d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Geluidsinstallatie
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 4,132.00
May 19 2009 07:31am
Quote (Godsterrorforce @ Tue, May 19 2009, 08:57am)
Logitech Z-5500 is ook een leuk setje.

is te vinden tussen de 250 / 300 euro.

kheb is gekeken ... het ziet er mooit uit .. ik vind online (bij eerste search) een prijs van ~300€ .. en dat voor 500W
maar ik stel me serieuze vragen bij die 500W ... aangezien die box op mijn foto op volle kracht (met een versterker van 2x 50W) ongeveer luid genoeg speelt om een zuiver geluid tot op de straat te horen knallen.
500W is VEEEEL ^^ die box op men foto is 350 + 120 W (mid + hoge tonen) en dat op volle kracht binnenshuis .. is niet gezond :)

voor je iets koopt ... test het eerst eens uit ... bij een DJ-winkel kan je vragen om het geluid eens te testenn maak dan je beslissing over de qualiteit. want die waardes op geluidsinstallaties ... die vertrouw ik persoonlijk niet :)
Member
Gold: 0.00
May 19 2009 12:13pm
Quote (Noob-Style. @ Mon, 18 May 2009, 23:47)
voor 400 euro kan je wel wat beters kopen als een zielig surround setje.
Moet het nieuw zijn? 2e hands kan je heel leuk kwalitatief goede spullen kopen van top audio merken.
Ik raad je aan een versterker en speakers te kopen, nieuw word het lastig voor een budget van 400 euro.
Stel dat je er 200 boven op doet dan kan je al echt mooi nieuw spul kopen bij winkels als correct( rotterdam)

Als ik dan iets zou kopen zou ik zoeken naar versterkers van oa.
NAD, denon, harman kardon, ( nieuw oude modellen gaan vaak bij winkels Zoals correct weg voor 200-300 ipv 600-700)
2e hands moet je geluk hebben kwa prijs, maar leeftijd van een goede versterker maakt niet veel uit.
Gewoon ff je versterker die je ziet googelen, en specs bekijken, let op frequentie bereik, wAtt vermogen maakt niet veel uit alles boven de 80 is hard.

Voor speakers geld et zelfde, ik vind zelf de volgende merken fijn klinken.
Kef, infinity, jbl, magnat, b&o.
Van kef kun je vaak in de iq serie 2ehands leuke dingen vinden en bij jbl in de es serie.

Bezuinig niet op je bedrading, kost wat extra maar levert echt wel een waardig verschi

Gezien ik moet werken morgen stop ik hier, als je meer wilt weten drop gerust een pm,

Heb je al ervaring met die tweedehandsspullen? Is er garantie of dienst na verkoop?
Als die 200 extra echt de moeite waard is, is dat op zich geen probleem.

Als ik het goed begrepen heb, heb ik een versterker + speakers nodig. Koop je die in één pakket, of apart?
Hoe weet ik of zoiets aan te sluiten is aan een iMac, en onderling (versterker moet je ook met speakers aansluiten?)?
Koop je die bedrading dan ook apart? Ik ben echt een leek, ik dacht dat de bedrading altijd gewoon bij in de doos zat.

Falkerakatim: het hoeft voor mij eigenlijk niet zo hard te gaan. Kwaliteit > hardness. Ik wil een vol, zuiver (stereo) geluid.

Quote (Godsterrorforce @ Tue, 19 May 2009, 09:57)
Logitech Z-5500 is ook een leuk setje.

is te vinden tussen de 250 / 300 euro.

Die ziet er in ieder geval al mooi uit, en ik heb goede ervaring met Logitech.
Ik lees:
Frequentierespons: 33 Hz - 20 kHz

Heb ook even iets van NAD gezocht.
NAD 825 (Bookshelf/ Surround): 65-21,000Hz

Hoe moet ik dit interpreteren? Zijn dat grote verschillen?
Member
Gold: 5,901.42
May 19 2009 12:17pm
wat moet ik me voorstellen bij frequentierespons, lijkt me eerder een tijdwaarde?
Member
Gold: 0.70
Warn: 30%
May 19 2009 12:44pm
Quote (Tha_Axid @ Tue, 19 May 2009, 20:17)
wat moet ik me voorstellen bij frequentierespons, lijkt me eerder een tijdwaarde?

1 hertz is toch een keer per seconde?
Member
Gold: 5,901.42
May 19 2009 12:45pm
Quote (BadBoyDeGekste @ Tue, 19 May 2009, 19:44)
1 hertz is toch een keer per seconde?

ja dat maakt het nog geen tijd.
Member
Gold: 4,132.00
May 19 2009 12:49pm
wel ... als je niet voor ZWAAAR geluid gaat om een feesje te geven ofzo ... lijkt me die logitec overdreven
je krijgt 500W .. wat resulteert in 250W rms

indien je zuiver geluid wilt ...hoef je zeker geen 500W te hebben :)
als je 50W rms hebt ga je al meer dan luid genoeg (meer is leuk als je de buren wil pesten) als ik 50W aan geluid produceer hoor je het de verdieping beneden zelfs goed

een versterker zoals de mijne geeft je 4x 50W rms aan zuiver geluid... versterkertje kost op eebay 2dehands mss 30 euro ofzo
meeste stereo's hebben boxen van ~20-40-60W ... welke je kan kopen 2dehands voor 20€ voor een set van 2 boxen ofzo
deze simpele stereo boxen kan je evengoed thuis hebben (ik heb zo een stuk of 6-8 boxen van oude stereo's of mini-microketens van mij of men zus etc... ) hoogst wss hebben ook vrienden van je zo'n boxen nog op zolder liggen voor spot-prijsjes
deze boxen hebben allemaal bekabeling

dan heb je gewoon een simpel kabeltje nodig met langs een kant een plug voor in je hoofdtelefoon-ding te steken aan je laptop/pc en langs de andere kant een split (meestal zo een rode en witte plug) voor in je versterker
meer heb je niet nodig.

