Quote (Demonsangel @ Mon, 6 Apr 2009, 23:10)
In principe heeft iedereen toch chemie gehad en diwaterstofmonoxide dat kan je nu toch wel begrijpen.
Wat een bullshit.
Omdat men het op school gehad heeft, x jaar geleden, wil niet zeggen dat het nog tot je parate of überhaupt receptieve kennis behoort.
- Omdat vroeger tijdens Frans de grammaticale regels over de "le futur progressif" uitgelegd zijn, wil niet zeggen, dat als ik een Fransman hoor praten, ik hem meteen erop betrap, dat hij die al dan niet verkeerd aanwendt.
- Omdat ik vroeger moest leren welke kleuren tulpen krijgen als je ze met bepaalde overheersende chromosomen kruist, wil niet zeggen, dat ik dat nog steeds weet (BBDG waarschijnlijk wel)
- Omdat ik vroeger tijdens Engels zinnen leerde maken, wil niet zeggen dat ik een "genitive"-vorm direct herken of altijd goed gebruik.
En zo kan ik nog veel voorbeelden noemen.
Bovenal, en daar gaat het hier deels om, kan ik vrij veel synoniemen opnoemen van woorden, die door de meesten als "moeilijke woorden" worden gerekend en je ze dus eenvoudiger kunt zeggen, zodat "men" ze herkent en zelf gebruikt.
De eerste persoon die ik tot zijn partner spreekt en vraagt: "Zeg, schat, als we naar de supermarkt gaan, moeten we op zeker de flesjes diwaterstofmonoxide niet vergeten!" bombardeer ik bij dezen tot authistische, contactgestoorde flapdrol. Zal waarschijnlijk ook geen partner vinden en verwerpt in dezen het eigen voorbeeld.
Quote (Demonsangel @ Mon, 6 Apr 2009, 23:10)
Het punt was waarschijnlijk dat iedereen zomaar tekent zonder te denken.
Dat lijkt me eerder, en ook hier ontbreekt het humoristische gedeelte. Het is antropologisch vrij eenvoudig te verklaren, dat mensen hiervoor direct tekenen.
We weten immers zelf hoe irritant het is als je op straat aangesproken wordt voor een enquête, zij het een handtekeningenactie.
Bij goed geweten, wil men sneller tekenen.