d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > De 'r' > De Letter Dus.
1237Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 9,964
Joined: Mar 28 2005
Gold: 0.31
Jan 20 2008 02:14pm
Niet iedereen is perfect, op Wemy na dan misschien!
Dus, ik spreek de 'r' al m'n hele leven uit op de franse manier, en ik zou totaal niet weten hoe de nederlandse 'r' uit te spreken.
Ik ben nog nooit bij een logopedist geweest ofzo aangezien ik daar geen geld wil aan hangen.

Dus, proberen jullie me eens zo uitvoerig uit te leggen hoe ik die nederlandse, rollende 'r' kan uistpreken.
Ik zie al uit naar de uitleg!
Member
Posts: 13,173
Joined: Nov 30 2006
Gold: 641.00
Jan 20 2008 02:18pm
Quote (Ov2rkill @ Sun, 20 Jan 2008, 21:14)
Niet iedereen is perfect, op Wemy na dan misschien!
Dus, ik spreek de 'r' al m'n hele leven uit op de franse manier, en ik zou totaal niet weten hoe de nederlandse 'r' uit te spreken.
Ik ben nog nooit bij een logopedist geweest ofzo aangezien ik daar geen geld wil aan hangen.

Dus, proberen jullie me eens zo uitvoerig uit te leggen hoe ik die nederlandse, rollende 'r' kan uistpreken.
Ik zie al uit naar de uitleg!


ik heb m ookniet, maar als het niet in je dialect licht dan klinkt het ook niet goed vind ik..

ik kan het wel ik zou niet weten hoe het uit te leggen
Member
Posts: 6,029
Joined: Dec 2 2006
Gold: 3.00
Jan 20 2008 02:19pm
ik kan ze bijde^^
weet wel ni welke de franse, en welke de nederlandse is tongue.gif
Member
Posts: 9,964
Joined: Mar 28 2005
Gold: 0.31
Jan 20 2008 02:21pm
Quote (Software @ Sun, Jan 20 2008, 09:19pm)
ik kan ze bijde^^
weet wel ni welke de franse, en welke de nederlandse is tongue.gif


De franse r komt vanuit de keel en de nederlandse vanuit de tong met het gehemelte heeft men al proberen uitleggen...
Nouja, 't is die laatste waar ik een ramp in ben.

This post was edited by Ov2rkill on Jan 20 2008 02:21pm
Member
Posts: 3,969
Joined: Apr 21 2006
Gold: 16.93
Jan 20 2008 02:22pm
Duuus, neem eens iets op met een mic zodat ik weet welke ik heb ^^
Member
Posts: 6,029
Joined: Dec 2 2006
Gold: 3.00
Jan 20 2008 02:25pm
ehm... zelfde als de franse 'r'... maar duw nu gewoon de voor kant van je tong tegen u gehemelte (niet de achter kant)
zo werkt da bij mij toch

edit:
en houw u tong los tongue.gif
ni echt duwen, duwen wink.gif

This post was edited by Software on Jan 20 2008 02:26pm
Member
Posts: 9,964
Joined: Mar 28 2005
Gold: 0.31
Jan 20 2008 02:29pm
Quote (Software @ Sun, Jan 20 2008, 09:25pm)
ehm... zelfde als de franse 'r'... maar duw nu gewoon de voor kant van je tong tegen u gehemelte edit:
en houw u tong los tongue.gif
ni echt duwen, duwen wink.gif


Ik houd mijn tong dus tegen mijn gehemelte, los en ik duw niet echt.
MAAR ER KOMT GEEN GELUID UIT! :C

Iets meer info als het kan tongue.gif


Edit : Voor een voorbeeld van de franse moet je gewoon luisteren naar deze meid
De titel betekent : Hou je bek.
http://www.youtube.com/watch?v=J7o5iU5KpXE

This post was edited by Ov2rkill on Jan 20 2008 02:34pm
Member
Posts: 6,029
Joined: Dec 2 2006
Gold: 3.00
Jan 20 2008 02:33pm
ehm... :<
gwn lucht blazen uit u keel? tongue.gif
tong net voor u tanden zetten, het puntje van u tong raakt net u tanden..
ja meer weet ik ni hoe da ge da uitlegt tongue.gif
Member
Posts: 13,173
Joined: Nov 30 2006
Gold: 641.00
Jan 20 2008 02:34pm
Quote (Software @ Sun, 20 Jan 2008, 21:33)
ehm... :<
gwn lucht blazen uit u keel? tongue.gif
tong net voor u tanden zetten, het puntje van u tong raakt net u tanden..
ja meer weet ik ni hoe da ge da uitlegt tongue.gif


ja beter dan dit zou ik het ook niet kunnen zeggen ..
Member
Posts: 6,029
Joined: Dec 2 2006
Gold: 3.00
Jan 20 2008 02:39pm
Quote (CpTJenJen @ Sun, Jan 20 2008, 09:34pm)


ja beter dan dit zou ik het ook niet kunnen zeggen ..


ik heb geen zin om dees tot in de puntjes uit te leggen...
doet gij t maar happy.gif
Go Back To Nederlands Topic List
1237Next
Add Reply New Topic New Poll