d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Het échte Vlaams Belang
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Mar 22 2007 09:05am
Quote (CpTJenJen @ Thu, 22 Mar 2007, 15:44)
ik heb het niet helemaal gelezen ( ik zal het vanavond proberen  mijn hoofd staat er nu even niet naar) maar als ik het totzover goed begrepen heb zijn ze extreem rechts , de grootste partij zie ik toch staan dat ze in antwerpen en gent niet gewonnen hebben, hebben ze dan nog iets gewonnen, dat ze egt wat te vertellen hebben.

In het Vlaams parlement hebben ze de grootste fractie, federaal gezien halen ze zo'n 20% (in juni zijn er nieuwe federale verkiezingen). Maar om ervoor te zorgen dat ze niet aan de macht komen, hebben de andere partijen een cordon sanitaire gesloten, wat inhoud dat er in geen geval zal worden samen bestuurd met het VB, zowel op gemeentelijk, regionaal als federaal niveau. Het cordon sanitaire is op dit moment nog nergens doorbroken, al wordt het bijvoorbeeld in Hoboken (VB: 40%) heel moeilijk om te besturen, zo zijn de andere partijen verplicht 'de partij van de arbeid' op te nemen in het bestuur. Partij van de arbeid zijn heel links, om de term "communistisch" niet te gebruiken.
Member
Gold: 1.00
Warn: 100%
Mar 22 2007 09:15am
Een "cordon sanitaire", is dat niet wat kinderachtig?
Member
Mar 22 2007 09:21am
Quote (Xepo @ Thu, 22 Mar 2007, 16:15)

Nee, hoezo? Wanneer geen enkele partij met het Vlaams Belang wil samen werken, is dat toch zo? In een democratie is het vooraanstaand dat bestuurd wordt door volksvertegenwoordigers verkozen door de meerderheid van de stemgerechtigden, en dat gebeurd. Het feit dat geen enkele andere partij wil opkomen met het VB bewijst net hoe extremistisch ze zijn.
Member
Gold: 1.00
Warn: 100%
Mar 22 2007 10:11am
Ik dacht dat het VB een van de grootste partijen in Belgie was?
Member
Gold: 175.00
Mar 22 2007 10:15am
het vlaams belang is tenminste niet bang om te zeggen wat elke vlaming denkt.
btw. het rascistische amerika heeft anders geen problemen met moslims. ik heb in 6 maand geen 1 moslim gzien.
in sommige staten heb je wel veel mexicanen biggrin.gif maar hier zijn het de African Americans die buite moge van mij biggrin.gif
Member
Gold: 641.00
Mar 22 2007 10:18am
Quote (˘?NNI @ Thu, Mar 22 2007, 03:05pm)
Quote (CpTJenJen @ Thu, 22 Mar 2007, 15:44)
ik heb het niet helemaal gelezen ( ik zal het vanavond proberen  mijn hoofd staat er nu even niet naar) maar als ik het totzover goed begrepen heb zijn ze extreem rechts , de grootste partij zie ik toch staan dat ze in antwerpen en gent niet gewonnen hebben, hebben ze dan nog iets gewonnen, dat ze egt wat te vertellen hebben.

In het Vlaams parlement hebben ze de grootste fractie, federaal gezien halen ze zo'n 20% (in juni zijn er nieuwe federale verkiezingen). Maar om ervoor te zorgen dat ze niet aan de macht komen, hebben de andere partijen een cordon sanitaire gesloten, wat inhoud dat er in geen geval zal worden samen bestuurd met het VB, zowel op gemeentelijk, regionaal als federaal niveau. Het cordon sanitaire is op dit moment nog nergens doorbroken, al wordt het bijvoorbeeld in Hoboken (VB: 40%) heel moeilijk om te besturen, zo zijn de andere partijen verplicht 'de partij van de arbeid' op te nemen in het bestuur. Partij van de arbeid zijn heel links, om de term "communistisch" niet te gebruiken.

ok nu snap ik het al een stuk beter (PvdA) wat is er erg aan een linkse partij opnemen in de coalitie, is de rest meer van het midden. dat probleem zie ik niet, ik zou het wel als probleem zien als VB inderdaar opgenomen zou worden.. na wat ik las ze allemaal doen. het zou niet goed voor belgie zijn denk ik.

als het vb wel veel stemmen wint dan wat dan zijn ze helemaal alleen , dat punt van cordon sanitaire snap ik dan ook niet. of kunnen zij gewoon in geen geval aan de macht komen? licht ff toe alsjeblieft^^

This post was edited by CpTJenJen on Mar 22 2007 10:20am
Member
Mar 22 2007 11:08am
Quote (Xepo @ Thu, 22 Mar 2007, 17:11)
Ik dacht dat het VB een van de grootste partijen in Belgie was?

