d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Wat Vind Jij Van De Striptekenaar-islam-affaire?
Prev12
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Feb 15 2006 10:18am
Quote (x3r4 @ Wed, 15 Feb 2006, 15:04)
¢?NNI , nu k dit heb gelezen is me standpunt ook veranderd =) je hebt me overtuigd.

Bedankt voor het lezen en leuk om te horen. smile.gif
Member
Gold: 101.00
Feb 15 2006 10:38am
Quote (xxrey-apoxx @ Tue, 14 Feb 2006, 21:13)
wel eens gehoort van vrijheid van menings uiting? denk dat iedereen mag
zeggen wat tie wilt en als de islam gemeenschap daar tegen is liggen ze
dalijk hun wet aan ons op is denk ik niet de bedoeling:)

"Freedom of speech untill you say something we don't like"...
Member
Gold: 0.31
Feb 15 2006 12:55pm
Op sommige vlakken kan ik je volledig gelijk geven, verschillende culturen en verschillende mensen kunnen bepaalde feiten volledig anders opvatten. Maar vergeet hierbij niet dat zelf één persoon een heel volk kan leiden en hun zijn visie kan laten geloven. Zo kunnen hectische toestanden zoals deze ontstaan onder andere.

In mijn ogen zijn er inderdaad islamitische extremisten , veel meer dan in het christendom. Gewoonweg omdat er meer fanatiekelingen zijn in de islamitische cultuur gaan er meer extremisten zijn. Zie nu naar het christendom, kan je bij ons nog spreken over een massa aan fanatiekelingen, daarom dat er ook weinig christelijke extremisten zijn.

Vraag me niet hoe het komt maar de westerse wereld is gewoon onverschilliger over zaken zoals deze, wat betekent dat als men hetzelfde bij ‘onze’ religie zou doen dat men niet zo extremistisch zou reageren. Waarom? Om dat er gewoon, weinig fanatiekelingen zijn, waardoor er minder extremisten zijn.

Over het boycotten ben ik het wel volledig met je eens, dit is inderdaad pure bullshit. Het leid tot niets, als mensen kwaad zijn om iets moeten ze dit niet agressief uitten maar het verbaal doen. Wat ik altijd doe in het dagelijkse leven eigenlijk. En over het feit van de doodsbedreigingen tegenover journalisten, wel dit kan zijn. Ik weet gewoon dat ze alle vrijwilligers van Scandinavische afkomst terug hebben getrokken uit die gebieden uit vrees voor het ergste, waar ik ze gelijk in geef.

Het is inderdaad enorm ondoordacht wat ze cartoonisten deden, elke actie heeft een reactie (extreme in dit geval).

Wat ik hiermee ook wil zeggen is dat je appels en peren wel kunt vergelijken, het feit dat het beiden vruchten zijn maakt ze juist vergelijkbaar.

This post was edited by Ov2rkill on Feb 15 2006 01:02pm
Retired Moderator
Gold: 3,333.34
Trader: Trusted
Feb 15 2006 01:13pm
Quote (¢?NNI @ Tue, 14 Feb 2006, 21:21)
Quote (x3r4 @ Tue, 14 Feb 2006, 20:42)
mijn mening: ik vind het TOTALE ONZIN , om je druk te gaan maken over een paar cartoonplaatjes. ja oké , ze zijn mischien een beetje bot , maar dat vind ik nog geen reden om een prijs op de tekenaars' hoofd te zetten, etc.
als je het mij vraagt zochten ze gewoon naar een reden om ruzie te maken.

Ok. De eerste oorzaak van dit etnische probleem zit hem in het feit dat de Westerse cultuur nogal snel andere culturen en alle gewoontes en tradities dat dat met zich meebrengt "totale onzin" vindt. Voor jou zijn het, net als voor mij, "maar" cartoonplaatjes.

Toch kan je met behulp van een beetje empathie jezelf inbeelden dat voor iemand die zijn hele leven wijd en opbouwt omtrend wat in de Koran staat, dit niet "maar" cartoonplaatjes zijn. Feit is dat het provecerend is. Waarschijnlijk was het niet kwetsend bedoelt, maar dat wordt uiteraard niet zo begrepen (wat begrijpelijk is).Binnen de islam (die met 1,2 miljard aanhangers een van de grootste religies ter wereld is), zijn er veel zeer hechte aanhangers. Je moet wel het onderscheid maken tussen hechte aanhangers en extremisme (wat de islam een zeer slecht imago bezorgt). Hechte aanhangers = fanatiekelingen. Overdreven fanatiekelingen = extremisten.

Nu, wanneer iets wordt afgebroken waar je je hele leven hebt op toegespitst, is frustratie een zeer normale reactie (ik zeg niet dat ik het goedkeur). Wanneer je gefrustreerde mensen in een massa plaatst, wordt de druk zo groot dat toestanden zoals deze ontstaan. Je kan eigenlijk de vergelijking maken met hooligans. Zij zijn ook een gefrustreerde massa wanneer hun team het niet goed doet, en gaan om een reden die "wij" belachelijk noemen, toch geweld plegen.

Toch wil ik even benadrukken dat ik gewelddadige reacties helemaal niet goedkeur. Ik begrijp hoe ze zijn ontstaan maar terecht zijn ze zeker niet. Fout en fout maakt niet goed. De Deense regering wordt onterecht betrokken en als pispaal gebruikt, en het boycotten van alles wat Deens is, is dan ook belachelijk. Ook de doodsbedreiging van de journalisten is ontoelaatbaar (ik heb daar zelfs niet over gehoord, maar ik vermoed wel dat het over een extremistische en radicale moslimorganisatie gaat).

Natuurlijk moet je er natuurlijk wél voor zorgen als cartoonist, dat wanneer je een satire maakt over een andere cultuur, je in je achterhoofd moet houden hoe je denkt dat — de in het belachelijk getrokken — cultuur zal gaan reageren. IK had persoonlijk een reactie als deze kunnen inbeelden. Het is absurd om te denken dat wanneer je één van de heilige figuren van een godsdienst die — in sommige gevallen — zeer extremistisch wordt geïnterpreteerd, belachelijk maakt, je geen extremistische reactie gaat krijgen. Niemand kan er eigenlijk omheen: extremistische interpretaties van godsdiensten bestaan (in alle godsdiensten, niet enkel in de islam), en wanneer je moet gaan samenleven met deze mensen, moet er ook rekening gehouden worden met wat je kan doen en niet kan doen om deze mensen te frustreren. Dit was een voorbeeld van wat je niet kan doen. Wat je vind van extremisme, is je eigen mening (ik vind het persoonlijk afschuwelijk), maar je kan niet om het feit heen dat het bestaat. En omdat het bestaat, moet er rekening mee gehouden worden.

Veel mensen reageerden met het argument "als dat Jezus of de paus was dan zou het helemaal niet erg zijn voor ons..."
Helaas is dat fout. Je kan geen appels met peren vergelijken, en dus kan je ook geen Christendom vergelijken met islam. Iedereen interpreteerd godsdienst op zijn eigen manier, en onder invloed van de corrupte regeringen en godsdienststaten in het Midden-Oosten is er nu eenmaal een veel fanatieker geloof. Zo vind persoon Y het misschien niet erg om "een flikker" genoemd te worden, maar persoon X wel. Dat heeft te maken met normen en waarden, en die worden nog steeds individueel gemaakt. Bullshit-argument dus.

Tenslotte wil ik ook nog even vermelden dat een politieke partij (ik zou echt niet meer weten welke, nogal een underdog-partij in Vlaanderen) satirische cartoons over joden op hun website geplaatst had. Deze cartoons moesten verdwijnen, wegens anti-semitisme. Natuurlijk heeft dat te maken met het feit dat WOII nog frisser in het geheugen zit maar anderzijds heeft het imago van een benadeelde groep ook een enorme invloed op hoe er wordt gereageerd.

Edit: ik zie dat Laurens al een aantal essentiële zaken heeft aangeduid, ik ga er volledig mee akkoord.

Ook nog even iets over dat "vrijemeningsuiting", wat oh-zo populair is in de Westerse wereld.
Ik twijfel namelijk over het belang van vrijemeningsuiting in een situatie als deze. In hoever is er "vrijemeningsuiting" nodig, wanneer die enkel leidt tot het stimuleren van de haat tussen de verschillende etnische groepen? Zoals Laurens zei, vraag ook ik me af wat het doel was van de cartoons. Je moet inderdaad nogàl achterlijk moet zijn om de gevolgen ervan op voorhand niet te kunnen zien aankomen.

