoe dan ook wordt er dan een beeld gevormd waarbij andere sporten wel 'clean' zijn, want natuurlijk ook zeker niet het geval is.
Moet de media zich terugtrekken en stoppen met de ronde uit te zenden, zoals de Duitse openbare omroep beslistte toen het eerste dopinggeval werd bekend gemaakt?
Ik denk niet dat je daar veel bij wint. De commerciële zenders zullen de uitzendrechten overnemen, en het publiek dat écht wil kijken, zal dan naar die zenders zappen. Bovendien zie ik niet echt in hoe je daar de dopinggebruikers mee straft. Het is in mijn ogen niet meer dan een statement maken.
Moet men de ronde minder zwaar maken?
Ja, zeker en vast. Neem nu een etappe als naar de Col d'Aubisque: meer dan 200km, en 5 cols. Wat verwacht je dan? De laatste col bereiken en elkaar ook nog gaan aanvallen, dat is onmenselijk.
Quote (JurK.)
de strafmaat is goed genoeg, ik las vanmorge in d krant dat na aanleiding van doping een team al naar huis is.. een erg grote straf als je het mij vraagt
Daar vind ik nu net weinig straf aan. Clean aan de tour deelnemen en afstevenen op verlies, of gedopeerd deelnemen en een etappe winnen met als enige risico de ronde te moeten verlaten en gedurende enkele weken de pispaal van de media worden, sja. Ik vind het wel onnodig om een volledige ploeg te laten opstappen, als een renner alleen handelde. En zelfs al stappen ze niet op, kijk naar Rabobank: Boogerd, Mensjov, Decker reden zich kapot in dienst van Rasmussen, en nu dit. Moet echt frustrerend zijn.
Quote (JurK.)
belachelijk.. als de tour ECHT te zwaar was, zou hij xx jaren geleden al opgehouden zijn te bestaan. het is gewoon de drang tot winnen die aanzet doping te gebruiken
Zoals de tour er nu uitziet, moet je ofwel heel erg goed zijn en in de vorm van je leven, of gedopeerd zijn om het verschil te kunnen maken. Waarom niet minder zwaar? Ik denk niet dat er daarom minder spektakel zou zijn.
Quote (sK_Kabouter @ Thu, 26 Jul 2007, 10:06)
Je weet gewoon niet meer of een renner goed is of dat hij doping gebruikt. (...) Anyway, Garben, de tour is voor mij hiermee verpest. Het maakt niet meer uit wie er wint.
Inderdaad. Al lijkt de ene renner wel verdachter dan de andere. Zo zou het mij wel verrassen moest iemand als Evans of Boonen doping gebruiken. Het is wel verpest, ik hoop nog steeds dat Evans wint, ook al geloof ik er niet in.
Quote (triple_han @ Thu, 26 Jul 2007, 13:32)
Ik wil wel nog even toevoegen dat ik soms ook wel begrip heb voor de renners, veel van hun inkomsten zijn afhankelijk van hun prestaties of die van hun team. Wielrenners zijn echt geen miljonairs (op mensen zoals Armstrong na dan) daarom kan het best verleidelijk zijn om je inkomen even flink op te schroeven door gewoon een epo-kuur te nemen, waardoor je hoger in het klassement komt en dus meer geld binnenhaalt.
Ik kan het ook wel begrijpen, maar zeker niet goedkeuren.