Grootste fractie in het Vlaams parlement, en federaal zo'n 20%. In het district Deurne 35%, en Hoboken 40% (beiden districten van A'pen).

Quote (muizenscheet @ Thu, 22 Mar 2007, 17:15)
het vlaams belang is tenminste niet bang om te zeggen wat elke vlaming denkt.

Wat een onzin. Niet elke Vlaming denkt volgens de standpunten van VB. De populariteit van het VB is voor een groot deel te wijten aan het feit dat de extremistische kantjes weinig aandacht krijgen in de media.

btw. het rascistische amerika heeft anders geen problemen met moslims. ik heb in 6 maand geen 1 moslim gzien.

Nog meer onzin. Bij de gemiddelde (oppervlakkige) Amerikaan is het woord "moslim" een synoniem voor "terrorist". Dat jij weinig moslims ziet heeft niets te maken met hoe de doorsnee Amerikaan er over denkt.

in sommige staten heb je wel veel mexicanen biggrin.gif  maar hier zijn het de African Americans die buite moge van mij biggrin.gif

Hier ga ik niet op in. Je zou in een discussie toch geen waardig niveau halen, dus liever geen discussie.

Quote (CpTJenJen @ Thu, 22 Mar 2007, 17:18)
ok nu snap ik het al een stuk beter (PvdA) wat is er erg aan een linkse partij opnemen in de coalitie, is de rest meer van het midden. dat probleem zie ik niet, ik zou het wel als probleem zien als VB inderdaar opgenomen zou worden.. na wat ik las ze allemaal doen. het zou niet goed voor belgie zijn denk ik.

De PvdA is een heel andere partij als die in Nederland. Hier is het een partij die enkel gemeentelijk opkomt, ik weet eigenlijk niet of ze ook nog ergens anders dan in Hoboken opkomen. De PvdA waar ik het over heb, heeft extreem linkse standpunten die weinig verschillen van communisme. Het is erg moeilijk om als centrumpartij met zo'n partij akkoorden af te sluiten. Over dat VB-deel geef ik je gelijk.

Quote (CpTJenJen @ Thu, 22 Mar 2007, 17:18)
als het vb wel veel stemmen wint dan wat dan zijn ze helemaal alleen , dat punt van cordon sanitaire snap ik dan ook niet. of kunnen zij gewoon in geen geval aan de macht komen? licht ff toe alsjeblieft^^

Ze kunnen enkel aan de macht komen als ze 50+% halen, want in dat geval hebben ze geen andere partij nodig om een meerderheid te vormen. Maar voorlopig zijn ze nog ver verwijderd van die meerderheid. Enkel gemeentelijk, in enkele disctricten als Deurne en Hoboken komen ze dichtbij. Vandaar ook dat VB onlangs een oproep heeft gedaan naar andere rechtse partijen om een "forza flandria" te vormen, een rechtse, Vlaamse coalitie om de volgende verkiezingen aan de macht te komen. Gelukkig ging geen enkele rechtse partij in op dat voorstel.
Member
Gold: 641.00
Mar 22 2007 11:18am

[QUOTE=CpTJenJen,Thu, 22 Mar 2007, 17:18]ok nu snap ik het al een stuk beter (PvdA) wat is er erg aan een linkse partij opnemen in de coalitie, is de rest meer van het midden. dat probleem zie ik niet, ik zou het wel als probleem zien als VB inderdaar opgenomen zou worden.. na wat ik las ze allemaal doen. het zou niet goed voor belgie zijn denk ik.[/QUOTE]
De PvdA is een heel andere partij als die in Nederland. Hier is het een partij die enkel gemeentelijk opkomt, ik weet eigenlijk niet of ze ook nog ergens anders dan in Hoboken opkomen. De PvdA waar ik het over heb, heeft extreem linkse standpunten die weinig verschillen van communisme. Het is erg moeilijk om als centrumpartij met zo'n partij akkoorden af te sluiten. Over dat VB-deel geef ik je gelijk.
[B][/B] ok op die manier van PvdA dan snap ik het weer