Geen idee of dit al vermeld is (ik zag het nergens), maar de cartoons stonden ook in een Egyptische krant en toen is er NIETS over gezegd door niemand in de Islamitische gemeenschap. Ik vind dus ook dat ze enorm overdreven reageren.

Daarnaast is het zo dat deze spotprent de extremisten aanvalt, niet de islamitische gemeenschap zelf. Ik weet dat ze vinden dat hun profeten niet mogen worden afgebeeld, maar ik denk ook dat mensen in bepaalde landen dit soort acties op ambassades uitvoert omdat ze (net als de rest v/d wereld) bang zijn voor de extremisten. Ik zou er volledig naast kunnen zitten though. smile.gif

This post was edited by Neoptolemos on Feb 15 2006 01:17pm
Member
Gold: 282.19
Feb 15 2006 02:06pm
Quote (Neoptolemos @ Wed, Feb 15 2006, 07:13pm)

Geen
idee of dit al vermeld is (ik zag het nergens), maar de cartoons
stonden ook in een Egyptische krant en toen is er NIETS over gezegd
door niemand in de Islamitische gemeenschap. Ik vind dus ook dat ze
enorm overdreven reageren.

Daarnaast is het zo dat deze
spotprent de extremisten aanvalt, niet de islamitische gemeenschap
zelf. Ik weet dat ze vinden dat hun profeten niet mogen worden
afgebeeld, maar ik denk ook dat mensen in bepaalde landen dit soort
acties op ambassades uitvoert omdat ze (net als de rest v/d wereld)
bang zijn voor de extremisten. Ik zou er volledig naast kunnen zitten
though.smile.gif

Ik interpreteer deze spotprent anders als een aanval op de "gewone" moslims, door te laten blijken dat de islam (mohammed) een "terroristisch geloof" is
Member
Feb 15 2006 02:13pm
Quote (Ov2rkill @ Wed, 15 Feb 2006, 19:55)
Op sommige vlakken kan ik je volledig gelijk geven, verschillende culturen en verschillende mensen kunnen bepaalde feiten volledig anders opvatten. Maar vergeet hierbij niet dat zelf één persoon een heel volk kan leiden en hun zijn visie kan laten geloven. Zo kunnen hectische toestanden zoals deze ontstaan onder andere.

In de meeste overwegend-islamitische landen (ik wil niet veralgemenen, dus niet in alle), wordt de cultuur gestimuleerd en verspreid via sociaal-maatschappelijke controle. Net zoals het in Europa zo'n 50 jaar geleden een schande was om te scheiden, of om kinderen te krijgen voor het huwelijk, lijkt het me op dit moment voor de islamculturen een schande wanneer je niet meebetoogd. Onder invloed van die maatschappelijke druk, het "massagevoel" en natuurlijk uit eigen fanatisme escaleren deze toestanden.

In mijn ogen zijn er inderdaad islamitische extremisten , veel meer dan in het christendom. Gewoonweg omdat er meer fanatiekelingen zijn in de islamitische cultuur gaan er meer extremisten zijn. Zie nu naar het christendom, kan je bij ons nog spreken over een massa aan fanatiekelingen, daarom dat er ook weinig christelijke extremisten zijn.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Fanatisme kan perfect bestaan zonder extremisme. Een voorbeeld daarvan is Zuid-Amerika, en sommige landen in Zuid-Afrika, waar de bevolking toch wel in een fanatieke vorm Christelijk zijn (ook op het platteland van de VS zijn er nog vele fanatieke aanhangers van het Christendom). In dit geval is er geen sprake van extremisme, en wel van fanatisme. MAAR, eens er extremisme is, heeft dat wel een invloed op het aanwezige fanatisme. Daarmee bedoel ik dat de fanatiekelingen makkelijk kunnen worden gemanipuleerd en zich zo makkelijk onder de noemer "extremisme" kunnen brengen.

Vraag me niet hoe het komt maar de westerse wereld is gewoon onverschilliger over zaken zoals deze, wat betekent dat als men hetzelfde bij ‘onze’ religie zou doen dat men niet zo extremistisch zou reageren. Waarom? Om dat er gewoon, weinig fanatiekelingen zijn, waardoor er minder extremisten zijn.

Ik vind dat een beetje een overbodige vergelijking. In de Westerse maatschappijen zijn inderdaad nog weinig fanatieke noch extremistische Christenen te vinden, wat ook meteen verklaard waarom de Westerse maatschappijen niet op dezelfde manier reageren wanneer Jezus of de Paus belachelijk wordt gemaakt.
In andere culturen en maatschappijen bestaat dat fanatisme en extremisme wél, helaas vooral de islamitische. Dus als je weet dat er daar op een andere manier wordt aangekeken tegen dit soort satire's en "vrijemeningsuitingen", is het te belachelijk om af te komen met het argument "wij kunnen er toch tegen!".

Over het boycotten ben ik het wel volledig met je eens, dit is inderdaad pure bullshit. Het leid tot niets, als mensen kwaad zijn om iets moeten ze dit niet agressief uitten maar het verbaal doen. Wat ik altijd doe in het dagelijkse leven eigenlijk. En over het feit van de doodsbedreigingen tegenover journalisten, wel dit kan zijn. Ik weet gewoon dat ze alle vrijwilligers van Scandinavische afkomst terug hebben getrokken uit die gebieden uit vrees voor het ergste, waar ik ze gelijk in geef.

Het is natuurlijk wel zo, dat je via een juridische weg niets kan bereiken, omdat, de vrijemeningsuiting in de democratische maatschappijen net zo belangrijk is. Omdat de Westerse maatschappijen dit soort cartoons beschouwen als toelaatbaar, willen sommige islamitische maatschappijen hun afkeer tonen door bv zo'n boycot. Ik denk dat het probleem eigenlijk veel dieper zit dan de cartoons zelf. Ik denk dat de betogingen enkel een bevestiging zijn van de bestaande spanningen tussen de verschillende culturen en een soort kritiek op de Westerse onveroorloofde, decadente en alles-toelaatbare manier van leven (nu veralgemeen ik een beetje, maar over het algemeen zit er wel een waarheid achter).

Het is inderdaad enorm ondoordacht wat ze cartoonisten deden, elke actie heeft een reactie (extreme in dit geval).

Wat ik hiermee ook wil zeggen is dat je appels en peren wel kunt vergelijken, het feit dat het beiden vruchten zijn maakt ze juist vergelijkbaar.

Culturen zijn niet vergelijkbaar. Het is een zo complex, gesuficiceerd iets, dat het gewoon onmogelijk is. Het is ook beter dat niet te doen, en gewoon te leven met het feit dat de verschillende culturen bestaan.

Quote (Neoptolemos @ Wed, 15 Feb 2006, 20:13)
Geen idee of dit al vermeld is (ik zag het nergens), maar de cartoons stonden ook in een Egyptische krant en toen is er NIETS over gezegd door niemand in de Islamitische gemeenschap. Ik vind dus ook dat ze enorm overdreven reageren.

Daar had ik nog niets over gehoord. Maar het valt wel een beetje te verklaren:
Quote (¢?NNI)
Ik denk dat het probleem eigenlijk veel dieper zit dan de cartoons zelf. Ik denk dat de betogingen enkel een bevestiging zijn van de bestaande spanningen tussen de verschillende culturen en een soort kritiek op de Westerse onveroorloofde, decadente en alles-toelaatbare manier van leven (nu veralgemeen ik een beetje, maar over het algemeen zit er wel een waarheid achter).

Dat, in combinatie met het feit dat kritiek vanuit een andere cultuur (waarmee reeds spanningen bestaan) nu eenmaal minder makkelijk wordt geslikt.

Quote (Neoptolemos @ Wed, 15 Feb 2006, 20:13)
Daarnaast is het zo dat deze spotprent de extremisten aanvalt, niet de islamitische gemeenschap zelf. Ik weet dat ze vinden dat hun profeten niet mogen worden afgebeeld, maar ik denk ook dat mensen in bepaalde landen dit soort acties op ambassades uitvoert omdat ze (net als de rest v/d wereld) bang zijn voor de extremisten. Ik zou er volledig naast kunnen zitten though. smile.gif

Ik denk dat het inderdaad een feit is dat de fanatiekelingen onder invloed van het aanwezige extremisme makkelijker naar een niet-verantwoorde manier van protest grijpen. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met "maatschappelijk-sociale druk" (wat ik vooraan in deze post aanhaalde).

