Quote (MilkAndCookies @ Thu, 14 Dec 2006, 16:51)
Jazeker. De Nederlandse taal. Ik heb sinds het begin van dit trimester een zwak gehad voor de Nederlandse taal. Sinds ik een geweldige leraar heb. Bep van der Zande (of kort 'Bep'). Hij heeft mijn interesse voor mijn moedertaal aangewakkerd, en stimuleerde dat, door mij onlangs een 10 te geven voor een SO over barbarismen.
Nu mijn vraag: Kan iemand mij helpen deze dialoog te vertalen (voor een opdracht, kwam er zelf niet uit):
dialoog
'Zo, nog ter sponde?'
'Ja, ik was vannacht tot drie uur in het drinklokaal.'
'Toch niet in Het Houten Hoofd, hè?'
'Vanzelfsprekend, amice'
'Heremijntijd! Een uitgesproken onapptelijtelijk etablissement.'
'Weet je overigens wie zich daar onder de clientèle bevond?'
'Waarlijk niet'.
'Jo Kneep!'
'Waratje, die dekselse vent! Dat is kras. Was die niet reeds lang verscheiden?'
'In 't geheel niet. Hij heeft de enige tijd in den vreemde doorgebracht, da's al.'
'Ik herinner me hem als een koddig personage. Hoe vaart hij?'
'Nou, ik moet zeggen, hij oogde wat geprangd. Zijn verloofde had hem zojuist andermaal de deur gewezen.'
'Me dunkt, een schilderachtig heerschap. Overigens, à propos, ons rendez-vous, hoe wilde je daarheen gaan? Per spoor? Of moesten wij wellicht eens het rijwiel bestijgen?'
Natuurlijk snap ik de hoofdgedachte wel. Maar ik moet het letter voor letter kunnen vertalen op mijn SE.
editz0rs: alvast bedankt!
Ik heb ook wat pogingen gedaan. Ook via allemaal (geleende) historische-taalboeken, en ik heb er dit uit:
Zo? Nog in bed?
Ja, ik was vannacht tot drie uur in het café
Toch niet Het Houten Hoofd (cafénaam, kon geen verdere betekenis vinden)?
Natuurlijk wel, vriend.
Jezus! Een zeer onaantrekkelijk / onsmakelijk café
Weet je overigens wie er ook was?
Natuurlijk niet.
Jo Kneep (naam?)
Jemig, die rare vent! Dat is raar, ik dacht dat hij al lang dood was.
Zeker niet. Hij heeft alleen een tijd in het buitenland vertoefd.
Ik herinner hem als een vreemd persoon. Hoe gaat het met hem?
Nou ik weet niet, hij oogde wat afgetrokken. Zijn verloofde heeft hem het huis uit geschopt.
Me dunkt, een vreemd persoon. Trouwens, onze afspraak, hoe wil je daar naar toe gaan? Per trein, of per fiets?
Daar heb ik toch zeker 4 uur over gedaan ^^
Nu maar hopen dat Bep het goed vind

.
This post was edited by MilkAndCookies on Dec 15 2006 01:01am