Ik heb zelf nooit een betoog op de middelbare school hoeven schrijven maar ik kan je denk ik wel wat tips geven.
Ik zou de vraagstelling iets veranderen, dit is namelijk nogal subjectief, heeft het zin :S eerder wat kunnen de positieve en negatieve effecten zijn van het invoeren van de sociale dienstplicht of in hoeverre draagt de sociale dienstplicht toe aan het wereldbeeld of verbreding van de jeugd
Daarnaast zou ik in de inleiding even goed uitleggen wat soc. dienstplicht is, ik associeer het namelijk met dienstplicht as in het leger, wat het volgens mij niet is. Daarnaast heb ik nog wat voor en tegens. Een argument voor (wat je impliciet ook al hebt staan) is namelijk dat je jongeren een kans geeft om te kijken in het bedrijfsleven of wat er eigenlijk allemaal nog meer is behalve spelen op straat rond hangen school en simpele baantjes. Juist voor schoolverlaters en lager opgeleiden ( denk hierbij aan middelbaar beroepsonderwijs) kan dit een zeer nuttige ervaring zijn omdat ze misschien te vaak te makkelijk over het leven denken en denken dat alles aangewaaid komt (want geef toe, wij krijgen wel heel veel op een presenteerblaadje aangeboden in vergelijking met onze ouders/grootouders). Opmerking hierbij is wel dat dat natuurlijk niet voor iedereen geldt, je hebt ook mensen die wel al weten wat werken is en dat het leven niet gemakkelijk is. Maar dat lijkt mij niet de doelgroep, dan kom ik ook gelijk op het volgende punt, naar mijn mening kan je dit niet verplichten, wanneer je dit verplicht neem je namelijk jongeren andere kansen af die ook ter verbreding kunnen dienen. Zoals bijvoorbeeld een paar maanden in het buitenland rondreizen, en daarnaast zijn er ook jongeren die wel graag een vervolgopleiding willen doen, die soms nog zeker 10 jaar kan gaan duren (bijv. huisarts of chirurg).
Nou ja my 2 cents ff

ik hoop dat je er wat aan hebt, dat is dan 5 fg
This post was edited by LAngel on Jan 24 2007 08:15am