Edit:
Quote (sto- @ Wed, 15 Feb 2006, 21:06)
Ik interpreteer deze spotprent anders als een aanval op de "gewone" moslims, door te laten blijken dat de islam (mohammed) een "terroristisch geloof" is

Daar ga ik niet mee akkoord, aangezien het verband tussen terrorisme en de islam niet oorspronkelijk wordt gelegd door de cartoon. Dat verband wordt gelegd door de extremistische islamitische terroristen. Voor er een (zelfmoord-)aanslag gepleegd wordt, gaan deze terroristen bidden met versen uit de Koran op hun hoofd geschreven. Dit ritueel wordt uitgezonden op de Arabische zender Al Jazeera, en daar wordt ook het verband terrorisme-islam gelegd.
Waarom wordt daar niet tegen geprotesteerd? Waarschijnlijk uit schrik, maar toch neemt het niet weg dat in feite dat verband niet gelegd wordt door de cartoon. Het is uiteraard ook een veralgemening en een tegenstrijdig verband, aangezien de islam een hele vredelievende godsdienst is.
Toch denk ik dat de eigenlijke cartoons enkel de druppel waren, en dat de reactie eerder een protest is en een uiting van kritiek op de Westerse maatschappijen.

This post was edited by ¢?NNI on Feb 15 2006 02:22pm
Retired Moderator
Gold: 3,333.34
Trader: Trusted
Feb 15 2006 02:51pm
Snel even opgezocht, eerste wat ik vind. Ik zag laatst een uitgebreider artikel maar dit zegt genoeg: http://www.brusselsjournal.com/node/792

Maar goed, je hebt natuurlijk wel een punt.

Wat vind je van een Geert Wilders die de cartoons op z'n website zet?
Member
Feb 15 2006 03:16pm
Quote (Neoptolemos @ Wed, 15 Feb 2006, 21:51)
Snel even opgezocht, eerste wat ik vind. Ik zag laatst een uitgebreider artikel maar dit zegt genoeg: http://www.brusselsjournal.com/node/792
Maar goed, je hebt natuurlijk wel een punt.

Dat zegt inderdaad wel iets over de subjectieve manier van reageren op de gegeven "kritiek". Maar ik denk dat het omgekeerd ook wel zo werkt; het Westen krijgt liever van binnenin kritiek dan vanuit de Arabische wereld, waarschijnlijk wel in een iets minder zichtbare vorm. De meeste mensen hebben immers persoonlijk ook minder problemen met het slikken van kritiek, wanneer dat komt van iemand vanuit de vriendschappelijke kring. Zo denk ik er bij deze situatie ook over. De spanningen tussen het Westen en de Arabische wereld bestaan, en daardoor wordt het moeilijker om elkaars kritiek met open armen te ontvangen.

Quote (Neoptolemos @ Wed, 15 Feb 2006, 21:51)
Wat vind je van een Geert Wilders die de cartoons op z'n website zet?

Ik heb nog nooit van Geert Wilders gehoord (ik ken zo goed als niets van de Nederlandse politiek), maar heb zonet even op wikipedia gekeken, en hij blijkt te voldoen aan de beschrijving van een populair (extreem?)rechtse figuur. Het lijkt me gewoon een duidelijke tactische zet, om nog meer te provoceren in de hoop dat de reacties van de moslims nog heftiger worden. Hoe heftiger de reacties worden, hoe meer de — naar mijn mening — minder bekwame en rationeel denkende mensen naar de hand van zulke rechtse figuren worden gezet.
De iets minder denkende mensen zullen redeneren "wanneer de allochtonen gewelddadig betogen, moeten ze teruggestuurd worden naar hun eigen land!". (Die ingesteldheid houdt natuurlijk stevig verband met racisme en kan gemakkelijk via logisch redeneren worden ontkracht, maar dat geheel terzijde.)
Langs de andere kant denk ik niet dat het nog een hele grote invloed zal hebben, omdat de cartoons nu eenmaal algemeen bekend zijn. De "shock" is er af, en denk ik dat dit geen hele grote invloed zal uitoefenen.

Tenslotte vind ik het wél een klein beetje hypocriet, dat toen een kleine Vlaamse partij (onder leiding van Abu Jaja, kan niet op de naam komen) enkele cartoons over joden verspreidde, het werd beschuldigd van anti-semetisme.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev12
Add Reply New Topic New Poll