d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands >
Poll > Religie. > Wat De Neuk Vind Jij Ervan?
Prev123423Next
Closed New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Dec 4 2007 10:01am
geloof is wel degelijk nuttig ... het geeft mensen hoop in hun zieke dagen, en voor hun sterven ... mensen die geloven zijn over het algemeen gelukkiger in hun leven (volgens studies van een aantal universiteiten)

elke godsdienst is gebaseerd op verhalen, deze dingen zijn natuurlijk niet waar... het zijn verhalen/texten die je een aantal waarden en normen moeten meegeven,
zorgen voor je naasten, eerlijkheid, zorgzaamheid, respect...

het zijn alleen de mensen die misbruik maken van godsdienst of religie die het zo een slechte naam geven, priesters in de middeleeuwen, extreme moslims, ...
alle godsdiensten hebben het in hun grondtexten over naasteliefde en al die dingen .. alleen enkelingen hebben er misbruik van gemaakt...

vergeet niet dat omwille van godsdienst/religie ook de schrijftaal zo snel is ontwikkeld (overpennen van de bijbel), boekdrukkunst etc...
het heeft vele positieve (maar ook negatieve) invloeden gehad op de wereld... wees allemaal maar blij dat mensen al eeuwen / millenia geloven in een godsdienst... het heeft gezorgt voor de grootste culturele en maatschappelijke vooruitgangen ...



edit: ik vind het wel grappig hoe alle mensen reageren op een topic over religie, terwijl ze niet eens weten waarover ze spreken ...
iedereen denkt... religie -> kerk -> bidden tot god - > mirakels & wonderen -> god in de hemel waar we allemaal heengaan ...

al deze dingen zijn zo ingeprent bij de jeugd omdat ze nooit de kans gekregen hebben om eens na te denken over wat religie eigenlijk gaat...
ik geloof ook niet dat ik later naar de hemel zal gaan en rijstpap met gouden lepeltjes zal eten ... maar je moet dieper kijken en de boodschap, diepere betekenis proberen vinden in dit soort zaken


This post was edited by Falkerakatim on Dec 4 2007 10:06am
Member
Posts: 6,251
Joined: Feb 19 2005
Gold: 28.70
Dec 4 2007 10:03am
Ben er niet tegen, maar het is niks voor mij. Ik red me wel zonder God. smile.gif
Member
Posts: 6,341
Joined: Jan 24 2007
Gold: 1.00
Warn: 100%
Dec 4 2007 10:04am
Ik zie religie als iets voor mensen die graag een verklaring willen hebben voor dingen die ze niet kunnen verklaren of zich niet kunnen neerleggen bij het ophouden van leven. Om het leven op aarde niet zo 'nutelloos' te laten doen lijken.

Ik vind de Bijbel/Koran mooie boeken om bepaalde waarden en normen van te onttrekken, maar daar houdt het dan ook mee op. Ik vermoed dat het veelal geromantiseerde verhalen zijn waar de enige kern van waarde die ze dan wellicht zullen hebben tamelijk zijn overdreven, niet raar overigens, we kennen allemaal het fenomeen dat optreedt als verhalen worden doorverteld. In Limburg heeft iemand zijn teen gestoten en in Noord Holland overlijdt dezelfde persoon aan necrose.

Gebruiken die staan beschreven moet je volgen omdat je het leuk vind, niet aleen omdat ze in het betreffende boek staan. Ik kan namelijk niets anders opmaken dan dat geluk het grootste goed is, het letterlijk naleven van welke overtuiging dan ook gaat lang niet altijd (wanneer letterlijk eigenlijk nooit) met geluk hand in hand.

Wanneer mensen selectief met religie om kunnen gaan en het niet bij andere mensen proberen op te dringen, vind ik het een prachtig systeem. Echter niet aan mij besteed.

@ Remy, weet jij iets over het verhaal dat Maria helemaal niet maagdelijk was? Maar dat het om een vertaalfout gaat in een van de eerste versies van de bijbel. Stond in de Quest, klonk wel aannemelijk. Zal eens zien of ik het kan vinden.
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Dec 4 2007 10:07am
Quote (Xepo @ Tue, Dec 4 2007, 04:04pm)
Ik zie religie als iets voor mensen die graag een verklaring willen hebben voor dingen die ze niet kunnen verklaren of zich niet kunnen neerleggen bij het ophouden van leven. Om het leven op aarde niet zo 'nutelloos' te laten doen lijken.

Ik vind de Bijbel/Koran mooie boeken om bepaalde waarden en normen van te onttrekken, maar daar houdt het dan ook mee op. Ik vermoed dat het veelal geromantiseerde verhalen zijn waar de enige kern van waarde die ze dan wellicht zullen hebben tamelijk zijn overdreven, niet raar overigens, we kennen allemaal het fenomeen dat optreedt als verhalen worden doorverteld. In Limburg heeft iemand zijn teen gestoten en in Noord Holland overlijdt dezelfde persoon aan necrose.

Gebruiken die staan beschreven moet je volgen omdat je het leuk vind, niet aleen omdat ze in het betreffende boek staan. Ik kan namelijk niets anders opmaken dan dat geluk het grootste goed is, het letterlijk naleven van welke overtuiging dan ook gaat lang niet altijd (wanneer letterlijk eigenlijk nooit) met geluk hand in hand.

Wanneer mensen selectief met religie om kunnen gaan en het niet bij andere mensen proberen op te dringen, vind ik het een prachtig systeem. Echter niet aan mij besteed.

@ Remy, weet jij iets over het verhaal dat Maria helemaal niet maagdelijk was? Maar dat het om een vertaalfout gaat in een van de eerste versies van de bijbel. Stond in de Quest, klonk wel aannemelijk. Zal eens zien of ik het kan vinden.


wel ja ... ik vind zo een betje hetzelfde ... smile.gif eindelijk iemand die eens wat meer nadenkt voor hij schrijft smile.gif
Member
Posts: 13,750
Joined: Jun 1 2006
Gold: 4,132.00
Dec 4 2007 10:17am
Quote (Xepo @ Tue, Dec 4 2007, 04:04pm)
Ik zie religie als iets voor mensen die graag een verklaring willen hebben voor dingen die ze niet kunnen verklaren of zich niet kunnen neerleggen bij het ophouden van leven. Om het leven op aarde niet zo 'nutelloos' te laten doen lijken.

Ik vind de Bijbel/Koran mooie boeken om bepaalde waarden en normen van te onttrekken, maar daar houdt het dan ook mee op. Ik vermoed dat het veelal geromantiseerde verhalen zijn waar de enige kern van waarde die ze dan wellicht zullen hebben tamelijk zijn overdreven, niet raar overigens, we kennen allemaal het fenomeen dat optreedt als verhalen worden doorverteld. In Limburg heeft iemand zijn teen gestoten en in Noord Holland overlijdt dezelfde persoon aan necrose.

Gebruiken die staan beschreven moet je volgen omdat je het leuk vind, niet aleen omdat ze in het betreffende boek staan. Ik kan namelijk niets anders opmaken dan dat geluk het grootste goed is, het letterlijk naleven van welke overtuiging dan ook gaat lang niet altijd (wanneer letterlijk eigenlijk nooit) met geluk hand in hand.

Wanneer mensen selectief met religie om kunnen gaan en het niet bij andere mensen proberen op te dringen, vind ik het een prachtig systeem. Echter niet aan mij besteed.

@ Remy, weet jij iets over het verhaal dat Maria helemaal niet maagdelijk was? Maar dat het om een vertaalfout gaat in een van de eerste versies van de bijbel. Stond in de Quest, klonk wel aannemelijk. Zal eens zien of ik het kan vinden.


wel .. het verhaal van maria die niet maagdelijk is ... is ook puur symbolisch ...
de onbevlekte ontvangenis ... dus het verhaal dat jesus niet het kind is gemaakt door jozef, dus niet door geslachtsgemeenschap, maar een geschenk van god .. dus zwanger zonder sex
Member
Posts: 9,868
Joined: Jul 29 2005
Gold: 11.33
Dec 4 2007 10:24am
Wemy, heb jij de bijbal gelezen?

Meni people in love with Eduard!

This post was edited by MilkAndCookies on Dec 4 2007 10:26am
Member
Posts: 5,577
Joined: Dec 13 2005
Gold: 0.00
Dec 4 2007 10:29am
Religie heeft z'n nut, maar veel hangt af van hoe de persoon in kwestie 't invult en beleeft. Ik ben zelf niet gelovig, in die zin dat ik niet in een opperwezen geloof, maar ik kan me wel vinden in 'n sommige Christelijke waarden en normen.
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Dec 4 2007 10:54am
Quote (Xepo @ Tue, 4 Dec 2007, 17:04)
Ik zie religie als iets voor mensen die graag een verklaring willen hebben voor dingen die ze niet kunnen verklaren of zich niet kunnen neerleggen bij het ophouden van leven.

Zoals je het op deze manier beschrijft, zie ik geen verschil met de wetenschap.
De wetenschap is voor het grootste deel van de mensen ook onbegrijpelijk en dus individueel onverklaarbaar. In feite dus ook niet meer dan een geloof.

Quote (Xepo @ Tue, 4 Dec 2007, 17:04)
@ Remy, weet jij iets over het verhaal dat Maria helemaal niet maagdelijk was? Maar dat het om een vertaalfout gaat in een van de eerste versies van de bijbel. Stond in de Quest, klonk wel aannemelijk. Zal eens zien of ik het kan vinden.

Ik weet wat er in de Bijbel staat. Dat er al jaren speculatie over vertaalfouten is, staat hier buiten.
Laten we overigens niet vergeten, dat de Bijbel zich regelmatig tegenspreekt.

Quote (MilkAndCookies @ Tue, 4 Dec 2007, 17:24)
Wemy, heb jij de Bijbel gelezen?

Ik heb veel uit de Bijbel gelezen.

This post was edited by WemyNM on Dec 4 2007 10:58am
Member
Posts: 9,055
Joined: Oct 1 2005
Gold: 5,901.42
Dec 4 2007 11:05am
Quote (WemyNM @ Tue, 4 Dec 2007, 17:54)
Zoals je het op deze manier beschrijft, zie ik geen verschil met de wetenschap.
De wetenschap is voor het grootste deel van de mensen ook onbegrijpelijk en dus individueel onverklaarbaar. In feite dus ook niet meer dan een geloof.


wetenschap is bewezen, en dus veel waardevoller dan een religie
Member
Posts: 1,953
Joined: Feb 12 2007
Gold: 14.89
Dec 4 2007 11:07am
Quote (Tha_Axid @ Tue, 4 Dec 2007, 18:05)
wetenschap is bewezen, en dus veel waardevoller dan een religie


Bewezen naar de huidige maatstaven van kennis, maar voor het gros der mensheid onverklaarbaar.
Dan is het voor de betreffende mens niet meer dan geloven.
Go Back To Nederlands Topic List
Prev123423Next
Closed New Topic New Poll