[QUOTE=CpTJenJen,Thu, 22 Mar 2007, 17:18]als het vb wel veel stemmen wint dan wat dan zijn ze helemaal alleen , dat punt van cordon sanitaire snap ik dan ook niet. of kunnen zij gewoon in geen geval aan de macht komen? licht ff toe alsjeblieft^^[/QUOTE]
Ze kunnen enkel aan de macht komen als ze 50+% halen, want in dat geval hebben ze geen andere partij nodig om een meerderheid te vormen. Maar voorlopig zijn ze nog ver verwijderd van die meerderheid. Enkel gemeentelijk, in enkele disctricten als Deurne en Hoboken komen ze dichtbij. Vandaar ook dat VB onlangs een oproep heeft gedaan naar andere rechtse partijen om een "forza flandria" te vormen, een rechtse, Vlaamse coalitie om de volgende verkiezingen aan de macht te komen. Gelukkig ging geen enkele rechtse partij in op dat voorstel.[/QUOTE]

op hoeveel % staan ze nu dan?
Member
Gold: 100.00
Mar 22 2007 11:33am
Quote (˘?NNI @ Thu, Mar 22 2007, 03:21pm)

Nee, hoezo? Wanneer geen enkele partij met het Vlaams Belang wil samen werken, is dat toch zo? In een democratie is het vooraanstaand dat bestuurd wordt door volksvertegenwoordigers verkozen door de meerderheid van de stemgerechtigden, en dat gebeurd. Het feit dat geen enkele andere partij wil opkomen met het VB bewijst net hoe extremistisch ze zijn.

ik ga me niet veder in het vb zelf verdiepen maar ik vind dat het "cordon sanitaire" tochwel ondemocraties is...

je kan hier in nederland toch ook niet zegen nou de sp is bijna de grootste partij geworden maar omdat de cda&pvda de meerderheid heeft gaan we helemaal nietmeer naar het SP luisteren, sterker noch we werken er niet eens mee samen...
Member
Mar 22 2007 12:08pm
Quote (CpTJenJen @ Thu, 22 Mar 2007, 18:18)
op hoeveel % staan ze nu dan?

Federaal zo'n 18-22% volgens recente peilingen. Regionaal weet ik het minder precies, maar denk dat ze iets van een 30-33% haalden, net iets meer dan CD&V (christen democraten)

Quote (Hellskin @ Thu, 22 Mar 2007, 18:33)
Quote (˘?NNI @ Thu, Mar 22 2007, 03:21pm)

ik ga me niet veder in het vb zelf verdiepen maar ik vind dat het "cordon sanitaire" tochwel ondemocraties is...

je kan hier in nederland toch ook niet zegen nou de sp is bijna de grootste partij geworden maar omdat de cda&pvda de meerderheid heeft gaan we helemaal nietmeer naar het SP luisteren, sterker noch we werken er niet eens mee samen...

Aan het cordon sanitaire is niks "ondemocratisch". De essentie van een democratie is, dat er bestuurd wordt door volksvertegenwoordigers verkozen door de meerderheid van de stemgerechtigden. Dat is het geval. Het VB is op zich geen meerderheid, en de regerende partijen zijn dat in hun totaal wel. VB mag oppositie voeren. Zo werkt een democratie. Hoe moet het dan anders? Besturen met alle partijen? Verplicht VB opnemen in het bestuur? In dat geval zou de regering toch vallen over eender welk thema. Voor verdere informatie raad ik je aan het hoofdstuk "Cordon Sanitaire" te lezen in "Wat u moet weten over het Vlaams belang".

Over "ondemocratisch" gesproken:
Quote (Blokwatch)
Hoe het Vlaams Belang zijn voorzitter verkiest     
Standpunten - Actueel
Geschreven door Marc Spruyt   
woensdag 31 januari 2007

(...)Het was bijna aandoenlijk hoe Philip Dewinter in het VRT-programma Morgen Beter (26-01-2007) vol hield dat het VB "een democratische partij" is.

Op de vraag van De Morgen-hoofdredacteur Yves Desmet of er dan ook voorzittersverkiezingen komen - "dat zou een primeur zijn!" - speelde Dewinter de vermoorde onschuld: "Mag ik er op wijzen dat er vier jaar geleden ook al voorzittersverkiezingen zijn geweest. Ieder partijlid dat aanwezig was op het congres heeft mogen stemmen. Het verwondert mij dat u dat als journalisten niet weet."

De procedure
Dewinter heeft gelijk: Frank Vanhecke is in 2004 inderdaad tot voorzitter verkozen door VB-leden. Om juister te zijn: door 62 van de 17.892 leden die het VB toen telde. Dewinter heeft dus een heel klein beetje gelijk (0,35% om exact te zijn), en heel veel ongelijk. (...)
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll