Er wordt hier veel bullshit gezegd mensen...
Ten eerste, ik ga tot 2-3 keer per dag. En ik eet gezond, en jah ik weet precies wat gezond eten is.
Dus, eens kort samenvatten wat je moet weten van poep, of faeces/stoelgang (iets meer gebruikelijke termen).
Wat zorgt voor obstipatie/constipatie?
- Te weinig vocht binnenkrijgen. 1.5L min/dag dus. (vocht, logisch, is de olie van het lichaam, en zorgt er dan ook voor dat je stoelgang beter kan 'schuiven', dus er ook beter kan uitkomen).
- Tekort aan vezels (vezels worden niet verteerd, en prikkelen op hun beurt dus zo de darmen, waardoor ze actief worden).
- Tekort aan beweging (Beweging, welke dan ook, brengt je hele lichaam (ook ingewanden dus) in gang).
Wat zorgt voor Diarree/verhoogde frequentie van de stoelgang.
- Roken en alcohol. (denk gewoon maar aan de dag erna, roken prikkelt onrechstreeks de darmen, en alcohol werkt als een laxative en is een aanvaal op je maag/darmslijmvliezen).
- Bepaalde bacteriën, ga ik niet verder op in.
- Spastische colon (stress gerelateerd).
- Teveel aan vezels (teveel fruit bvb, overdaad schaadt)
Quote (187ci @ Jan 18 2011 10:28pm)
bij harde poep meer vezels eten anders beschadig je dadelijk nog je darmen!
Niet direct de darmen, maar eerder je rectum en anus.
Quote (shadowstriker89 @ Jan 18 2011 10:34pm)
ik dacht juist bij zachte poep zodat hij harder werd zegmaar door meer bouwstoffen...
mijn 3e poep van vandaag van zojuist was nog net iets zachter dan de rest en het eind was beetje branderig... moest meerdere malen vegen. Ik denk dat deze poep is ontstaan uit de aardappelschijfjes+mayonaise. dit spul gaat altijd snel door me darmen heen.
Verschillende soorten stoelgang op een dag kan wijzen op onregelmatigheden, of eventuele gastero-enteritis (kleine maag/darm ontsteking)
Quote (Pattern @ Jan 18 2011 11:12pm)
Poep-ritme uit balans?
Zocht laatst even op wat die ontzettende pijn in mijn linker onderbuik was.
Stond bij dat het kanker kon zijn, maar dan moest mijn poep-ritme ook uit balans zijn en dat issie dan weer niet.
Trouwens 3 keer kakken op een dag lijkt me echt niet chill.
Ik ga één keer in de week ofzo!
Maar 3 uur geleden was ik even aan het pissen en mijn iemand zei ook dat hij moest, dus heb ik even geprobeerd te kakken om vervelend te doen.
En het lukte wel..
Pijn in de linker/onderbuik was gewoon druk van je stoelgang op je dikke darm, die mondt dan ook uit langs langs je linker onderbuik, naar je rectum en anus.
één keer per week trouwens, geen wonder dat je darmen dan pijn doen... Meer water drinken, vezels en beweging!
Quote (187ci @ Jan 18 2011 11:18pm)
als je weinig poept eet je gezond ^^
Dan eet je gewoon te weinig!
Quote (LaZoRr @ Jan 19 2011 04:32pm)
Ik ga 2 x per dag. en naar mijn weten is 1 x per week niet echt gezond hoor. Als je ontlasting lang in je darmen blijft neemt je lichaam die afvalstoffen weer op.
Het enigste wat de dikke darm nog opneemt is vocht, het enigste wat kan gebeuren als er teveel stront inzit, is dat ie scheurt, alle stoelgang in je darm, en peritonitis!
Quote (Demonsangel @ Jan 19 2011 04:35pm)
Hou de medische praat maar voor mensen die er iets van af weten.
Quote (LaZoRr @ Jan 19 2011 05:01pm)
Dan zou ik zeggen begin er aan en vertel dan hoe het allemaal zit.
Bij deze voor hem gedaan!
PS: Kleurschakeringen in je stoelgang is niet zo erg, als het wat donker ziet kan het zijn dat je er wat teveel of te weinig stoffen inzitten die je darmen afscheiden om je eten te verteren. In erge gevallen (volledig zwarte stoelgang, of bloed bij de stoelgang) ga je best naar de dokter.
Als ze wit ziet, ga dan ook maar eens naar de dokter...
This post was edited by Ov2rkill on Jan 19 2011 01:26pm