dit alles .. (buiten het laatste kabeltje welke je voor een paar eurotjes kan kopen in elektronicawinkel) hebben de meeste mensen allemaal thuis liggen en geeft je een vrij deftig en zelfs al vrij luid geluidssysteem

indien je voor iets professioneler materiaal gaat ... kan je dit ook zelf maken...
koop gewoon de juiste componenten in een electronica winkel .. en koop je zelf geluidskabel / meter en een paar speak-on fishes.. deze kan je zelf aan mekaar solderen en zo kan je je speaker kabels X meter lang maken zodat je ze in je kamer mooi kan verspreiden:)

~Tim
Member
Gold: 89.00
May 19 2009 05:05pm
Freuqntie bereik en watt vermogen moet je niet teveel op pettn wat vooral belangrijk is is of jij iets mooi vind klinken, frequentie bereik had d8 ik iets te maken met hoe hoog of laag de speaker/ versterker zijn tonen goed kan weergeven hoe lager je freq hoe lager die kan hoe hoger hoe hoger die kan.
Het wattage van versterker is het aansturende vermogen, en van de speakers het belasbare vermogen.
Oom gaat dit nog in 8en 4ohm soms ook 6, als je weinig wattage hebt raad ik je 4ohm aan tw gebruiken heb je veel dan pak je 8.
Dit voor een beter geluid en kleinere kans je speakers te molesteren.

Bv je versterker heeft 80watt 4 en 8ohm je speakers zijn 100 watt pak dan 4 ohm.
Je verstarker is 120 watt en je speakers 150-200 pak gerust 8ohm zo hard dat et niet meer goed klinkt zet je en tot niet snel.
Om het overzichtelijk te maken, om je iMac op een versterker aan te sluiten heb je nodig.

1. Versterker
2. Speakers
3 bedrading voor speakers(1-6 per euro meter)
4. 3,5 mm minijack naar tulp aansluiting(10 duro voor 8m)

De minijack is een plug voor in je koptelefoon uitgang op je Mac( of voor surround setjes bv) die sluit je aan op de versterker dmv tulp.
De kabels en versterker en boxen koop je meestal los van elkaar.
Ik heb ooit een voor en eindversterker via marktplaats gekocht, niks mis mee super ding.
Of er garantie op zit of niet 2e hands ligt eraan of je het particulier koopt of vanuit een bedrijf en hoe oud of dat et is in geval van particulier.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben met 2ehands spullen, maar je mag er van uit gaan dat een goede versterker en speakers zeker10-15 jaar mee gaan.

Als je iets nieuw koopt kun je het altijd eerst beluisteren bij audio winkels, zelfs bij mediamarkt al dacht ik.
Ik weet niet of belgis net zoiets heeft als een correct maar daar heb je een zeer groot aanbod en altijd mooie aanbiedingen.e

This post was edited by Noob-Style. on May 19 2009 05:16pm
Member
Gold: 100.00
May 19 2009 05:16pm
Quote (Kanni @ Mon, May 18 2009, 04:55pm)
Dag jongens en Hustlegirl.

Ik ben op zoek naar een goede geluidsinstallatie om aan te sluiten op m'n iMac.
Mag ongeveer € 400 kosten.
Ik ken er zelf verder niets van dus kan iemand mij iets aanbevelen, of zeggen waar ik zeker op moet letten?
Kan iemand mij ook uitleggen wat het verschil is tussen gewone boxen en een home cinema?

Alvast bedankt.
Kusje voor Hustlegirl.

Gewone boxen zijn bedoelt om muziek op af te spelen.

Home cinema is voor films met 3d geluid etc.
Member
May 19 2009 05:20pm
Quote (Hellskin @ Tue, May 19 2009, 05:16pm)
Gewone boxen zijn bedoelt om muziek op af te spelen.

Home cinema is voor films met 3d geluid etc.

Leiderhosen.
Member
May 20 2009 02:40am
Wat naar mijn mening het belangrijkste is is dat je Boxen en de versterker op elkaar zijn afgestemd met het aantal Ohms etc. Ik heb hier zelf niet veel verstand van maar in audio winkels kunnen ze je vaak wel het een en ander daar over vertellen.
Hebn zelf hier thuis een oude Marantz versterker staan die is ook gewoon aangesloten via simpel pc plugje naar tulpjes voor de versterker. 2 goede boxen hiervoor hebben we voor een kleine 50 euro gevonden op marktplaats van iemand die verkeerde had gekocht en die dus slecht presteerde bij zijn versterker maar op die van mij prima.
Het geluid wat ik er mee kan produceren is meer dan voldoende, dit gaat van een lekker mooi vol geluid tot een mooi vol geluid wat je door het hele huis kunt horen als je de versterker goed opendraait.

Ik moet wel zeggen dat ik wanneer ik bijvoorbeeld films ga kijken op mijn pc dat ik dan gewoon koptelefoon gebruik weliswaar via de versterker maar dat doe ik alleen om het omgevingsgeluid (bijvoorbeeld licht zoemen van voeding etc) uit te bannen.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll