d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > De 'r' > De Letter Dus.
Prev12347Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 13,173
Joined: Nov 30 2006
Gold: 641.00
Jan 20 2008 02:40pm
Quote (Software @ Sun, 20 Jan 2008, 21:39)
ik heb geen zin om dees tot in de puntjes uit te leggen...
doet gij t maar happy.gif


ja nja.. je doet inderdaat wat jij zegt, je maakt een r klank laat je tong losjes tege je gehemelte liggen , puntje net tegen je tanden, mond stukje open natuurlijk tongue.gif en lucht blazen in princiepe
Member
Posts: 9,964
Joined: Mar 28 2005
Gold: 0.31
Jan 20 2008 02:42pm
Het is die 'r klank' waar het probleem ligt denk ik, de enigste r klank die ik ken is de franse :/
En moe je tong dan trillen ofzo als je die r uistpreekt?
Member
Posts: 13,173
Joined: Nov 30 2006
Gold: 641.00
Jan 20 2008 02:44pm
Quote (Ov2rkill @ Sun, 20 Jan 2008, 21:42)
Het is die 'r klank' waar het probleem ligt denk ik, de enigste r klank die ik ken is de franse :/
En moe je tong dan trillen ofzo als je die r uistpreekt?


ja , hoe je m trilt kan ik niet egt uitleggen.. die klank jah tongue.gif
daar vraag je me iets, die kan in eigenlijk niet goed beschrijven
Member
Posts: 6,029
Joined: Dec 2 2006
Gold: 3.00
Jan 20 2008 02:47pm
door dat je je tong lichtjes naar je gehemelte drukt en de lucht hem terug naar beneden, trilt je tong
je moet natuurlijk ook een 'eu-achtig' geluid maken
Member
Posts: 6,341
Joined: Jan 24 2007
Gold: 1.00
Warn: 100%
Jan 20 2008 02:57pm
Mijn R is ook de Franse T__T
Member
Posts: 5,577
Joined: Dec 13 2005
Gold: 0.00
Jan 20 2008 02:59pm
Ik kan beide. Applaus voor mij.

Zolang je geen Gentse 'r' uitspreekt, maakt het niet uit, toch?
Member
Posts: 5,881
Joined: Sep 2 2005
Gold: 541.90
Warn: 100%
Jan 20 2008 03:09pm
ik zeg hem met me tong tegen me gehemelte en dan lucht erlangs laten trillen maar veel mensen zeggen me dat ik de spaanse R uitspreek.
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Jan 20 2008 03:09pm
In Nederland heb je de [r*] (door jou bestempelde Franse 'r') en [R*] (voor het gemak de Engelse 'r').
De [r] spreek je uit door het midden van je tong tegen het zachte deel van je gehemelte te plaatsen en lucht uit te blazen. De [R] spreek je uit door je tong in een U vorm te buigen tegen het harde deel van je gehemelte, om vervolgens lucht er doorheen te blazen.
Nu is het zo, dat de [R], door velen bestempeld als 'Nederlandse 'r' (voornamelijk, omdat het via de TV en radio overgebracht wordt; Caroline Tensen is een voorbeeld), terugkijkende naar de oorsprong der Germaanse talen niet de 'r' is, zoals die altijd uitgesproken is. Dat wil dus zeggen dat [r], die in landen als Duitsland, Denemarken en andere Scandinavische landen (ook in Finland, maar valt niet onder dezelfde categorie van talen), de 'r' zou moeten zijn die ook in Nederland uitgesproken wordt. De conclusie die jij, Ov2rkill, hieruit kan trekken is, dat jij de goede 'r' uitspreekt.
Ik kan er nog een stuk dieper op ingaan, maar denk niet dat het de moeite waard is.


(*fonetische tekens, die de klank weergeven)
Banned
Posts: 47
Joined: Jan 18 2008
Gold: 0.00
Warn: 20%
Jan 20 2008 03:11pm
Member
Posts: 27,432
Joined: Jul 8 2005
Gold: 2,027.12
Jan 20 2008 03:13pm
wees een chinees en zeg L
=]
Go Back To Nederlands Topic List
Prev12347Next
Add Reply New Topic New Poll